Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Leerlingenraad (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1842343)

Woyt_oud 12-09-2011 16:53

Leerlingenraad

Hey,

Op onze school is er ook een. Maar of dat er nou één is om trots op te zijn, dat weet ik niet. Wat ze doen, dat weet ik niet. Het enige wat ik weet is dat een goede vriend van mij in de leerlingenraad zit en dat er geen enkele vmbo'er in de leerlingenraad zit en maar één vrouw. Natuurlijk weet ik ook dat ze uiteraard betrokken zijn bij het bestuur van de school. Ik heb een keer een email gestuurd, maar daar heb ik nooit een (officieel) antwoord van ontvangen.

Nu de algemene vraag dus: Is er op jouw school ook zo'n leerlingenraad en weet jij wel wat voor veranderingen de leerlingenraad voor zorgt? Of heeft jouw school helemaal geen leerlingenraad?

Kortom: Vertel je ervaring over de leerlingenraad op jouw school.

michellewhoelse 12-09-2011 16:57

Citaat:

Wout schreef: (Bericht 31920908)
Nu de algemene vraag dus: Is er op jouw school ook zo'n leerlingenraad en weet jij wel wat voor veranderingen de leerlingenraad voor zorgt? Of heeft jouw school helemaal geen leerlingenraad?]

Er is een leerlingenraad bij ons op school, die organiseert activiteiten en feestjes zoals volgende week vrijdag het 007 James Bond feest in een discotheek bij ons in de buurt, een vastenactie enz.
Ik vind het op zich best leuk, maar er zijn weinig mensen die er interesse in tonen.

Woyt_oud 12-09-2011 17:05

Citaat:

michellewhoelse schreef: (Bericht 31920916)
Er is een leerlingenraad bij ons op school, die organiseert activiteiten en feestjes zoals volgende week vrijdag het 007 James Bond feest in een discotheek bij ons in de buurt, een vastenactie enz.
Ik vind het op zich best leuk, maar er zijn weinig mensen die er interesse in tonen.

Dat klinkt mij bekend in de oren, maar bij ons is dat de feestcommissie.

Winstanley 12-09-2011 17:12

Het enige wat ze bij ons doen is kleine aanpassingen (schoolregels). Voor de rest is het puur eigen belang want ze organiseren alleen uitjes voor zichzelf. Toegevoegde waarde: 0!

Apate 12-09-2011 17:45

Bij ons was er ook een leerlingenraad. Zij kregen onder andere nieuwe regels te zien en mochten daar vragen over stellen / veranderingen voorstellen.

Zo hebben wij heel lang een regel gehad dat je absoluut niet mocht doorwerken in je pauzes, maar dankzij onze leerlingenraad werd er een uitzondering gemaakt voor de eindexamenklassen. Dan was ik liever bezig in de pauzes met leren dan in een kantine zitten.

Ik denk dat het er voornamelijk per school van afhangt hoe het precies gaat. Sommige scholen zullen zelf misschien niet de regels eerst langs de leerlingenraad laten gaan, sommige scholen hebben misschien een hele andere invulling, zoals bij michellewhoelse.

Woyt_oud 12-09-2011 17:50

Citaat:

Apate schreef: (Bericht 31921160)
Ik denk dat het er voornamelijk per school van afhangt hoe het precies gaat. Sommige scholen zullen zelf misschien niet de regels eerst langs de leerlingenraad laten gaan, sommige scholen hebben misschien een hele andere invulling, zoals bij michellewhoelse.

Ik denk inderdaad ook dat er veel verschillen zijn en daarom ben ik daar ook zo nieuwsgierig naar. Want het LAKS mag dan wel zeggen; bijna elke school heeft een leerlingenraad, maar als bij (bijna) elke school de toegevoegde waarde nul is, wat is dan de doelstelling van het LAKS?

Ik voer dus eigenlijk een onderzoekje je uit, gewoon puur uit nieuwsgierigheid! :)

Sabir 12-09-2011 18:19

Bij ons is er altijd in september een leerlingenraadverkiezing waar verschillende partijen (Patronus (rrrrrrr) is de enige partij die ik me van vorig jaar kan herinnneren) posters ophangen, loze beloftes maken zonder besef van budget en elkaar zwartmaken.

Em. 12-09-2011 18:23

Er wás er in ieder geval wel eentje, soort van, maar deze school is niet zo heel geweldig in organiseren, dus ze was totaal niet zichtbaar. Ik wist er alleen van, omdat ik degene kende die daar de voorzitster van was, maar die zit dit jaar in Frankrijk, dus ik ben benieuwd wat er überhaupt nog van over is. :O

Mijn vorige school was wat dat betreft beter. Die gingen ook op gegeven moment actief leden werven, waren wel zichtbaar en er stond altijd wel een bus ergens waar je suggesties/ideeën/problemen/willekeurige briefjes of wat dan ook in kon gooien waarvan je wilde dat het daar terug kwam!

