![]() |
Fundamentele principes binnen de animatie
Het langzaam vergaren van inzichten <333 Ik snap sinds vandaag waarom ik oudere Disney/WB-shorts zo leuk vond, en de Disneyfilms bijna allemaal heel saai. Dat komt dus doordat al die personages er exact hetzelfde uitzien, met exact dezelfde bewegingen, dezelfde visuele truukjes om dingen er 'grappig' uit te laten zien, etc. Dieren met exact dezelfde scherpe, pluizige ellebogen. Statige prinsen en beeldige prinsessen die geen herkenbare kenmerken hebben, afgezien van hóóguit hun kleren of hun haar. De meeste personages hebben niet eens een duidelijke constructie, waardoor ze er onovertuigend en vaagjes uitzien, met zwevende, opgeplakte gezichtsuitdrukkingen en lijnen die niks betekenen. Saai en lelijk.
http://3.bp.blogspot.com/_mJ4lc_Q9Q6...00/WDD961b.jpg :n Ik denk ook dat ik het punt heb bereikt waarop ik mijn observatievermogen genoeg heb getraind om (min of meer) waarheidsgetrouw te kunnen tekenen. Er valt nog veel te doen, natuurlijk, en ik heb de nodige problemen met o.a. perspectief/compositie/proporties, maar ik denk dat ik dat de komende weken ga laten voor wat 't is en me ga focussen op de abstractere aspecten van effectief leren tekenen. De laatste tijd merk ik dat ik veel beter de onderliggende concepten snap, de fundamentele structuren waaraan dingen moeten voldoen om effectief te zijn. Het is het verschil tussen een bepaalde vorm kunnen tekenen, of die vorm naar wens kunnen roteren in een driedimensionale ruimte. En het is ook het verschil tussen een herkenbaar portret en een herkenbaar, gestileerd portret. http://1.bp.blogspot.com/_mJ4lc_Q9Q6...lo%27s-man.jpg Je hebt niks aan dingen goed kunnen natekenen, dan word je een menselijke kopieermachine. Je moet ook bewuste keuzes kunnen maken, weten wat je kunt weglaten of juist kunt overdrijven, selecties maken in wat je laat zien, keuzes die allemaal in dienst moeten staan van het uiteindelijke beeld of concept dat je probeert over te brengen op je publiek. Het voelt raar om die onderliggende structuren te kunnen zien, want het verschil tussen hun aan- of afwezigheid is zowel enorm subtiel als enorm opvallend. Wat erop neerkomt dat iedereen het kan zien, en op basis daarvan dingen mooi of minder mooi kan vinden, maar als je er geen oog voor hebt weet je niet waarom. Een beetje zoals, eh, dodecafonie bij muziek. Frank Zappa had in zijn jeugd eens een LP van (ik meen) Varése die hij heel goed vond, maar hij wist niet waarom. Toen ging hij naar z'n muziekdocent en zei "Listen to this, and tell me why I like it so much." Zoiets heb je ook met tekenen. De komende weken dus eens proberen of mijn begrip van de onderliggende structuren al goed genoeg is om er zelf iets mee te kunnen. Dat, en kleur. Ik heb al heel lang geen kleurenstudies meer gedaan. Kleur <3 |
Citaat:
|
:D Ja, ik ken het fenomeen. Maar af en toe een paar animatiecellen hergebruiken is toch iets anders dan op alle fronten niet (meer) de moeite nemen voor kwaliteitswerk. Het gebrek aan interne constructie, de visueel inhoudsloze personages, de lelijke achtergronden, dat heeft verder niks te maken met cellen hergebruiken maar meer met een algemene verpaupering van de kunstsector. Enerzijds door teveel betrokkenheid van managers en producenten die zelf niet kunnen tekenen, regisseren of schrijven maar wel de dienst willen uitmaken, en anderzijds door kunstacademies die heel veel principiële dingen simpelweg niet meer onderwijzen. Wat niet geheel hun fout is, want heel veel mensen willen die dingen ook helemaal niet leren. Waardoor je dus steeds meer mensen krijgt die simpelweg niet weten hoe het moet, zeker in de animatieindustrie. En de mensen die het nog wél weten zijn langzamerhand dood aan het gaan.
