Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Konijnenhok (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1834886)

Hawahaai 30-05-2011 07:21

Konijnenhok

Wie heeft er ervaring met een konijnenhok met een vaste ren eronder (zoals op het plaatje)? Hoe houd je het onderste gedeelte (de ren) schoon? Is zo'n hok aan te raden, of kan ik beter een 'gewoon' hok nemen en een losse ren? Wat is jouw ervaring?

http://www.luckylife.nl/konijnehokke...hok-deluxe.jpg

Sarah 30-05-2011 08:27

Ik ken iemand met een konijn in zo'n hok. De ren houden ze schoon doordat er een plat bord met kattenbakkorrels staat waar het konijn gebruik van maakt.
Dit is op zich wel aan te raden omdat de konijnen zo zelf kunnen kiezen wanneer ze vinden dat ze binnen of buiten moeten zijn, en vooral als je ze niet uit het hok gaat laten is het trappetje ook goede beweging voor ze plus dat ze dan wat meer ruimte hebben. Ik neem aan dat je er wel twee neemt, konijnen zijn sowieso liever met z'n tweeën maar bij buitenkonijnen is het echt nodig omdat ze dan ook al weinig aanspraak van hun mensen hebben.

Hawahaai 30-05-2011 12:39

Ik weet dat het beter is om konijn niet alleen te zetten, dus als ik inderdaad een diertje neem, dan worden het er twee. Ik heb een goed omheinde tuin, dus ik ben sowieso van plan om ze (los) in de tuin te laten lopen. Een hok als hierboven leek me ook wel leuk voor een konijn, omdat ze dan inderdaad zelf kunnen kiezen, maar die onderste ren leek me zo onpraktisch voor mezelf.

Sarah 31-05-2011 14:55

Mjah, dat hangt er denk ik vanaf hoe goed je het konijn kunt trainen om op de bak te gaan. Helaas is dat niet helemaal voorspelbaar - de meeste konijnen willen daar best aan meewerken, ze kiezen sowieso zelf een hoek om te bevuilen en als je daar voortaan een bak neerzet zullen ze die gebruiken. Maar het ene konijn is daar wat consequenter in dan het andere.

Azèche_oud 01-06-2011 05:32

Je kan ook gewoon om een gewoon konijnenhok een ren maken. :) Het is wel even werk - zeker als je konijnen nogal op het graven zijn moet je onder de bodem stenen leggen en het hekwerk diep ingraven - maar het werkt prima en is goed schoon te houden.

Hawahaai 01-06-2011 07:15

Toen ik "vroeger" bij mijn ouders konijnen had, maakten we de ren juist expres niet altijd op dezelfde plek, zodat de grond weer tijd had om schoon te worden en te herstellen nadat de konijnen er een poosje op gelopen hadden.

En een konijnenhok als hierboven kunnen we waarschijnlijk voor weinig op de kop tikken, vandaar.

Darwin 01-06-2011 14:04

Ik had mijn tuin gewoon konijnenveilig gemaakt, dus ik kan je helaas niet helpen ;)

Hawahaai 01-06-2011 15:02

@Darwin: zelfs al is mijn tuin "konijnveilig", dan nog wil ik een hok wat ook schoon te houden is. Konijnen mogen bij mij echt niet 24 uur per dag loslopen.

Hawahaai 04-06-2011 19:54

Weet iemand wat voor beits diervriendelijk is? Ik heb m'n hok, maar moet er nog wel wat mee en ik wil natuurlijk geen ziek konijn als die aan het hout knaagt.

Hawahaai 26-06-2011 14:47

Inmiddels is het konijnenhok overgekocht, opgeknapt, in de beits gezet en is er nog een ren aan gemaakt, zodat de twee konijntjes die binnenkort gaan komen, fijn kunnen wonen.
Nu alleen nog afwachten of het koppelen bij de konijnenopvang lukt; dan kan ik ze binnenkort ophalen!

Hawahaai 29-06-2011 18:44

Helaas niet gelukt, dus op zoek naar andere konijntjes...

dianaotten 01-07-2011 16:27

Misschien moet je eens op BunnyBunch.nl kijken. Daar zitten veel konijnenliefhebbers en hebben ook wel van de hokken verstand! ;)

Hawahaai 01-07-2011 19:22

@ dianaotten:
Citaat:

Hawahaai schreef: (Bericht 31715789)
Inmiddels is het konijnenhok overgekocht, opgeknapt, in de beits gezet en is er nog een ren aan gemaakt, zodat de twee konijntjes die binnenkort gaan komen, fijn kunnen wonen.!

En morgen ga ik weer kijken bij de konijnenopvang, nu voor een ander stelletje.

Hawahaai 03-07-2011 19:02

Ik heb m'n konijntjes! Ze moeten nog wennen hier, maar ze zijn zo lief!

Volk 05-07-2011 14:42

foto?

Hawahaai 06-07-2011 09:18

Voor m'n privacy op internet doe ik niet aan foto's, sorry!

't zijn echte dwergkonijntjes. Aangezien ik die nog nooit heb gehad, vind ik ze zo klein... :) De ene is bruin met wit en de andere is abrikoos/creme met wit.

Hawahaai 23-09-2011 13:06

Grote up, maar aangezien het wel over zo'n konijnenhok gaat, lijkt het me het beste hier in passen:

In mijn hok met twee verdiepingen zit bovenin een metalen lade, die je eruit kunt halen om schoon te maken. Ik leg op het metaal kranten (en daar bovenop zaagsel en dan stro), omdat het anders zou koud is aan de pootjes van mijn konijntjes.
Nou doen mijn konijntjes soms nogal wild en schuiven die kranten weg. Ook trekken ze de kranten in stukken, als de bovenlaag aan de kant is geschoven. Ik vind dan vaak stukken krant op de benedenverdieping.

Heeft iemand tips, is er een tactiek om de kranten zodanig neer te leggen, dat ze die niet kunnen pakken? Wat kan ik nog meer op de bodem leggen, wat konijnbestendiger is en toch dat koude gevoel weghaalt?

Volk 23-09-2011 16:06

Misschien een houten plankje?

Nickmans 23-09-2011 21:22

Citaat:

Azèche schreef: (Bericht 31641643)
Je kan ook gewoon om een gewoon konijnenhok een ren maken. :) Het is wel even werk - zeker als je konijnen nogal op het graven zijn moet je onder de bodem stenen leggen en het hekwerk diep ingraven - maar het werkt prima en is goed schoon te houden.

Kippengaas gewoon een stuk ingraven werkt ook gaat wat makkelijker

Hawahaai 25-09-2011 09:46

Citaat:

Volk schreef: (Bericht 31955277)
Misschien een houten plankje?

Ik zit er inderdaad aan te denken om een dun houten plankje op maat te zagen om te testen of dat wat is.

Hawahaai 24-10-2011 09:53

Ik heb inmiddels een op maat gezaagd multiplex plaatje gebeitst en in de la gelegd, en dat werkt prima. Hoe duurzaam het is, zal de tijd uit moeten wijzen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.