Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Verbeteren Openbaar vervoer (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1841688)

hoihoi5 04-09-2011 16:08

Verbeteren Openbaar vervoer

Hoe zouden ze jouw openbaar vervoer kunnen verbeteren of aantrekkelijker maken? Het ov dat je vaak gebruikt. Een voorbeeld zou kunnen zijn: hogere frequentie van aantal bussen of vertraming van een buslijn.

Em. 04-09-2011 16:19

Zorgen dat je daadwerkelijk overal kunt komen met het OV. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om enkel met OV hierheen te komen - het station is 20 minuten fietsen, met de bus kom je sinds een aantal jaar geleden hier ook niet meer, en is het nog steeds 15 minuten fietsen. En tenzij iemand dus een fiets meesjouwt in een trein of geen bezwaar heeft tegen een heel stuk lopen (en dat ook daadwerkelijk kan lopen), móet iemand dus opgehaald worden. Ik betwijfel of mijn oma überhaupt langs kon komen als mijn vader geen auto had (want die zie ik niet zomaar achterop een fiets stappen).

GOLD 04-09-2011 18:36

Nou de OV wordt met je jaar duurder dus goedkoper maken, zou een van de opties zijn om 't aantrekkelijk maken,

Apate 04-09-2011 18:41

Ik vind het zelf vrij irritant dat ze bij mijn ouders thuis 3 bussen laten rijden binnen 20 minuten en dan 40 minuten geen. Dat is dan weliswaar alleen in het weekend en in de avonden, maar als je dan net die "laatste" bus mist, zit je dus gewoon superlang te wachten op de volgende terwijl er wel drie bussen rijden. 1 van die bussen gaat naar een andere eindbestemming, dus dat je die dan op een willekeurige tijd laat rijden: prima. Maar de andere 2 rijden dezelfde route, en gaan alsnog binnen die 20 minuten. Doe dan om het half uur 1 ofzo.

AzN 04-09-2011 18:49

Één spoorwegbedrijf in plaats van vijf (Arriva, Connexxion, NS, Syntus en Veolia) zou voor meer duidelijkheid, overzichtelijkheid en gemak/comfort zorgen, denk ik. En maak daar dan maar direct 'n staatsbedrijf van, om de tarieven in bedwang te houden :P.

Over de bus heb ik alleen te klagen dat er bij bepaalde haltes slechts één bus per uur stopt, terwijl er bij andere haltes om de vijf minuten wel eentje langskomt :confused:. Je zou zeggen dat die frequenties bepaald zijn op basis van proefresultaten, maar in m'n studententijd reed er drie jaar achter elkaar slechts één (overvolle) bus per halfuur naar de universiteit. Pas sinds vorig jaar is dit aangepast :S.

RiRi95 04-09-2011 19:31

Ik vind dat elke student recht heeft op een OV en niet alleen als je 18 bent.
Ik betaal namelijk meer dan 300 euro per maand om alleen naar school te gaan.

Louis Armstrong 04-09-2011 22:36

Ik denk dat het een stommiteit was om het ov aan te besteden.
Het gevolg was, dat het allemaal goedkoper moest, want bedrijven wilden per se die concessie hebben. En dat betekende een achteruitgang van het aantal ritten, achteruitgang van kwaliteit van het materiaal, achteruitgang van de dienstroosters.
Dus mijn idee zou zijn: OV weer staatsbedrijf laten worden. Veel meer ritten, latere ritten, meer bestemmingen.

Hawahaai 05-09-2011 07:27

Ik ga tegenwoordig nooit meer met het OV, en dat komt door de prijs en door de aansluitingen (door de reistijden van bus/trein steevast een half uur moeten wachten op het station, omdat de trein net 1 minuut voor je aankomt, vertrekt). Daarnaast woon ik nu in een dorp waar amper OV is, om met de bus naar het dichtstbijzijnde station te komen, kost gewoon erg veel tijd.

Groentensoep 05-09-2011 13:14

Latere ritten

T_ID 06-09-2011 19:14

Citaat:

RiRi95 schreef: (Bericht 31898598)
Ik vind dat elke student recht heeft op een OV en niet alleen als je 18 bent.
Ik betaal namelijk meer dan 300 euro per maand om alleen naar school te gaan.

