![]() |
Groente bewaren
Als ik nieuwe recepten uitprobeer, heb ik vaak kleinere hoeveelheden van groenten nodig, die dan niet in die hoeveelheid te koop zijn. Denk aan 4 stengels bleekselderij, 100 gram wortels, een paar blaadjes munt, enz.
Soms probeer ik het zo te combineren, dat ik dan later die week nog een gerecht met bleekselderij eet, zodat die op is, maar dit lukt niet altijd. Laatst kocht ik een kilo wortels, en de overgebleven 800 gram heb ik toen maar geblancheerd en ingevroren. Soms moet ik ook wat weggooien, omdat het gewoon niet op raakt voordat het bederft. Hoe pak jij dat aan? |
Dingen als worteltjes, bleekselderij etc kan je ook goed gebruiken voor een kaasfondue :) Rauw of eventueel kort geblancheerd. Wat ik ook vaak doe is dat ik worteltjes ofzo mee neem naar m'n werk in plaats van fruit of dat ik het schoonmaak en op de aanrecht neerzet als ik thuis ben zodat m'n vriend en ik er zo af en toe van kunnen pakken als een soort van gezonde snack. Andere dingen die je niet zo makkelijk rauw kan eten die blancheer ik ook wel en vries ik in als het in elk geval nog een eenpersoonsportie is, handig voor als ik een keer alleen eet :)
Kruiden als peterselie, munt, etc kan je trouwens ook invriezen in plastic zakjes maar ik zet een bosje peterselie ook vaak in een glas water, blijft dan vaak nog een week goed en is ook lekker door de sla of over pasta of op een broodje ofzo. |
Ik ben niet zo'n kruidengebruiker, dus na een week is zoiets vaak nog niet op.
Kaasfondue is een goed idee, trouwens! |
Nasi maken! Het gerecht bij uitstek om restjes groente in te dumpen.
|
Of gewoon groentesoep oid, ook lekker :Y
|
Groentesoep of nasi inderdaad, of quiche, of chili, of je vouwt er een wrap omheen.
|
Goede ideeën, ook al gaat het niet om bewaren. Bedankt!
|
Citaat:
|
@ Andijvie: dat doe ik inderdaad al, maar kennelijk niet met de groenten die ik nu genoemd heb. Wel een goed idee dus.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20. |