Kleur is trouwens ook een reden waarom ik de meeste Disneyfilms maar lelijk vond, denk ik. Al stond ik daar als kind natuurlijk niet zo bij stil, maar ik weet nog dat ik veel (Disney)films onoverzichtelijk en druk vond, en dat kan goed kloppen, want men gebruikt tegenwoordig graag kleuren die je ogen aanvallen in plaats van ze te plezieren. Bijna overal, en dus ook bij Disney. Hier, een snelle kleurenanalyse van The Little Mermaid:
Spoiler
Ik zat laatst wat dingen te vergelijken en wat zit er een enorm verschil tussen dit:
Spoiler
Versus dit.
Spoiler
Samenvatting: http://img692.imageshack.us/img692/5...ertreeflat.png <333333 http://img853.imageshack.us/img853/9569/horroro.jpg -O- |
De reden dat ik als vijftienjarige (ofzo) Samurai Jack ben gaan kijken was ook puur vanwege de kleuren. Nu zitten er ook heel interessante verhaalstructuren in en is het sowieso op heel veel fronten een erg goeie serie, maar ik zapte er dus een keer langs, bleef hangen en halverwege de aflevering had ik zoiets van - Wacht eens even. Wacht. Wtf. ALLES IS KANKERMOOI :eek: :eek: :eek:
Het is treurig dat visuele aantrekkelijkheid zo zeldzaam is geworden bij animatie. Nouja, en bij de visuele kunsten in 't algemeen, eigenlijk, maar bij illustratie e.d. heb je veel meer eenlingen die toch heel gave dingen maken. Bij film en animatie gaat dat niet zo makkelijk, want dat is veel arbeidsintensiever, dat kun je veel moeilijker in je eentje doen. Maar goed. Nu heb ik zin om een kleurenstudie te doen. Brb. |
Citaat:
|
Citaat:
En om The Flintstones nou erbij te halen als voorbeeld van hoe het wel moet, is natuurlijk belachelijk, want dat is goedkoop geproduceerde flutanimatie, met tal van repetities en lelijke, matte kleuren. |
:D Grootmeesters bij Disney, in 1989? Nee. Of nouja, misschien zijn ze er wel in dienst, maar dan mogen ze van het productieteam niks grootmeesterigs doen. Wie weet.
En ik vind hem dus - ook animatietechnisch - saai en lelijk. The Flintstones hebben een tijdlang heel vaardige mensen gehad in de kleurbrigade, die mijns inziens mooiere dingen maakten dan wat je bij The Little Mermaid ziet. Ze hebben ook een solide, herkenbaar design - dat kun je van The Little Mermaid niet zeggen. Ariël is alleen herkenbaar aan het rode haar en de vissenstaart, en die prins is ook zo generiek als maar zijn kan. De bewegingen en stemmen zijn ook pure stock, totaal geen persoonlijkheid. Het is wel mooi vloeiend geanimeerd enzo hoor, ik zeg ook niet dat The Flintstones mooier geanimeerd zijn, dat zou onzin zijn. Maar er komt wel meer kijken bij fatsoenlijke animatie dan 'gewoon alles mooi vloeiend'. Wat de kleuren betreft heb je simpelweg ongelijk. Vind ik. ;) Ik vind (o.a.) The Flintstones vele malen kleurrijker overkomen dan The Little Mermaid, Hercules, etc. Puur omdat die tekenaars wisten hoe je een kleur moest laten spreken, in plaats van gewoon allemaal verf rechtstreeks uit de tubes een beetje neerkwakken in de vorm van bomen of gras of whatever. Zoals ik op DK zei: de huidige manier van omgaan met kleur is het visuele equivalent van tien mensen die in je oor schreeuwen. Verder vind ik The Flintstones ook geen bijzonder boeiende serie, hoor. Maar dus wel mooi gemaakt, qua kleuren en qua bepaalde onderliggende principes. Vooral in het begin, seizoen 1 en 2 ofzo. (Net als Yogi Bear trouwens, dat werd ook erg snel erg lelijk, terwijl het tijdens de eerste twee jaar erg mooi en zelfs grappig was.) |
Citaat:
|
Citaat:
