Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Drugs & Alcohol (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Rook je? geef je mening over het horecarookverbod en verdien 5 euro (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1836316)

winifredanne 18-06-2011 07:10

Rook je? geef je mening over het horecarookverbod en verdien 5 euro

Voor een onderzoek van de Universiteit Leiden willen we graag weten hoe rokers het rookverbod in de horeca ervaren. Vul de vragenlijst in op www.xr.com/roken en ontvang een cadeaubon van 5 EURO.

Alvast hartelijk dank voor het meedoen.

Sander van der Heiden

Afdeling Klinische- en Gezondheidspsychologie

Universiteit Leiden

heidensvander@fsw.leidenuniv.nl

Koffie! 18-06-2011 12:00

Kun je die waardebon gebruiken voor sigaretten?

Reverend 18-06-2011 13:13

Ik rookte nog toen het rookverbod in de horeca in ging. Ik vind het nog steeds een verschrikkelijk domme regel.

Koffie! 18-06-2011 15:13

Dit. Roken hoort gewoon bij een lekkere maaltijd of een lekker drankje :)

Mutant_oud 18-06-2011 15:44

Te lang en ik zou Belgen niet uitsluiten omdat zij vanaf 1 juli ook een rookverbod krijgen.

Reverend 19-06-2011 12:56

Citaat:

Koffie! schreef: (Bericht 31690370)

Mwah. Het gaat er meer om dat mensen in hun vrijheid worden beperkt doordat ze in hun eigen café of restaurant niet mogen bepalen of mensen roken. Slechte zaak.

Vice 19-06-2011 17:11

Citaat:

In een restaurant vind ik het behoorlijk smerig om in iemand anders rook te moeten eten. Aan de andere kant is een volledig rookverbod ook weer het uiterste. Zoals het nu is vind ik het prima geregeld. Grote tenten een rookhok en in kleine eenmanszaakje mag gewoon gerookt worden.

hmkey 19-06-2011 18:26

Ingevuld :)

TheEditor 20-06-2011 00:30

Ik vond de vragenlijst grotendeels meer gaan over roken zelf dan het horecaverbod.

Verder een heel net onderzoek.

T_ID 21-06-2011 13:47

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 31692719)
Mwah. Het gaat er meer om dat mensen in hun vrijheid worden beperkt doordat ze in hun eigen café of restaurant niet mogen bepalen of mensen roken. Slechte zaak.

Wat een onzin. Elk bedrijf moet voldoen aan regels. Horecabedrijven dus ook.

Draaideurpoes 21-06-2011 17:43

Citaat:

Ik vind dat echt smerig als je naast mensen zit die zitten te roken, mn hele eetlust gaat er aan :o
Ik heb zelf ook gerookt maar roken naast iemand die zit te eten is asociaal :nono:

Reverend 21-06-2011 20:58

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 31700090)
Wat een onzin. Elk bedrijf moet voldoen aan regels. Horecabedrijven dus ook.

Ik zeg dan ook dat die regel onzin is durr hurr

T_ID 24-06-2011 11:57

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 31701731)
Ik zeg dan ook dat die regel onzin is durr hurr

Waarom zou voor roken een uitzondering gelden, en overlastgevend gedrag wel toegestaan moeten zijn dan?

Dan moet je ook consequent zijn, en iemand in elkaar beuken na een avondje stevig zuipen, of een ongeluk veroorzaken met drank op achter het stuur, ook legaliseren. (y)

Reverend 24-06-2011 12:17

Zolang de eigenaar van het café overlastgevend gedrag of roken wil toestaan in zijn eigendom moet hij dat vooral zelf weten. Overlastgevend gedrag heeft verder trouwens niets met roken te maken. Mensen die geen behoefte hebben aan bovenstaande kunnen naar een café gaan waar ze zich wel thuis voelen.

Je 2e alinea slaat nergens op maar ik denk dat je dat ook wel begrijpt.

Koffie! 24-06-2011 14:46

Citaat:

Draaideurpoes schreef: (Bericht 31701006)
Ik vind dat echt smerig als je naast mensen zit die zitten te roken, mn hele eetlust gaat er aan :o
Ik heb zelf ook gerookt maar roken naast iemand die zit te eten is asociaal :nono:

Ik rook dan ook alleen na het eten als diegene klaar is en er geen last van heeft. Als die aangeeft er last van te hebben ga ik ergens anders heen. Ik ben de roker, dus ik moet ergens anders gaan staan, vind ik altijd ;)

T_ID 24-06-2011 14:49

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 31710202)
Mensen die geen behoefte hebben aan bovenstaande kunnen naar een café gaan waar ze zich wel thuis voelen.

