Citaat:
Straquadaini schreef:
(Bericht 31647441)
Er zaten kinderen bij die zich totaal geen zorgen maakten omdat Nederland toch druk bevolkt is
|
Wat waren de argumenten van deze leerlingen? Dat Nederland druk- ( eerder gezegd dicht- ) bevolkt is wil nog niet zeggen dat de gevolgen voor de economie wel mee zullen vallen als we het over de vergrijzing hebben. Als er immers een steeds groter deel van de bevolking de pensioenleeftijd bereikt moet een steeds kleiner deel van de bevolking dat zien op te brengen. Wat het feit dat Nederland druk-/dichtbevolkt is daaraan doet veranderen weet ik niet.
Als de overheid de juiste maatregelen neemt, zoals het verhogen van de pensioenleeftijd, zullen de gevolgen voor de economie wel meevallen. Wel is het denk ik fair om van een omslagstelsel over te gaan op het kapitaaldekkingsstelsel, maar er moet wel een potje blijven voor de langdurige werklozen die het niet zelf gefinancierd krijgen.
Daarnaast is het denk ik ook belangrijk om naar de - westerse - landen om ons heen te kijken die heutzutage met dezelfde situatie zitten zoals Duitsland ( die niet alleen last heeft van vergrijzing, maar ook een krimp van de bevolking ) en Denemarken. Nederland zou eventueel de positieve maatregelen die deze landen tegen de vergrijzing nemen over kunnen nemen.
'Bang' voor de vergrijzing moeten we niet zijn, maar ik denk wel dat de vergrijzing voor wat veranderingen zal zorgen betreffende de financiering ervan. Of het grote gevolgen voor de economie zal hebben, I don't know. Met de innovatie van tegenwoordig zijn erg veel werknemers niet meer nodig voor dezelfde productie als 10-20 jaar geleden, dus zal de impact van de vergrijzing op de economie enigszins beperkt blijven.
|