Als je een felle kleur omringt met een neutrale kleur dan springt de felle kleur er meer uit, bijvoorbeeld. De aanwezigheid van dat contrast zorgt voor een interessanter geheel, een duidelijkere compositie, en een prettiger kijkervaring. Dan kun je wel zeggen dat het niet zo is, maar het is wel zo. :D Snel, wat voelt prettiger aan je ogen, dit of dit? Wat ik zei over vorm is ook gewoon een algemeen iets, hoewel ik dat vooral in de context van animatie zei: als je animeert dan beweeg je een object in een imaginaire driedimensionale ruimte, en dus 'moet' het een constant, vast, schijnbaar driedimensionaal object zijn. Dat betekent niet dat niks mag vervormen ofzo, integendeel, het stelt je juist in staat om dat object effectief te manipuleren op welke manier dat ook. Maar als je geen stevige onderliggende constructie hebt dan heb je ook niets om te manipuleren, dan is het allemaal maar een soort vormloze, onvaste brei. Eigenlijk komt het allemaal neer op het aloude - je moet de regels kennen voor je ze effectief kunt breken, manipuleren en naar je eigen hand kunt zetten. En ja, natuurlijk mógen er dingen vloeken in je werk. Je mág ook in een kopje schijten en het kunst noemen, of je computer uit het raam gooien, of je tanden eruitslaan met een hamer. Dat iets mag betekent niet dat het moet, of dat het een goed ding is om te doen. Wat de pilaren betreft: ze hebben een warme, groen-gele kleur en dan hebben ze er een harde marineblauwe achtergrond bij die nergens in de pilaren terugkomt. Vind je dat niet vloeken? |
Citaat:
En nee, die pilaren vind ik alles behalve vloeken. Als er al íets vloekt, dan vind ik het Ariels staart vs. haar haar, maar daar valt juist daarom ook wel weer wat voor te zeggen. In de pilaren komt trouwens wél dezelfde kleur blauw als de achtergrond terug, en in het water zie je ook meer van het warmere groen. Niet dat ik trouwens zo'n Disneyfan ben, hoor, behalve uit jeugdsentiment :P Maar ik vind dat je nogal aan het overdrijven bent, en met behoorlijk ouderwetse ideeën. (Enne, de dingen die je noemt over kleuren, worden zeker wel verteld op de academie. Alleen niet zo dwangmatig.) |
heel erg eens met masha.
|
Citaat:
Dat kleuren volgens jou vloeken zie ik ook niet, behalve in de overgesatureerde plaatjes die je van Ariël hebt geplaatst. Maar zoals op DK al gezegd, in de film ziet dat er heel anders uit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind dit trouwens geniaal gemaakt, qua kleur en stijl: Vanaf 0:45 |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ja, ouderwets zijn die ideeën wel, dat kan ik je geven. Maar dat betekent verder niks, ze zijn daarom niet opeens minder valide. Overdrijven, mja, ik vind van niet, maar ik ben er inderdaad wel vrij stellig in, als je het er niet mee eens bent snap ik dat je het overdreven kunt vinden. Ik zeg verder niet dat de lelijke dingen geen bestaansrecht hebben, trouwens, want - los van dat iedereen verschillende dingen mooi vindt blablabla - er zijn ook heel veel goeie dingen met lelijke kleuren. Ze zouden alleen nog beter zijn als ze mooiere kleuren hadden. Tja. Citaat:
|
Citaat:
http://www.akker-huis.nl/images/analoog.png |
Citaat:
Van BatB en Aladdin staat me trouwens bij dat ze ook nogal fel, paars en roze waren. TLK was kleurtechnisch niet onaardig, al zie ik nu dat ze binnen de eerste minuut al een roze waterval hebben. En felpaarse vogels. En de eeuwige flamingo's. En kijk eens wat de eerste hit op YouTube is. Maar goed, TLK vind ik wel één van de minder lelijke recente Disneyproducties, ja. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Oogstrelend en een absoluut plezier om naar te kijken:
http://1.bp.blogspot.com/_mJ4lc_Q9Q6...ingBeauty2.jpg http://img706.imageshack.us/img706/8...pingbeauty.jpg Belle en het Beest: http://img200.imageshack.us/img200/9053/rozeschmoze.jpg -O- |
Ikvind het shot van BatB net zo prachtig. Op een andere manier, weliswaar, maar kom op zeg :D Zelfs compositorisch is dat shot mooi.
|
Ik heb er geen verstand van, maar bij de laatste plaatjespost het eerste plaatje, vind ik irritant om naar te kijken omdat alles zo laaaanngggg is. Ik heb het gevoel dat het in elkaar is gedrukt. Al heeft dat niets met kleur te maken, maar toch. Ik vind dat een veel irritanter beeld dan het laatste van Belle.