Dat is hypocriet en asociaal. Roken is jouw keuze, jouw zwakte. Voor jouw rekening dus alle gevolgen.

Reverend 24-06-2011 17:11

Dat is hypocriet en dom. Naar binnen gaan bij een café waar de eigenaar heeft bepaald dat je mag roken is jouw keus, jouw zwakte. Voor jouw rekening dus alle gevolgen.

Draaideurpoes 24-06-2011 20:58

Citaat:

Koffie! schreef: (Bericht 31710578)
Ik rook dan ook alleen na het eten als diegene klaar is en er geen last van heeft. Als die aangeeft er last van te hebben ga ik ergens anders heen. Ik ben de roker, dus ik moet ergens anders gaan staan, vind ik altijd ;)

dus in een restaurant wacht je tot iedereen klaar is met eten? Ik vind het een goede maatregel als er aparte rookruimtes zijn ;)

Koffie! 24-06-2011 21:28

Citaat:

Draaideurpoes schreef: (Bericht 31711537)
dus in een restaurant wacht je tot iedereen klaar is met eten? Ik vind het een goede maatregel als er aparte rookruimtes zijn ;)

Neej ik wacht alleen tot iedereen aan mijn tafel klaar is met eten. Dan ga ik naar buiten of naar de rookruimte voor een sigaretje :)

mopi 17-07-2011 09:36

Citaat:

Mutant schreef: (Bericht 31690477)
Te lang en ik zou Belgen niet uitsluiten omdat zij vanaf 1 juli ook een rookverbod krijgen.

idd en geloof me dat we gevloekt hebben!! das gewoon raar om nu een cafe binne te gaan zonder die walm te zien :s pak minder fun vind ik

Draaideurpoes 17-07-2011 09:47

Ja de traanogen door de walm zal ik missen :(

Axel900 17-07-2011 17:10

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 31710929)
Dat is hypocriet en dom. Naar binnen gaan bij een café waar de eigenaar heeft bepaald dat je mag roken is jouw keus, jouw zwakte. Voor jouw rekening dus alle gevolgen.

Hear hear.

Roken is gewoon onderdeel van de kroeg, mensen gingen daar naar toe om te roken en te drinken (heel wat anders dan een restaurant naar mijn mening), sinds die verbod is de omzet van café's flink gedaald en je merkt al dat het in zoveel steden/woonplaatsen café's gewoon letterlijk leegbloeden (naar persoonlijk ervaring zelfs binnen een week). Mensen gaan nu meer kraakfeesten houden of in de achtertuin, en ik vind de kroeg toch wel deel van de Nederlandse cultuur.

Als je niet tegen roken kan, ga niet naar de kroeg. Op alle andere plekken luister ik wel naar je en doe gewoon mijn peuk uit.

Doux 18-07-2011 09:23

Ja want mensen met astma gaan naar een kroeg om te roken :facepalm: Nu het rookverbod er weer is hebben de meeste kroegen wel passende oplossingen gezocht.

Wammus 18-07-2011 13:26

Ik vind de manier waarop het nu gaat prima.

Ik ben inmiddels gestopt met roken maar rookte nog toen het rookverbod in ging. Ik woon in Haarlem en nagenoeg alle kroegen zijn rookvrij geworden. Ik heb er nooit moeite mee gehad om naar buiten te moeten. Er zijn nog wel een aantal eenmanszaakjes (ook iets grotere kroegen trouwens) waar nog binnen gerookt mag worden maar dat zijn over het algemeen tenten waar ik toch niet kom dus last heb ik er niet van.

T_ID 19-07-2011 16:32

Citaat:

Axel900 schreef: (Bericht 31783577)
sinds die verbod is de omzet van café's flink gedaald

Uhm... Ga even bij het CBS kijken, omzetcijfers horeca? Die waren in een vrije val geraakt, maar precies hetzelfde kwartaal dat het rookverbod in ging stopte de omzet met dalen, en steeg daarna zelfs.

Aangezien het economisch tij in die periode alleen maar slechter werd, moet het rookverbod de omzet dus juist sterk verhoogd hebben.

Van die zogenaamde daling is nooit bewijs gevonden, en iedereen die er naar verwijst komt daarna met sites van de tabakslobby aan zetten. Tja...

deadlock 20-07-2011 10:16

Uhm... was het niet zo dat die omzetcijfers voor de complete horeca golden maar na uitsplitsing ging de omzet van cafés toch achteruit en die van Restaurants & Hotels juist omhoog?

In ieder geval is het zo dat in mijn stamkroeg de omzet 25% is gestegen in twee weken tijd sinds de asbakken teruggeplaatst werden op tafel.

Reverend 20-07-2011 11:14

CBS = anti-tabakslobby.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.