![]() |
Aarding (Huisinstallatie , nat)
Hoi Iedereen,
Ik heb een vraagje over aarding. (natuurkunde Scoop bovenbouw natuurkunde 1 deel 1 vwo hfstk 8) Twee draden komen ons huis binnen, nuldraad en fasedraad. Er staat ook wij lopen op aarde , wij zijn permanent verbonden met de nuldraad en aardedraad. Dit begrijp ik niet. Ook geven ze in het boek een voorbeeld dat als er kortsluiting plaatsvind en jij tegen de fase draad aankomt helpt aarding niet want jij bent de aardedraad. Wat is aarding? Wat is de functie van de nuldraad? welke is gevaarlijk en waarom? |
we zijn steeds verbonden met de aarddraad, want die geleid bij lekkages de stroom naar de aarde (zoals de naam al zegt), want de aarde is negatief. Deze is niet gevaarlijk zolang er geen stroom via weglekt. De nuldraad voert de stroom af die geen energie meer bevat, (deze stroom is door de fasedraad geleverd) dus deze draad is ook ongevaarlijk. Wij zijn trouwens volgens mij niet verbonden met de aarddraad, of dat moet indirect via de elektriciteitscentrale gaan.
|
Citaat:
|
ow, ik dacht dat de aarde negatief was, omdat bij onweer de grootste vonk van de aarde naar de lucht springt, van - naar + dus.
|
De aarde heeft geen spanning van 0, spanning moet ergens over staan, dus een verschil tussen 2 polen.
Het potentiaal van aarde is neutraal is af gesproken. Om dat de capaciteit heel groot is, er kunnen heel veel elektronen in, omdat de aarde zo groot is... (O ja, en lading gaat altijd van - naar + omdat de lading van elektronen negatief is, stroom gaat dus wel van + naar -) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27. |