En verder vind ik van het eerst plaatje van de kleine zeemeermin, de kleuren van de zeemeermin heel flets en lelijk. Maar ik kan me niet herinneren dat de film er ook zo uitzag, of in ieder geval niet die die ik gezien had. :P |
Citaat:
Maar ik stel voor dat we de pilaren laten voor wat ze zijn. Ik vind ze erg vloeken, jij en Nienke totaal niet, het zij zo. Als m'n HDMI-kabeltjes er zijn kan ik m'n nieuwe monitor aansluiten, wellicht kom ik er dan op terug. |
Citaat:
Al vind ik het verder ook niet storend dat hij lang is, ik zou dit met het grootste plezier aan mijn muur hangen. Citaat:
Maar goed, we komen er niet uit, want we verschillen kennelijk fundamenteel in kleurperceptie. |
Citaat:
Belle valt idd een beetje weg in de gordijnen, en fuchsia vind ik persoonlijk ook niet mooi, laat staan roze, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van het shot. Verder brengen de vibrante kleuren prima de luxe en het majestueuze van het kasteel over op de kijker. Overigens valt de lijkbleke Doornroosje met grijze jurk ook volledig weg in de grijzige bomenachtergrond ;) Ik vind haar erg monotoon gekleurd. |
Citaat:
|
Citaat:
Niet dat ik Disney nu gelijkstel aan dat gele gedrochtje, hoor. En betekenis is natuurlijk wel een belangrijk iets. Maar opgeplakte en gezochte betekenissen zijn wel erg kwalijk, vind ik. Vooral als het excuses zijn om geen mooi werk te maken. Citaat:
Het kasteel in Sleeping Beauty, daarentegen.. Dat noem ik majestueus. Citaat:
|
Bij die dansscene zie je duidelijk dat het met een computer gemaakt is. Ik weet wel dat ze dat toen prachtig vonden, maar voor deze tijd komt het goedkoop over.
|
Citaat:
|
Het kleurgebruik bij de dansscène vind ik trouwens wél.. acceptabel. Alsnog niet bijzonder mooi, maar ook zeker niet bijzonder lelijk, in tegenstelling tot andere gedeeltes uit de film. En daar is alles ook opeens een stuk majestueuzer, puur omdat ze een beperkter palet hebben en dus meer doen met de kleuren die ze hebben in plaats van gewoon alle beschikbare tubes leeg te kwakken als een kind met ADHD.
Wel weer jammer van de computeranimatie, maar goed. |
Citaat:
Ik had deze post over het hoofd gezien. Grappig, ik zat me nog af te vragen wat jij ervan zou vinden, en ik dacht dat je 't er niet helemaal mee eens zou zijn. Misschien zelfs wel helemaal niet. Ik denk dat ik dat dacht doordat we van mening verschillen over hoe belangrijk een stevige technische basis is. Maar goed, kleur is een van de weinige dingen die je ook goed op gevoel kunt doen, als je er gevoel voor hebt. En ik vind het kleurgebruik in wat jij post (zowel qua eigen als qua andermans werk) altijd heel mooi, evenwichtig en zinnig, dus eigenlijk had ik wel kunnen weten. |
Ik heb de discussie afgesplitst van het wat-wil-je-kwijt-topic omdat ze op zichzelf staat en erg interessant is.
|
Nu ga ik ook gewoon verder spammen hoor, ik ben op dreef.
Ik herinnerde me net namelijk de eerste les die ik leerde over kleur: toen ik vijf was ging mijn moeder sokken voor me breien, en ik mocht kiezen welke kleur ze werden. Maar er waren heel veel kleuren, en ik vond ze allemaal heel mooi, dus ik bleef er maar nieuwe bolletjes wol bij pakken. Toen werden de sokken heel lelijk en was ik teleurgesteld. Einde. Misschien komen de lelijke kleuren binnen de animatie van de afgelopen vijftig jaar wel doordat niemand nog gebreide sokken van hun moeder krijgt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat dat wel duidelijk was, toch?
