Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   rioollucht/borrelend putje/verstopping (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1841184)

SX-SuperFly 28-08-2011 17:15

rioollucht/borrelend putje/verstopping

Af en toe hangt er een vieze rioollucht in mijn badkamer, komt uit het putje van de douche. Als de wasmachine heeft gedraaid borrelt datzelfde putje. Als ik douche komt het putje af en toe omhoog; het water loopt dus niet goed weg.

Kan ik dit zelf oplossen middels een (chemisch) middel of moet ik een rioolbedrijf laten komen?

Andijvie 28-08-2011 18:40

Je kan idd eens proberen of het een kwestie van ontstoppen is, dus met wat gootsteenontstopper 't door laten lopen. Als dat geen effect heeft, inderdaad een rioolbedrijf inschakelen (als je huurt, moet je dit gewoon aan je huisbaas melden; hij moet het dan fixen, maar alleen wanneer jij 't zelf dus niet schoon krijgt en het dus echt verstopt is).

SX-SuperFly 28-08-2011 20:12

Thanks, ik zal ff bij de action wat gaan halen! Hoop dat het werkt, en anders is er de vereniging van eigenaren die het rioolbedrijf betaald ;)

Adore 29-08-2011 08:56

Let wel op met welke middelen je aan de slag gaat en dat ze niet de pijpen e.d. kunnen beschadigen.

Vogelvrij 29-08-2011 10:19

Kun je niet eerst proberen om het met de hand te doen? Soms hoef je helemaal niet met chemische middelen aan de slag en is het voldoende om het putje te openen en handmatig de haren en viezigheid te verwijderen. Geen prettig klusje, nee. Je kunt er ook zo'n plastic ontstopding bij gebruiken: http://www.jostenberg.nl/images/arti...ontstopper.jpg

T_ID 29-08-2011 20:36

Meestal kun je zo'n putje eraf lichten. Vaak is het het laagje water en de afvoer eronder die vol zit met haren, dat het probleem vormt. Dat er even uit halen, en meestal ben je dan klaar.

Balance 29-08-2011 20:55

Er bestaan ook nat uurlijke middelen die al best goed helpen. Kan je halen bij de bouwmarkt onder andere.

Ivo 29-08-2011 21:05

Zal inderdaad rotzooi/stof/haren in het putje zijn. Had ik ook bij de wastafel in mijn badkamer en je wilt niet weten wat daar voor zooi uit kwam. Indien je er bij kan komen door het roostertje van het putje te halen of ergens bij een ontstoppingsdekseltje in de leiding, dan is het het beste om de boel eerst zo veel mogelijk zelf schoon te maken. Daarna met ruime hoeveelheid kokendheet water doorspoelen in de hoop dat restjes oplossen.

Pas als dat echt niet helpt, of je er echt niet bij kunt met de hand gaan werken met ontstoppingsmiddelen.

ganralph 01-09-2011 08:49

Google even op "soda" en "azijn" i.c.m. "verstopping" en je krijgt genoeg tips zodat je niet aan de enge chemische middeltjes hoeft te beginnen.

Zeepje 01-09-2011 16:43

De (gedeeltelijke) verstopping zal dieper liggen dan bij het putje, want hij ligt achter het punt waar de afvoer van de douche en die van de wasmachine bij elkaar komen. Waren er niet van die metalen veren om je afvoer mee schoon te maken?

SX-SuperFly 02-09-2011 00:13

het is al enigszins opgelost, denk dat het dieper ligt idd. Van zo'n veer heb ik ook gehoord, zal dr ff naar zoeken!

Andijvie 02-09-2011 08:27

Citaat:

SX-SuperFly schreef: (Bericht 31893980)
het is al enigszins opgelost, denk dat het dieper ligt idd. Van zo'n veer heb ik ook gehoord, zal dr ff naar zoeken!

Doe-het-zelf-zaken hebben die veren wel, volgens mij kosten die ook niet belachelijk veel :Y

T_ID 03-09-2011 19:52

Citaat:

SX-SuperFly schreef: (Bericht 31893980)

Trekveren zijn dat. Geniaal spul omdat je er elke bocht in een buis mee door kunt komen.

Mobius 05-09-2011 18:20

Crofty + kokend water doet wonderen.

Andijvie 08-09-2011 10:23

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 31897052)
Trekveren zijn dat. Geniaal spul omdat je er elke bocht in een buis mee door kunt komen.

De trekveren die ik ken zijn gewoon kabeltjes met een uiteinde eraan waar je bv een kabel aan kan binden (om door een leiding te trekken), rioolveren hebben vaak een speciale kop (om mee door de verstopping te gaan) en ook een speciaal meganisme om 'm mee het riool in te sturen (een zwendel oid). Dus mja, aan de trekveren die ik ken, heb je bar weinig in je riool :P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.