![]() |
Wat vinden jullie de mooiste klassieke muziek?
Ik denk dat de titel wel duidelijk is. Ik wil mijn schatkamer wat uitbreiden. En er is ook veel klassieke muziek die ik wel ken maar waar ik niet van weet wie de componist is en/of wat de titel van het stuk is. Die kom ik dan vanzelf tegen.
Oh en als jullie een mooie anekdote hebben bij de muziek dan is dat altijd tof natuurlijk! |
Shostakovich!
|
Ik ga er maar van uit dat je "klassieke muziek" in de populaire zin bedoelt, en niet "muziek uit de klassieke periode".
Igor Stravinsky - Le Sacre du Printemps Erik Satie - Gymnopédies Gustav Holst - The Planets |
Mozart - Zauberflöte (bestaan ook hele leuke en goede moderne uitvoeringen van, leuk om naar te kijken ook!)
Saint-Saëns - Orgelsymfonie 3 (zelf gespeeld (ZF btw ook), speciale herinneringen voor mij persoonlijk dus) Tsjaikovsky - Strijkkwartet 1 (gewoon heerlijke muziek) |
Paar bekende:
Saint-Saëns - Carnaval des animaux en dance Macabre Bij dat laatste hebben we op school een tekst geleerd: 't Is nacht, 't is nacht, 't is middernacht, de doden die dansen de dodendans. :D Smetana - Die Moldau en daarop gebaseerd is Ik zag Cecilia komen van De Coussemaker, Chants populaires des Flamands de France. Grieg - Peer Gynt Suite Vivaldi - 4 seizoenen Verdi - La Traviata Strauss - Fledermaus ouverture |
Mozart's Requiem.
Vivaldi's Four Season's. Saint Saëns - Danse Macabre. Bach - Toccata E Fuga. Barber - Adagio for Strings Tchaikovsky - Swan Lake. Dvorak - Largo Mahler - 5e. En natuurlijk alles van Wagner. |
Mahler - 6e symf. (Geschreven ergens in Italie, vlak nadat hij zijn dochtertje verloor aan een ziekte.)
Tjaikowski - 6e symf. Prokofieff - Luitenant Kye Bruckner - 4e symf Strauss - Ein Heldenleben, die Alpensynfonie Mahler - 3e symf Dvorak - 9e symfonie (en niet alleen het largo eruit, waar Mobius denk ik op doelt) Echt klassieke muziek, zoals Schrodinger bedoelt, hou ik zelf niet zo van. Ik vind het saai om te spelen, en vaak saai om naar te luisteren. De meeste muziek die hier genoemd wordt, is ook niet uit de klassieke periode, maar vroeg Romantisch, of Romantisch. Velal werden hierin de regels, verbonden aan de klassieke compositie, opgezocht, opgerekt, en overschreden. Veel van deze muziek is ook verhalend. Denk bijvoorbeeld aan Luitenant Kye, geschreven door Prokofieff. Maar ook het carnaval des animeaux van Saint Saens. Als trompettist zijnde is dat vele malen leukere muziek om te spelen, omdat toen de trompet ook echt meer ontwikkeld was, en componisten er ook echt voor gingen schrijven. En hoe meer trompet in muziek, hoe gaver dat het wordt. Maar dit geheel ter zijde... ;) |
Ik bedoelde inderdaad de brede interpretatie van klassiek. De stukken die hierboven allemaal genoemd zijn ken ik voor het overgrote deel al, maar ik wist van veel stukken inderdaad niet van wie het was en ik heb nu dus een naam bij de melodieën in mijn hoofd :).
Ik zal zelf ook even een lijstje proberen te maken van dingen die ik mooi vind en waar ik de naam wel van weet: G Rossini - Le petite messe solenelle: Kyrie Arvo Pärt - Fratres Simeon ten Holt - Canto Ostinato Karl Orff - Carmina Burana Brahms - Hongaarse Dans nr. 5 (ik kom er dus net pas achter dat er veel meer Hongaarse dansen van Brahms zijn!) Bizet - Carmen (vooral als kind was ik hier helemaal gek van) Schubert - Erlkönig Vivaldi vond ik altijd heerlijk om te spelen Alles van Phillip Glass vind ik mooi Oh en ik ben verliefd op een Etude Dancla. Slaat helemaal nergens op, het is een etude die nooit is uitgevoerd, een mini etude uit een simpel etudeboek, maar het is altijd het eerste wat ik ga spelen als ik mijn viool een keertje pak. Ik kan er echt mijn gevoel in kwijt. Lekker veel dynamiek erin gooien enzo. |
Als je into minimalisme bent, luister dan ook eens Wim Mertens en Terry Riley.
|
Ik ben Henry Purcell vergeten. Birthday song for Queen Mary.
|
The Planets van Gustav Holst
Nocturne 2 opus 9 van Chopin. en Lacrymosa in Requiem van Mozart BAM:D |
En meer. Maar als ik denk aan wat ik nou echt het mooiste vind is het toch dit. |
Debussy.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
@ Mutant: luister jij ook naar de uitvoering met Alfred Deller? Want ik denk dat het mede door Alfred Deller komt dat ik het zo mooi vind. Wat heeft die man een prachtige stem zeg! En de dynamiek die hij gebruikt vind ik echt heel mooi.
|
Hm. Typ maar eens Jan Vayne in bij YouTube.
|
Citaat:
|
Niccolo Paganini - Concerto #4 in D mineur
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08. |