Tevens: ik maakte gisteren in de gauwigheid deze twee dingen toen deze zelfde discussie elders op het forum woedde, en aangezien ze relevant zijn ga ik ze ook gewoon hier posten. http://img198.imageshack.us/img198/6520/rozepaars.jpg Eigenlijk moet ik deze opnieuw maken, maar dan in het Engels en met fatsoenlijke illustraties erbij, maar goed. Het ging om de uitleg, over hoe dat verzadigde en felle tot stand komt. http://img692.imageshack.us/img692/3938/rozea.jpg |
Ik ga niet overal op in want het is veel te veel en ik kom telkens tot de conclusie dat het een flauwe kwestie van smaak is en niet van kleurtechnische kwaliteit.
Maar noem eens wat tekenfilms van tegenwoordig die er last van hebben? Behalve 3D-animatiefilms die altijd maar spectaculairder en vrolijker en kleurrijker moeten, vind ik recente Disney's niet lelijk. Ook de films zoals Les Triplettes De Belleville of L'Illusioniste zijn mooi qua kleur en techniek. Verder ken ik weinig feature tekenfilms. |
Citaat:
Hoe dan ook, ik hou gewoon van felle kleuren, en ik stoor me echt absoluut niet aan de voorbeelden die je noemt. Wat niet wil zeggen dat ik subtiele kleurschakeringen niet kan waarderen, hoor. Ik snap ook best wat je zegt, maar dat is maar één stap. Wat je nu noemt is het realistisch tekenen van het kleurgebruik. Dat kun je dan vervolgens weer gebruiken in wat je later doet, maar het is hopelijk niet het eindpunt... |
Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat Disney nou heel bewust zulk kleurgebruik heeft, trouwens! Dat weet ik helemaal niet, en ik kan me goed voorstellen dat ze dat helemaal niet doen, of erger nog, dat ze alles felgekleurd maken omdat dat inderdaad de mode is in onze huidige schreeuwerige beeldcultuur. Misschien heeft het ook wel te maken met dat ze misschien minder op volwassenen richten dan eerder - kinderen voelen zich meer aangetrokken tot felle, primaire kleuren (jaja, dit zegt vast een hoop over mij :P) en trekken zulke dvd's dan misschien ook eerder uit een rek?
Ik lees trouwens net dat in China en Japan geen onderscheid wordt gemaakt tussen groen en blauw :cool: Dat maakt de discussie over vloeken en subjectiviteit nog veel interessanter. |
Citaat:
Maar om een handvol tekenfilmdingen te noemen met vlakke, felle, saaie kleuren: The Simpsons, Adventure Time, My Fairly Odd Parents, My Little Pony: Friendship is Magic. Allemaal goeie series om heel veel verschillende redenen, maar absoluut niet vanwege het kleurgebruik. (Hoewel het bij Adventure Time meevalt, dat is wel fel maar daar werken ze nog veel met storyboards dus is er meer aandacht voor de compositie, waardoor dat felle soms wel zinnig wordt neergezet.) Nog erger: dingen als De Smurfen, Finding Nemo, Winx Club (zowel de serie als de film), Yu-Gi-Oh, wat zie je nog meer als je de tv aanzet.. Johnny Test, Dora the Explorer. Gewoon echt bijna alles. Citaat:
|
Citaat:
Op 1:21 en 1:29 zie je die gigantische kandelaar aan het plafond, die is gewoon een hoop krullen en lawaai. Als je zo'n lelijk, ongedefinieerd object in een museum zou zien, zou je kunnen aannemen dat dat bewust is gedaan. Maar in een kitscherige familiefilm, waarvan het duidelijk is dat er niet veel meer effect beoogd wordt dan vermaak en ontroering, is dat een ander verhaal. |
|
Citaat:
Citaat:
En de voorbeelden die ik liet zien van wat ik mooi kleurgebruik vind hebben toch niet zoveel met realisme te maken? Het is niet zozeer een realistisch kleurgebruik als een bewust kleurgebruik (dat bovendien in dienst staat van wat je wil vertellen of laten zien). Bijna alles wat ik heb gepost is erg gestileerd en geabstraheerd, ook qua kleur. Maar het gebeurt heel bewust en om bepaalde redenen, door mensen die weten wat ze aan het doen zijn, en daardoor werkt het heel goed. Stoort het je ook niet dat Belle op dat laatste plaatje wegvalt in de gordijnen? Want dat is niet meer een kwestie van 'mooi' of 'niet mooi', het verstoort gewoon het verhaal dat dat shot probeert over te brengen. Citaat:
Maar wat het eerste betreft, ja, niks aan toe te voegen. Behalve dat ze zich vroeger ook gewoon op kinderen richtten, hoor. Citaat:
Het is trouwens ook wetenschappelijk aangetoond dat mensen in culturen waarin meer woorden zijn voor kleuren ook meer kleuren onderscheiden. Wat dat betreft ben ik erg blij met mijn Russische ROOTS, want in het Russisch heb je echt duizend kleurbenamingen. Blauw alleen al kent minimaal tien specifieke benamingen in de volksmond - dus normale, gangbare woorden die vaak gebruikt worden, geen woorden die alleen schilders kennen. Wat hier 'lichtblauw' heet is daar een ander woord bijvoorbeeld, want een letterlijke vertaling van 'lichtblauw' is meer een benaming voor een koelere variant van ultramarijn. Als je op Wikipedia kijkt bij kleurbenamingen dan loopt dat ook heel erg uiteen. Azure heet in het Nederlands lazuur of azuur. Dat zou dus dezelfde kleur moeten zijn, maar Wikipedia vindt dat het hetzelfde is als ultramarijn, wat een totaal andere kleur is. |
Mijn lievelingskleuren als kind waren deze tint turquoise en frambozenrood, zoals ze daar rechtsboven te zien zijn.
