![]() |
een misverstand ten gevolg van een verschillende referentiekader
hallo allemaal,,
Wie kan me helpen met het volgende opdracht? Beschrijf een situatie die je onlangs tegenkwam, waarbij er sprake was van een misverstand ten gevolge van een verschil in referentiekader. Het gaat erom dat er een misverstand ontstond doordat de spreker en luisteraar een verschillende referentiekader hebben. B.v. in sommige culturen is het respectloos als je mensen aankijkt tijdens het praten. Hopelijk is het duidelijk. Ik ben dus op zoek naar verhalen! dank u! |
Heb jij zelf nooit meegemaakt dat er ruzie/meningsverschil ontstond, en dat persoon A en B vervolgens gewoon hetzelfde bleken te bedoelen? :O Want volgens mij valt zo'n situatie prima zelf te verzinnen/herinneren!
|
Het lijkt mij heel moeilijk een situatie te beschrijven die jij hebt meegemaakt. Denk dat jij dat toch het beste weet.
|
Het doet me wel denken aan de verhalen van Amerikaanse ouders die dan bijvoorbeeld aan hun kind smsen 'grandma is very ill, lol' omdat voor hun generatie LoL staat voor Lots of Love, en dat de kinderen dan boos op hun ouders worden omdat voor onze generatie LOL staat voor Lauging Out Loud.
Dat is niet iets waarvan je aannemelijk kan maken dat jij het persoonlijk hebt meegemaakt :D Maar daar kun je dus ook nog aan denken, dat een verschillend referentiekader niet altijd alleen komt door een cultuurverschil, maar ook kan komen door een leeftijdsverschil. |
En door niveau, zo spreek ik weleens met mensen die mij geeneens weten wat een conservatie is.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58. |