Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Duits brief (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1836020)

Hpstefan 14-06-2011 15:32

Duits brief

Hallo,,

ik ben aan het oefenen voor een schrijftoets van volgende week...
Alleen kom ik nu niet uit op de volgende zin, hoe je het vertaalt naar het duits:

- Ik ben de jongen die je had ontmoet op de Camping.

en ik had nog een vraagje,, moeten Dir en Du altijd en overal met een hoofdletter in een zin?

Alvast bedankt!!

Kesa 14-06-2011 16:31

Citaat:

Hpstefan schreef: (Bericht 31675929)
Alleen kom ik nu niet uit op de volgende zin, hoe je het vertaalt naar het duits:

- Ik ben de jongen die je had ontmoet op de Camping.

Ich bin der Junge, den du am Campingplatz begegnet hattest.

Citaat:

Hpstefan schreef: (Bericht 31675929)
en ik had nog een vraagje,, moeten Dir en Du altijd en overal met een hoofdletter in een zin?

Nee, alleen aan het begin van een zin natuurlijk. Wel moet je altijd Sie ( de u-vorm ) en Ihnen met een hoofdletter schrijven :) .

Hpstefan 14-06-2011 16:46

Ow okee,, dus:

Darum schreibe ich Dir/dir heute.

Moet dus zijn: dir zonder hoofdletter

Kesa 14-06-2011 17:13

Inderdaad :) . Je spreekt de persoon aan met 'dir', met de jij-vorm. Dat mag in deze zin met een kleine letter.

Wanneer het een 'u' geweest zou zijn, zou je 'Ihnen' gebruiken met hoofdletter. Of 'dir' zou vooraan in de zin staan, dan moet er natuurlijk een hoofdletter bij.

piraat013 14-06-2011 17:20

yep Kesse volgens mij ben je goed in Duits en dan bedoel ik geen 6.0 maar een stuk hoger he?

Hpstefan 14-06-2011 17:31

okee Dankje!

Gðmndr 14-06-2011 17:38

Citaat:

Kesa schreef: (Bericht 31676238)
Nee, alleen aan het begin van een zin natuurlijk. Wel moet je altijd Sie ( de u-vorm ) en Ihnen met een hoofdletter schrijven :) .

Het is respectvol om vormen van “du” en “dein” wél met een hoofdletter te schrijven.

Citaat:

Kesa schreef: (Bericht 31676238)
Ich bin der Junge, den du am Campingplatz begegnet hattest.

Ahum!

Ich bin der Junge, dem Du am Camplingplatz begegnet warst.

NB: “begegnen” wordt ten eerste vervoegd met “sein” en niet met “haben” in de voltooide tijden en ten tweede heeft het geen 4e naamval bij zich, maar een 3e; vandaar de dubbele aanpassing.

mathfreak 14-06-2011 17:51

Citaat:

Gðmndr schreef: (Bericht 31676478)
Het is respectvol om vormen van “du” en “dein” wél met een hoofdletter te schrijven.

Voorheen was het gebruikelijk om vormen van du en ihr in een brief met een hoofdletter te schrijven, maar sinds een aantal jaar wordt in een brief ook alleen de kleine letter gebruikt.

Hpstefan 14-06-2011 18:07

helemaal duidelijk!
bedankt

Kesa 14-06-2011 18:30

Citaat:

Gðmndr schreef: (Bericht 31676478)
Ahum!

Ich bin der Junge, dem Du am Camplingplatz begegnet warst.

NB: “begegnen” wordt ten eerste vervoegd met “sein” en niet met “haben” in de voltooide tijden en ten tweede heeft het geen 4e naamval bij zich, maar een 3e; vandaar de dubbele aanpassing.

Dat je het met 'sein' vervoegd ga ik inderdaad in mee, maar waarom de derde naamval?

Edit: Laat maar, 'sich begegnen' is een werkwoord dat standaard een derde naamval krijgt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.