![]() |
Radioactiviteit
Hallo,
Ik heb dinsdag een Natuurkunde PW over Radioactiviteit. Nu kom ik in zo'n opdrachten boekje tegen: Soms wordt ioniserende straling gebruikt om de houdbaarheid van producten te verbeteren of om materiaal te ontsmetten. Een grote dosis straling doodt bijna alle bacteriën op deze materialen. 5) Leg uit waarom de stoffen die zo behandeld worden voor ons vrijwel ongevaarlijk zijn. Ik heb geen flauw idee waarom dat dan niet Radioactief word. Iemand hier een professional in?:confused: Alvast bedankt (y) |
Als iets bestraald wordt, dan wordt iets nog niet radioactief. Radioactief betekent dat het zelf straling uit gaan zenden. Als jij bijvoorbeeld een stukje uranium in aardbeien stopt dan gaan die aardbeien (nou ja, het uranium erin) straling uitzenden en zijn ze radioactief. Maar als jij de aardbeien alleen bestraald dan gaan de aardbei-moleculen zélf niet vervallen en straling uitzenden.
Dat is ook het verschil tussen besmet zijn met straling (dan ben jij als 't ware zélf een bron van straling, bestraal je jezelf) en bestraald zijn (wanneer je alleen straling hebt ontvangen en zelf geen straling uitzend). Het is trouwens ook 'flauw' en geen 'vlouw'. ;) |
LoL zo goed ben ik niet in spelling :bloos:
Ahhh dus als je besmet bent door straling dan zitten er kleine stukjes radioactief materiaal op je lichaam. Toch? |
Inderdaad. Je gaat in ieder geval zelf straling uitzenden (waardoor je dus weer jezelf bestraald).
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21. |