![]() |
(Makkelijk) Frans vraagje
Hard aan het leren voor de klas twee Frans eindtoets, stuit ik op een klein probleem.
We behandelen het lijdend voorwerp dat wordt vervangen voor le, la, l' of les. De regel is: je plaatst le, la l' of les voor de infinitief. Indien die niet aanwezig is zet je het le, la, l' of les voor de persoonsvorm. Nu maak ik de oefeningen, waarin je het lijdend voorwerp moet vervangen én op de juiste plek in de zin moet invullen. De zin: Pauline prend le vélo pour au cinéma. Pauline ... prend .... pour aller au cinéma. Het lijdend voorwerp 'le vélo' vervang je door 'le'. De vraag die overblijft: waar moet le staan in de zin. Er staat een infinitief maar daar kan het niet voor. Moet het voor prend of voor pour? Groetjes, Faithfully |
Le komt hier als lijdend voorwerp voor de persoonsvorm prend te staan.
|
In principe plaats je het altijd voor de persoonsvorm tenzij er een heel werkwoord in de zin staat, dan komt hij voor het (eerste) hele werkwoord.
|
Pauline le prend pour aller au cinéma.
|
Citaat:
zin 1: Pauline neemt de fiets Onderwerp: Pauline Persoonsvorm: neemt Lijdend voorwerp de fiets zin 2: om naar de bioscoop te gaan Onderwerp: ontbreekt: het is immers een beknopte bijzin. (verzwegen onderwerp = Pauline) Persoonsvorm: gaan |
Citaat:
een (vervangend) pvnw dat als lijdend vw optreedt in een zin staat: voor de pv: je le prends voor een infinitief, als deze infinitief afhangt van een hulpwerkwoord (devoir, pouvoir, savoir, aller/oser): je peux/dois/vais/sais/ose le prendre je n'ai pas pu le prendre. bij andere werkwoorden die een infinitief bij zich kunnen hebben, gaat deze regel niet op. je le laisse/fais tomber je l'ai fait tomber |
Gemakkelijk trucje (zoals ik het altijd geleerd heb) om die werkwoorden te onthouden waarbij le pronom personnel niet voor de infinitief komt is: VREESELF (Voir, Regarder, Entendre, ....)
|
Citaat:
|
Citaat:
Regarder Entendre Envoyer Sentir Écouter Laisser Faire vreeself/veerfles/flesveer ...? |
^Dankjewel! :)
|
Laisser
Ecouter Faire Envoyer Voir Regarder Entendre Sentir --> LEFEVRES makkelijk geheugensteuntje |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26. |