Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Als je... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1836710)

Koffie! 23-06-2011 12:49

Als je...

Als je zaad van een mensen-man injecteert bij een vrouwelijke chimpansee, kun je dan een half mens half aap geval maken? Of gebeurt er dan niks?

Em. 23-06-2011 12:54

Verschillende soorten kunnen in ieder geval geen vrúchtbare nakomelingen krijgen. Soms zijn het wel al verschillende soorten en krijgt het nog nakomelingen, maar onvruchtbaar (bij de tijger en de leeuw en de geit en 't schaap). Ik denk echter dat het tussen mens en chimpansee niet meer zo lukt, maar zowel dan wordt het waarschijnlijk iets ziekelijks wat op een mens-aap combinatie lijkt.

Koffie! 23-06-2011 13:00

Hmm.. okée.. Interessant :P|
Mischien was dat ook wel het geval bij Oliver :)

Kitten 23-06-2011 13:32

Zover ik weet krijg je zowiezo geen nakomeling welke kant je het ook op probeerd. Dit is ook een van de redenen dat chimpansees (Pan troglydes en Pan Panicus) in een ander genus (geslacht, nl. Pan) worden geplaatst dan mensen (Homo sapiens sapiens van het genus Homo). De vrucht wordt waarschijnlijk afgestoten.

Bedenk daarbij dat mensen ook een soort apen zijn. We behoren tot de mensapen.

Diary of Dreams 26-06-2011 12:16

Paarden en ezels kunnen elkaar wel succesvol bevruchten. Dan krijg je een muilezel (ezelmerrie en paardenhengst) of een muildier (ezelhengst en paardenmerrie), maar die zijn zelf altijd onvruchtbaar.

Dat is de enige succesvolle kruisbestuiving waar ik van weet.

Mr.Mark 26-06-2011 12:35

Citaat:

Diary of Dreams schreef: (Bericht 31715286)
Paarden en ezels kunnen elkaar wel succesvol bevruchten. Dan krijg je een muilezel (ezelmerrie en paardenhengst) of een muildier (ezelhengst en paardenmerrie), maar die zijn zelf altijd onvruchtbaar.

Dat is de enige succesvolle kruisbestuiving waar ik van weet.

Volgens mij lukt het af en toe ook nog wel eens tussen leeuwen en tijgers.

Em. 26-06-2011 14:20

Inderdaad, dan krijg je lijgers of teeuwen. En bij schapen en geiten ook wel, geloof ik, tenminste, mijn broertje vond dat dat kon. En vast bij nog wat meer dieren.

Aicanaro 26-06-2011 15:19

Lijgers zijn fucking groot.

Draaideurpoes 26-06-2011 15:23

Ze kunnen wel nakomelingen krijgen maar die zijn dan onvruchtbaar, zoals een muildier; paardxezel ;)

Em. 26-06-2011 15:44

Citaat:

Draaideurpoes schreef: (Bericht 31715939)
Ze kunnen wel nakomelingen krijgen maar die zijn dan onvruchtbaar, zoals een muildier; paardxezel ;)

Ik denk niet dat chimpansee en mens automatisch nakomelingen kunnen krijgen omdat paard en ezel dat ook kunnen. Imo is wel, maar onvruchtbare, nakomelingen krijgen een grijs gebied tussen hetzelfde soort zijn en samen geen nakomelingen kunnen krijgen. De meeste combi's van twee verschillende soorten (mens en vlieg, paard en tijgerhaai) zullen geen nakomelingen opleveren, en een paar uitzonderingen toevallig wel. En ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat mens/chimpansee tot zo'n uitzondering behoort, afgaand op Kittens reactie.

Koffie! 26-06-2011 16:08

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 31716014)
Ik denk niet dat chimpansee en mens automatisch nakomelingen kunnen krijgen omdat paard en ezel dat ook kunnen. Imo is wel, maar onvruchtbare, nakomelingen krijgen een grijs gebied tussen hetzelfde soort zijn en samen geen nakomelingen kunnen krijgen. De meeste combi's van twee verschillende soorten (mens en vlieg, paard en tijgerhaai) zullen geen nakomelingen opleveren, en een paar uitzonderingen toevallig wel. En ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat mens/chimpansee tot zo'n uitzondering behoort, afgaand op Kittens reactie.

Mens en vlieg kan heul wel! Dan krijg je dit:

Sarah 27-06-2011 13:22

Het kan sowieso niet, omdat mensen en chimpansees daarvoor genetisch te veel verschillen. Zo hebben chimpansees hebben 48 chromosomen en mensen 46. Daardoor kunnen een chimpansee-eicel en een mensenzaadcel (of andersom) al niet met elkaar versmelten tot een zygoot (een zygoot is een bevruchte eicel).

Edelweiss 27-06-2011 15:07

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 31715664)
Inderdaad, dan krijg je lijgers of teeuwen. En bij schapen en geiten ook wel, geloof ik, tenminste, mijn broertje vond dat dat kon. En vast bij nog wat meer dieren.

Schapen en geiten kunnen wel. Stond pas nog in de krant.

deadlock 27-06-2011 18:45

En ijsberen en grizzlyberen kunnen ook vruchtbare nakomelingen krijgen.

