![]() |
Kort stukje.
Het is het jaar 2019. Nederland is veranderd en opgedeeld in 2 helften.
De: ''Nieuw Nederlandse Republiek'' in het noorden en gewoonweg ''Zuid-Nederland'' in het zuiden. Het noorden heeft veel welvaart, en een goede maatschappij met harde werkers en bijna geen criminaliteit, terwijl het zuiden bijna de hel op aarde is. John leunde tegen een muurtje aan en rookte een sigaret. Hij mocht even weg van zijn werk in het restaurant. Hij moest een moeilijke keuze maken. Hij moest kiezen tussen dienen in het leger van de NNR of blijven werken in het bedrijf van zijn vader. Het leger leek hem wel spannend, maar hij vond het lullig tegenover zijn vader om hem in de steek te laten, na zijn moeder dood was gegaan. ''Zal ik het leger in gaan en wat van de wereld zien? Of moet ik mij mijn vader blijven?'' Vroeg John zich af. Hij werd naar binnen geroepen. Hij doofde zijn sigaret en liep naar binnen. ''Pap, zou jij het erg vinden als ik het leger in ging?'' Vroeg John aan zijn vader. De vader van John was even stil, maar na 5 seconden zei hij: ''Je moet doen wat je het beste lijkt, John. Dit restaurant loopt toch niet zo goed meer.'' Ok het is vast niet zo heel goed maarja ik verveelde me dus.. Feedback? :P |
Beetje moeilijk om hier goede feedback op te geven, je snapt zelf ook wel dat dit veel te kort is. Het idee van Nederland opgesplitst in twee landen is op zich wel goed, maar het is maar een klein landje, en dus een beetje onrealistisch dat er zulke grote verschillen bestaan tussen de twee delen. Je zou dus misschien beter een groter land kunnen nemen (of voor mijn part de hele wereld).
|
Het enige puntje van kritiek dat ik heb, is dat ik het ergens niet vind kloppen dat de NNR veel welvaart heeft, maar dat er vervolgens van een restaurant sprake is dat 'toch niet meer zo goed loopt' ;) .
Verder, tja, een klein stukje inderdaad, maar slecht geschreven is het niet. |
Citaat:
Citaat:
En ik wil ook wel meer gaan schrijven, maar wou eerst een beetje tips en opbouwende kritiek krijgen :) |
Als ik je stukje lees, heb ik heel erg het idee dat je vooral wat wil zeggen. Dit is het soort tekst dat je schrijft als je iets voor jezelf opschrijft, nuttige aantekeningen voor een vervolg. Ik heb aantekeningen in de tekst.
Citaat:
Wees specifiek, schrijf op wat er is gebeurd. Of, als je dat niet wil vertellen, vertel hoe mensen zich er onder voelde. ("Niemand had dit 10 jaar geleden voor mogelijk gehouden") Citaat:
Wat is 'het noorden'? Voor de meeste mensen is dat Groningen, Friesland en Drenthe. Citaat:
Wat is 'veel' welvaart? Voor mij als student is het bijna onbegrijpelijk om maandelijks €3000,- te verdienen, terwijl voor mijn ouders dat een financiele knip zou zijn. Let hier op. Verder 'bijna geen criminaliteit' lijkt me vreemd. ZEKER met een 'hel' als buurstaat. Daar komt criminaliteit vanzelf over. Wat is een hel op aarde? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Ik zit te denken om me aan te melden bij het leger," is veel minder definitief bijvoorbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben het eens met alles wat Kitten zegt, maar daarnaast nog twee opmerkingen:
* Maak duidelijk in welk deel van Nederland John woont. Zelf dacht ik in het zuiden, maar aan Kesa's commentaar merk ik dat hij aan het noorden dacht. Het staat er nu niet en het is wel essentieel. * Let op je woordvolgorde. In de derde alinea heb je steeds: onderwerp, persoonsvorm, rest. Dat leest niet zo prettig. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10. |