![]() |
Verbeteren Openbaar vervoer
Hoe zouden ze jouw openbaar vervoer kunnen verbeteren of aantrekkelijker maken? Het ov dat je vaak gebruikt. Een voorbeeld zou kunnen zijn: hogere frequentie van aantal bussen of vertraming van een buslijn.
|
Zorgen dat je daadwerkelijk overal kunt komen met het OV. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om enkel met OV hierheen te komen - het station is 20 minuten fietsen, met de bus kom je sinds een aantal jaar geleden hier ook niet meer, en is het nog steeds 15 minuten fietsen. En tenzij iemand dus een fiets meesjouwt in een trein of geen bezwaar heeft tegen een heel stuk lopen (en dat ook daadwerkelijk kan lopen), móet iemand dus opgehaald worden. Ik betwijfel of mijn oma überhaupt langs kon komen als mijn vader geen auto had (want die zie ik niet zomaar achterop een fiets stappen).
|
Nou de OV wordt met je jaar duurder dus goedkoper maken, zou een van de opties zijn om 't aantrekkelijk maken,
|
Ik vind het zelf vrij irritant dat ze bij mijn ouders thuis 3 bussen laten rijden binnen 20 minuten en dan 40 minuten geen. Dat is dan weliswaar alleen in het weekend en in de avonden, maar als je dan net die "laatste" bus mist, zit je dus gewoon superlang te wachten op de volgende terwijl er wel drie bussen rijden. 1 van die bussen gaat naar een andere eindbestemming, dus dat je die dan op een willekeurige tijd laat rijden: prima. Maar de andere 2 rijden dezelfde route, en gaan alsnog binnen die 20 minuten. Doe dan om het half uur 1 ofzo.
|
Één spoorwegbedrijf in plaats van vijf (Arriva, Connexxion, NS, Syntus en Veolia) zou voor meer duidelijkheid, overzichtelijkheid en gemak/comfort zorgen, denk ik. En maak daar dan maar direct 'n staatsbedrijf van, om de tarieven in bedwang te houden :P.
Over de bus heb ik alleen te klagen dat er bij bepaalde haltes slechts één bus per uur stopt, terwijl er bij andere haltes om de vijf minuten wel eentje langskomt :confused:. Je zou zeggen dat die frequenties bepaald zijn op basis van proefresultaten, maar in m'n studententijd reed er drie jaar achter elkaar slechts één (overvolle) bus per halfuur naar de universiteit. Pas sinds vorig jaar is dit aangepast :S. |
Ik vind dat elke student recht heeft op een OV en niet alleen als je 18 bent.
Ik betaal namelijk meer dan 300 euro per maand om alleen naar school te gaan. |
Ik denk dat het een stommiteit was om het ov aan te besteden.
Het gevolg was, dat het allemaal goedkoper moest, want bedrijven wilden per se die concessie hebben. En dat betekende een achteruitgang van het aantal ritten, achteruitgang van kwaliteit van het materiaal, achteruitgang van de dienstroosters. Dus mijn idee zou zijn: OV weer staatsbedrijf laten worden. Veel meer ritten, latere ritten, meer bestemmingen. |
Ik ga tegenwoordig nooit meer met het OV, en dat komt door de prijs en door de aansluitingen (door de reistijden van bus/trein steevast een half uur moeten wachten op het station, omdat de trein net 1 minuut voor je aankomt, vertrekt). Daarnaast woon ik nu in een dorp waar amper OV is, om met de bus naar het dichtstbijzijnde station te komen, kost gewoon erg veel tijd.
|
Latere ritten
|
Citaat:
Citaat:
Nu de NS dwingen om weer terug te gaan naar staatsbedrijf zou betekenen dat de kosten binnen no time uit de klauwen lopen. Al hun personeel valt dan onder vrij riante overheidsregelingen terwijl ze nu in private dienst zijn. Je moet nog meer managementlagen toevoegen om het bedrijf te koppelen aan de overheid. De vakbonden kunnen de lonen makkelijker opdrijven, en er is geen stimulans meer om efficiënt te werken. Nu zie je dat er stukje bij beetje een balans ontstaat tussen vervoer en wat men ervoor wil betalen. Stukken beter dan een systeem waarbij roekeloos belastinggeld wordt uitgegeven en niemand direct verantwoordelijk is voor hoeveel dat uiteindelijk gaat kosten. De soms enorme stijgingen van kosten zijn vooral om andere vormen van bereikbaarheid tegen te gaan. Noord-Brabant bijvoorbeeld investeert klauwen met geld in allerlei transferia om met de auto te concurreren. En het zijn dat soort plannen die eigenlijk meer bereikbaarheid tegengaan en verplaatsen, dan het te verbeteren, waar de problemen zitten. Je ziet dan ook dat meer realistische provincies zoals Zeeland of Flevoland nauwelijks hogere kosten hebben aan OV, ondanks een sterke stijging van van de kosten van materiaal, arbeid etc. Dat zijn de voordelen van de privatisering die je daar in statistiek terugziet. |
En hoeveel subsidie krijgen die private OV bedrijven van de overheid (landelijk, provincie, lokaal)?
|
Tja, op papier, IN THEORIE, heeft TID helemaal gelijk.
Als we realistisch in de praktijk kijken, is het volslagen onzin wat hij beweert :) |
Citaat:
Het meest gebruikte, en ook best logische argument is dat MBO'ers veel minder vaak dure reiskosten hebben, omdat er in elke stad wel een MBO is. |
Citaat:
Hier is in ieder geval een bespreking van het CBS die de kosten specificeert per provincie en transferia bij koploper Noord-Brabant expliciet noemt: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...11-3323-wm.htm Let erop hoe provincies die weinig nieuw OV hebben gecreëerd ondanks de inflatie in die periode bijna even hoge kosten hebben, terwijl het bij provincies die andere vormen van bereikbaarheid willen beconcurreren, de uitgaven geëxplodeerd zijn. Dit geeft aan dat het privatiseren een duidelijk effect heeft gehad in het omlaag brengen van de kosten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.