Dinalfos 27-06-2011 22:36

Honden en coyote's eveneens. Maar goed, die hebben dan ook precies evenveel chromosoompjes.

Trouwens, bij schapen en geiten is er sprake van een verschil van zes chromosomen :|

HomoSignificans 27-06-2011 22:53

Bij mensen en stieren lukt het ook, heb ik me laten vertellen.

Edelweiss 28-06-2011 08:17

Citaat:

Dinalfos schreef: (Bericht 31720759)
Trouwens, bij schapen en geiten is er sprake van een verschil van zes chromosomen :|

Kan kloppen. Het 'embryo' gaat ook 9 van de 10 keer dood als het een gaap of scheit zou moeten zijn. Maar het kan wel, ik las het in de krant, er stond ook een foto bij.
HET KAN!

De Veroorzaker 29-06-2011 08:29

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 31718410)
Het kan sowieso niet, omdat mensen en chimpansees daarvoor genetisch te veel verschillen. Zo hebben chimpansees hebben 48 chromosomen en mensen 46. Daardoor kunnen een chimpansee-eicel en een mensenzaadcel (of andersom) al niet met elkaar versmelten tot een zygoot (een zygoot is een bevruchte eicel).

Dat is natuurlijk onzin, alsof die ei- en zaadcellen van elkander weten dat ze niet hetzelfde aantal chromosomen hebben en dus maar niet versmelten :D(n)

Sarah 29-06-2011 10:27

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 31727350)
Dat is natuurlijk onzin, alsof die ei- en zaadcellen van elkander weten dat ze niet hetzelfde aantal chromosomen hebben en dus maar niet versmelten :D(n)

Wut :confused:
Nee, 't is niet zo dat ze het weten en dan maar besluiten om het niet te doen. Het zijn cellen, geen denkende wezens. 't Is meer dat het niet kán. Om te versmelten, geslachtscel zijnde, moet je je halve chromosomenparen koppelen aan de bijpassende halve chromosomenparen van de andere geslachtscel. Dat lukt niet als het niet matcht. Daar hoeft de cel niets voor te weten.

De Veroorzaker 29-06-2011 12:35

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 31727686)
Nee, 't is niet zo dat ze het weten en dan maar besluiten om het niet te doen. Het zijn cellen, geen denkende wezens. 't Is meer dat het niet kán. Om te versmelten, geslachtscel zijnde, moet je je halve chromosomenparen koppelen aan de bijpassende halve chromosomenparen van de andere geslachtscel. Dat lukt niet als het niet matcht. Daar hoeft de cel niets voor te weten.

Nee hoor, om te versmelten moeten ze gewoon versmelten en vervolgens regelt het maternale RNA dat de protamine in de spermatoinden vervangen worden voor variant-histonen waarna de beide pronuclei bij elkaar komen (ongeveer 20 uur na de bevruchting, of samensmelting of hoe je het ook precies wil noemen) en dan worden de beide haploide genomen inderdaad gecombineerd tot 1 prachtig diploid genoom, of vindt een natuurlijke abortus plaats.

Citaat:

Horse-donkey hybrids are almost always sterile because horses have 64 chromosomes whereas donkeys have 62, producing offspring with 63 chromosomes.

Em. 29-06-2011 16:05

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 31727686)

Maar mensen met een downsyndroom hebben toch ook een chromosoom teveel?

Macrador 29-06-2011 18:35

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 31729934)
Maar mensen met een downsyndroom hebben toch ook een chromosoom teveel?

er zijn mensen met 1 teveel of 1 te weinig.

(bv trisomerie 21,18,13 , Turner, Klinefelter,.. als ik het juist heb)

De Veroorzaker 29-06-2011 18:48

Bij een trisomerie heb je er altijd een teveel ;)

Macrador 29-06-2011 18:51

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 31730654)
Bij een trisomerie heb je er altijd een teveel ;)

Ja daarom staat er ook Tri van 3 in de naam. Maar ik gaf gewoon voorbeelden van te veel of te weinig. en de niet leefbare zijn er natuurlijk ook

Sarah 30-06-2011 10:01

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 31728390)
Nee hoor, om te versmelten moeten ze gewoon versmelten en vervolgens regelt het maternale RNA dat de protamine in de spermatoinden vervangen worden voor variant-histonen waarna de beide pronuclei bij elkaar komen (ongeveer 20 uur na de bevruchting, of samensmelting of hoe je het ook precies wil noemen) en dan worden de beide haploide genomen inderdaad gecombineerd tot 1 prachtig diploid genoom, of vindt een natuurlijke abortus plaats.

OK, dus jouw definitie van versmelten is anders.

De Veroorzaker 30-06-2011 16:27

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 31733192)
OK, dus jouw definitie van versmelten is anders.

Wat is die van jouw dan? En die van mij?

Volgens mij is er namelijk geen enkel moment waarop een verschil in aantal chromosomen in een mannelijke en vrouwelijke geslachtscel voor problemen kan zorgen op de manier zoals jij die beschrijft dus al is de definitie anders, wat je zegt blijft fout.

Ja dat is het!

Tobiboy 14-07-2011 22:08

Geit + schaap = scheit / gaap

Oke dat moest ik even kwijt
Maar verschillende geslachten binnen de determinatie, dat gaat niet werken. Al zou het wel interessant geweest zijn...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.