Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Meerdere talen tegelijk leren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1836131)

Hardcoregamer 15-06-2011 21:52

Meerdere talen tegelijk leren

Hallo,

Ik wou weten of het verstandig is om meerdere talen tegelijk te leren. Ik ga volgend jaar naar 4VWO. Ik heb Duits als moderne vreemde taal gekozen en Arabisch als plusvak. Dat is mogelijk op school. Ik zou ook heel graag Italiaans willen leren. Kan dat allemaal tegelijk? Dus Engels, Duits, Arabisch en Italiaans. Ik wil wel mijn Nederlands, Engels en Arabisch op een zo hoog mogelijke niveau brengen. Duits en Italiaans als gevorderd.

Even mijn korte verhaaltje. Toen ik ongeveer 5 jaar oud was, kwam ik naar Nederland. Ik ging toen pas naar school. Eerder natuurlijk nog nooit Nederlands gehoord. De taal waarmee ik opgevoed ben is (Irakees) Arabisch. Van geboorte af aan tot nu toe spreken mijn ouders met die taal tegen mij. Verder heb ik nog nooit Arabisch les gevolgd en/of gehad. Ik kan het daarom ook niet schrijven en lezen. Echt moeilijke woorden ken ik ook niet in die taal. Dus ik weet nou ook niet of ik een native spreker ben. Nu jullie het zo horen, wat is mijn moedertaal en mijn native taal? Nederlands kan ik nu wel beter dan Arabisch. Maar Nederlands heb ik pas vanaf mijn 5de levensjaar voor het eerst gehoord. Integendeel, Arabisch vanaf geboorte tot nu toe.

Bedankt.

Aciara 15-06-2011 23:06

Dan is arabisch je native language.

Zelf heb ik namelijk tot mijn vijfde bij een tante in een engelstalig land gewoond, toen ik daarna thuis bij mijn Nederlandse ouders kwam, was engels mijn eerste taal. Ookal spreek je het niet zo goed als je tweede moedertaal.

Silvano08 16-06-2011 06:59

Als het binnen je tijdverdeling tussen je andere vakken en dingen buiten school past, waarom niet?
't Is altijd wel goed als je meertalig bent.

Kikaa 16-06-2011 07:57

Als je denkt dat je het aankan zou ik het gewoon gaan proberen. Als het niet lukt kan je toch altijd nog een vak laten vallen? Maar als ik jou was zou ik me wel afvragen of je het echt allemaal aankan, want 4 talen + de overige vakken is wel erg veel. Vooral omdat je van die extra vakken ook huiswerk moet maken, en waarschijnlijk gewoon toetsen moet maken. Het moet niet de bedoeling zijn dat je andere vakken onder de talen gaan lijden.

Hardcoregamer 16-06-2011 11:14

Ow ja, in Engels, Duits en Arabisch volg ik dan ook echt lessen op school, huiswerk, toetsen, examen, etc. Maar Italiaans ga ik dan in mijn vrije tijd doen.

DAH 17-06-2011 23:20

Een taal leren in je vrije tijd is meer iets voor tijdens de zomervakantie, denk ik, en niet iets dat je doet tijdens een schooljaar, want zo lijdt je Italiaans er niet onder, en de schoolvakken ook niet.

Hardcoregamer 19-06-2011 13:03

Ja, ik ga in de zomervakantie Italiaans cursus volgen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.