|
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
http://www.filmonair.com/stills/trip...belleville.jpg Ik vind dit prachtig gekleurd; nergens schreeuwerig, nergens te fel, mooie, warme tinten in de muur. Ik zou juist denken dat dit prima aan jouw smaak voldoet. |
Citaat:
En voor mij valt Belle echt niet weg :D Ik weet het niet, misschien kijk ik abnormaal ofzo. |
Op een stilstaand plaatje kijk ik wel het meest naar de vloer en het kleed :cool: Maar als het beweegt, volg ik de beweging gewoon.
|
Citaat:
En ja, monochromatisch. http://daggala.com/wp-content/upload...ie_image_9.jpg http://www.offoffoff.com/film/2003/i...elleville1.jpg http://2.bp.blogspot.com/_GNJfaLpsEC...belleville.jpg Als ze besloten hebben dat onderdeel X kleur Y moet worden dan kiezen ze een tint en vervolgens wijken ze er niet meer van af. Kijk naar die muur bij die laatste, bijvoorbeeld, die is overal zo'n beetje exact dezelfde tint geel. Die tint is niet overal even verzadigd of even donker, maar het is wel dezelfde tint. En dat is de trend in de gehele film. Wat trouwens nog problematischer wordt als je je bedenkt dat ze hoofdzakelijk maar twee kleuren gebruiken: variaties van geel en variaties van groen (met lekker veel geel er doorheen). Ik kan me herinneren dat er één scene (?) was waar ook op prominente wijze hemelblauw en rood in voorkwamen. Dat was meteen heel mooi en kleurrijk, in contrast. In hoeverre je dat allemaal een probleem vindt is wel een kwestie van persoonlijke voorkeur, natuurlijk, maar monochromatisch is het dus wel. Mooi, maar monochromatisch. |
Hier, vanaf 00:58 is een stukje van de scene die ik bedoel:
|
Ik neem terug wat ik zei over Adventure Time :o Ik twijfelde nog of dat er nou niet één was die juist wel mooi kleurgebruik had, maar het stond me in het geheugen als erg fel met veel standaardtinten, en Google bevestigde dat. Gisteren zag ik echter weer wat afleveringen en er zit ook qua kleurgebruik heel veel verstandigs in, alleen zijn dat weer net niet de shots die Google uitspuugt. Het is inderdaad wel fel en verzadigd allemaal, maar het is ook allemaal erg gecoördineerd, waardoor het gewoon goed werkt. Ze hebben daar kennelijk iemand zitten met een uitstekend kleurgevoel, het lijkt me erg moeilijk om zo'n grote hoeveelheid kleuren zo gebalanceerd te krijgen. En ze gebruiken ook weinig kleuren rechtstreeks uit de tube, er zitten (met name in de achtergronden) allemaal leuke kleurschakeringen in. Wat is het toch een fijne serie (y)
|
Wat voor serie is dat dan? (Zit nu op school, filmpjes werken hier niet (verbazingwekkend genoeg :P de goeie plugin is nog niet weer geinstalleerd en ik kan het niet zelf doen, dat moet admin doen).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.