Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   u of je/jij? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1840066)

DAH 12-08-2011 12:05

u of je/jij?

Moet je op je school je leraren met 'u' aanspreken, of mag je wel 'je' tegen ze zeggen?

Apate 12-08-2011 12:08

Wij spraken op school alle leraren bij de voornaam aan, en spraken ze ook met je en jij aan. Maar dat mocht alleen als het met respect gebeurde. Dus nietL 'He jij, kun je me even helpen' bij wijze van :D.

aero 12-08-2011 12:12

Ligt per leraar denk ik anders. Maar als je het niet zeker weet zou ik gewoon 'u' gebruiken.

roos93 12-08-2011 13:00

Bij ons op school was het altijd u, maar bij sommige leraren vergat ik dat wel is.

AzN 12-08-2011 15:00

U, van de basisschool tot aan de universiteit.

Kikaa 12-08-2011 18:14

Bij mij op school wordt iedereen met u aangesproken, en ook moet je ze bij de achternaam noemen. En je moet er mevrouw of meneer voor zeggen, anders word je erop aangesproken. Op de basisschool weet ik het niet meer, maar volgens mij moest je de leraar daar ook altijd met u aanspreken. Én je moest ze een hand geven als de dag begon en de dag uiteindelijk klaar was.

piraat013 12-08-2011 18:23

Ik zelf ben 18 jaar en mag leraren met hun voornaam noemen als ik het maar beleefd houd ik gebruik vaak je maar niet op een denigrerende toon of zo

Rainbowcake 12-08-2011 18:27

Elke keer als ik U probeer te zeggen, flippen mijn leraren hem dat ik het niet moet doen. :') Ben er dus maar mee gestopt, wil niemand een mental breakdown geven x'3

Em. 12-08-2011 18:43

Ik ken uit mijn middelbare schooltijd maar iets van twee of drie uitzonderingen waar ik 'je' tegen zei, de rest is voor mij altijd 'u' geweest. En stiekem vind ik het ook wel makkelijk, ik hoef alleen maar het geslacht te bepalen voor de aanspreekvorm (dan wel meneer, dan wel mevrouw). :P

Op de basisschool wist ik het nooit zo goed. Sommigen in mijn klas zeiden u, anderen je, ik ben niet heel streng opgevoed als 'je moet u zeggen tegen mij/je opa/de buurman!' maar ik vond 'je' zeggen ook wel weer een beetje eng, en aan 'u' zeggen was ik niet gewend. Dus meestal gooide ik het door elkaar en probeerde ik het te ontwijken. Kreeg je van die rare zinsconstructies als 'als u even tijd hebt, wil je me dan helpen?' Ik kon nooit definitief kiezen.

Duckdonkey 12-08-2011 18:50

ik zeg gewoon je of jij, als ze dat niet willen zeggen ze dat vanzelf wel.

Silvano08 13-08-2011 08:19

Basisschool: Juf[voornaam] - Meester[voornaam]
Voortgezet Onderwijs: meneer[achternaam] - mevrouw[achternaam] en altijd 'u'.

Woyt_oud 13-08-2011 08:36

Op de basisschool zei ik altijd je inderdaad. Op de middelbare school spreek ik docenten altijd aan met u, ook als dat niet hoeft. ;)

Reverend 13-08-2011 10:06

Op de eerste middelbare school kon je de docenten gewoon tutoyeren. Daarna ging ik naar een christelijke school en tsja, christenen...

Tink* 13-08-2011 21:58

Ik zeg altijd u, dat deed ik op de middelbare school en ook op de universiteit. Nu doe ik hbo en daar willen sommige docenten graag met je aangesproken worden, maar dat krijg je er gewoon niet in bij mij.

twijfel 17-08-2011 18:37

Begin gewoon met u. Dat was bij ons op school normaal. * Ik zeg ook niet zo snel zomaar 'je' tegen een leraar van 60 ofzo;). Er waren er ook een paar bij die met 'je' werden aangesproken. Meestal wat jongere gasten. Maar dat merk je vanzelf wel. En anders zeggen ze meestal ook wel dat je gewoon 'je' mag zeggen.

Als je al begint met je kan je miss. een beetje onbeleefd overkomen bij leraren die willen dat je u zegt.

Ik zou beginnen met 'u' of wacht af op wat andere mensen tegen die leraar zeggen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.