De enige mensen die onder de 18 al naar meer dan de middelbare school gaan hebben alleen wel behoorlijk lager collegegeld. Het zou oneerlijk richting academici en HBO'ers zijn om iedereen een OV jaarkaart te geven, want hun kosten zijn al veel hoger.
Citaat:

AzN schreef: (Bericht 31898546)
Één spoorwegbedrijf in plaats van vijf (Arriva, Connexxion, NS, Syntus en Veolia) zou voor meer duidelijkheid, overzichtelijkheid en gemak/comfort zorgen, denk ik. En maak daar dan maar direct 'n staatsbedrijf van, om de tarieven in bedwang te houden :P.

Staatsbedrijven zijn juist veel duurder, tenzij je er heftige subsidie tegenaan gooit, maar dan betaal je net zo goed voor dure treinen.

Nu de NS dwingen om weer terug te gaan naar staatsbedrijf zou betekenen dat de kosten binnen no time uit de klauwen lopen. Al hun personeel valt dan onder vrij riante overheidsregelingen terwijl ze nu in private dienst zijn. Je moet nog meer managementlagen toevoegen om het bedrijf te koppelen aan de overheid. De vakbonden kunnen de lonen makkelijker opdrijven, en er is geen stimulans meer om efficiënt te werken.

Nu zie je dat er stukje bij beetje een balans ontstaat tussen vervoer en wat men ervoor wil betalen. Stukken beter dan een systeem waarbij roekeloos belastinggeld wordt uitgegeven en niemand direct verantwoordelijk is voor hoeveel dat uiteindelijk gaat kosten.

De soms enorme stijgingen van kosten zijn vooral om andere vormen van bereikbaarheid tegen te gaan. Noord-Brabant bijvoorbeeld investeert klauwen met geld in allerlei transferia om met de auto te concurreren.
En het zijn dat soort plannen die eigenlijk meer bereikbaarheid tegengaan en verplaatsen, dan het te verbeteren, waar de problemen zitten.

Je ziet dan ook dat meer realistische provincies zoals Zeeland of Flevoland nauwelijks hogere kosten hebben aan OV, ondanks een sterke stijging van van de kosten van materiaal, arbeid etc. Dat zijn de voordelen van de privatisering die je daar in statistiek terugziet.

Ivo 07-09-2011 18:09

En hoeveel subsidie krijgen die private OV bedrijven van de overheid (landelijk, provincie, lokaal)?

Louis Armstrong 07-09-2011 19:04

Tja, op papier, IN THEORIE, heeft TID helemaal gelijk.
Als we realistisch in de praktijk kijken, is het volslagen onzin wat hij beweert :)

Sarah 08-09-2011 09:57

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 31903647)
De enige mensen die onder de 18 al naar meer dan de middelbare school gaan hebben alleen wel behoorlijk lager collegegeld. Het zou oneerlijk richting academici en HBO'ers zijn om iedereen een OV jaarkaart te geven, want hun kosten zijn al veel hoger.

Dat klopt natuurlijk niet. Ten eerste beginnen de meeste mensen aan het HBO als ze 17 zijn en een klein deel van de WO'ers begint ook op hun 17e. Daarbij is de OV-kaart bedoeld om reiskosten te dekken, niet om collegegeld te dekken - daar is stufi voor, en daar krijgen MBO'ers dan ook wat minder van.
Het meest gebruikte, en ook best logische argument is dat MBO'ers veel minder vaak dure reiskosten hebben, omdat er in elke stad wel een MBO is.

T_ID 08-09-2011 12:34

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 31906601)
Tja, op papier, IN THEORIE, heeft TID helemaal gelijk.
Als we realistisch in de praktijk kijken, is het volslagen onzin wat hij beweert :)

Misschien kun je voorbeelden noemen, of een berekening, in plaats van gewoon te trollen?

Hier is in ieder geval een bespreking van het CBS die de kosten specificeert per provincie en transferia bij koploper Noord-Brabant expliciet noemt:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...11-3323-wm.htm

Let erop hoe provincies die weinig nieuw OV hebben gecreëerd ondanks de inflatie in die periode bijna even hoge kosten hebben, terwijl het bij provincies die andere vormen van bereikbaarheid willen beconcurreren, de uitgaven geëxplodeerd zijn. Dit geeft aan dat het privatiseren een duidelijk effect heeft gehad in het omlaag brengen van de kosten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.