![]() |
Wat is een user CAL?
Kan iemand mij uitleggen wat een user CAL is ? ik heb er al veel over gelezen maar kom er nog steeds niet helemaal uit! als iemand mij dit uit kan leggen zodat het ook voor een leek duidelijk is zal dit erg prettig zijn!
alvast bedankt, Jordi |
"A Client Access License (CAL) is a kind of software license that legally permits client computers to connect to Microsoft server software"
|
Uiteraard zijn CALs niet alleen voor Microsoftproducten maar voor ieder bedrijf die een dergelijk systeem hanteert.
CALs koop je per gebruiker of per apparaat, afhankelijk van je behoefte. Stel je hebt een databaseserver waar altijd dezelfde tien gebruikers mee verbonden zijn en die gebruikers zitten regelmatig op een andere werkplek, dan koop je tien user-CALs. Mocht je nou een databaseserver hebben waar vanaf dezelfde tien werkplekken verbinding mee gelegd wordt maar door bijvoorbeeld wel twintig parttimers dan kan je beter device-CALs kopen. Als je nog vragen hebt over VLA's, MLA's, SLA's en meer dan hoor ik het wel. Ik ben (onvrijwillig!) licentiebeheerder ;) |
Mischien heb je hier wat aan,
Als de werkstations van uw organisatie zich in een netwerk bevinden, wordt gebruikgemaakt van een netwerkserver. De werkstations op het netwerk zoeken toegang tot de software op de server(s) voor het uitvoeren van bepaalde functies zoals het delen van bestanden en printers. Voor geldige toegang tot deze serversoftware kan een Client Access License, of kortweg CAL, vereist zijn. Een CAL is geen softwareproduct. Het is een licentie die een gebruiker recht geeft op toegang tot de services op de server. Er staat nog veel meer informatie en in het Nederlands! Op de website Windows Server 2008 Standard groeten, Rik |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11. |