Silvano08 13-09-2011 06:18

Wij hebben ook wel een leerlingenraad, maar echt veel van ze hoor je er niet. Volgens mij komen ze één keer in de 3 maanden een keertje samen om wat bekertjes fris naar binnen te gieten en over onzin te praten. Owjah, en soms zie je een klein stukje van hun in de school gids.

Dus op mijn school is een leerlingenraad zo goed als onnodig...

Kikaa 13-09-2011 07:00

Bij ons is er elk jaar weer een leerlingenraad en volgens mij praten zij over regels in de school. En over uitjes en voor de rest weet ik het niet. :o Bij ons hoor je er inderdaad ook helemaal niks van. Heb ook geen idee of de leerlingenraad daadwerkelijk nut heeft.

Reverend 13-09-2011 09:31

Bij mij op school was er ook een leerlingenraad maar die werd uitsluitend bevolkt door ontiegelijke sukkels die het fijn vonden ergens bij te horen.

Maidepai 10-01-2013 22:50

Haha, ik zit zelf in de leerlingenraad op mijn school.
Het is moeilijk om ervoor te zorgen dat de hele school met 2500 leerlingen van ons afweet, maar we doen wel veel met leden werving en we hebben een Facebook pagina waar we al bevriend zijn met 700 leerlingen op school (aanrader! Er komen daar genoeg ideeën binnen en je kunt polls houden)

We hebben al een feestcommissie, dus we houden ons vooral bezig met regeltjes of nieuwe dingen regelen (kantineaanbod en zitplekken zijn veel voorkomende onderwerpen)
Het is soms moeilijk om er voor te zorgen dat dingen echt gebeuren, omdat de schoolleiding je niet altijd serieus neemt maar ik vind het wel erg leuk om te doen. We zorgen ook dat er van elk niveau en jaarlaag mensen zijn.

Simon 12-01-2013 20:23

Ik heb hier laatst een poll over gehouden. Surf naar http://www.scholieren.com/polls en zoek op 'leerlingenraad'.

En deze Scholieren.com-blog van LAKS-bestuurslid Marjelle is misschien wel interessant:
http://www.scholieren.com/blog/2895/...e-is-niet-saai

Citaat:

Leerlingenparticipatie is niet saai
Leerlingenparticipatie. Huh? Waarschijnlijk haak je al af als je dit woord ziet staan. Toch is dit een heel belangrijk begrip in onderwijsland, en vooral bij leerlingenraden. Maar wat betekent het eigenlijk?

Marjelle (17 jaar, 6-vwo) is bestuurslid bij het LAKS. Het LAKS? Die doen toch iets met de examens? Ja, en nog veel meer dan dat! In dit gastblog schrijft ze over het belang van leerlingenparticipatie en de weg naar succes voor leerlingenraden.

Kantineprijzen omlaag
Leerlingenparticipatie betekent dat scholieren meepraten over beslissingen op school. Bijvoorbeeld over het aantal toetsen dat je maximaal per dag mag hebben, of je wel of niet je smartphone mag gebruiken binnen de school, en over de kantineprijzen die best wel wat omlaag kunnen. Zo saai is leerlingenparticipatie dus niet.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je mee mag praten over deze en nog veel meer belangrijke onderwerpen? Dat doe je door in de leerlingenraad te gaan.

Voor leerlingenraden zijn rectoren namelijk gevoelig. In je eentje kun je wel bij de rector binnen stappen, maar het is natuurlijk tien keer krachtiger als je daar staat namens alle leerlingen van de school! Hoe kun je het beste van jouw leerlingenraad 'n succes maken? Een paar tips:

1. Bedenk een paar belangrijke thema's
Er zijn altijd genoeg zaken binnen de school die beter kunnen. Veel te veel om binnen één jaar op te lossen. Daarom is het belangrijk om speerpunten te maken: belangrijke thema's waar je je op gaat focussen tijdens het schooljaar. Probeer drie grote problemen op te lossen binnen het schooljaar en stel realistische deadlines om deze doelen te behalen.

2. Weet wie je waarvoor nodig hebt
Is de schoolbel stuk? Naar de conciërge! Een debat organiseren? Misschien wil de docent maatschappijleer wel helpen. Weet wie je waarvoor nodig hebt. Heel belangrijk, want het is ontzettend vervelend om alleen maar tijd kwijt te zijn met het zoeken naar de juiste persoon. Daarnaast hoef je als leerlingenraad echt niet alles alleen te doen. Er zijn genoeg mensen binnen de school die je willen helpen.

3. Zorg ervoor dat iedereen de leerlingenraad kent
Promoot je leerlingenraad! Want als leerlingen je niet kennen, is het lastig om namens alle scholieren van jouw school te spreken. Dat betekent dus posters maken, klassen binnenlopen en misschien wel een ludieke actie organiseren.

Als je deze goeie tips naleeft, durft jouw rector jouw fantastische plannen echt niet meer af te wijzen. Succes verzekerd!

_melove 12-01-2013 22:01

Bij ons op school regelt de leerlingenraad alle leuke dingen zoals schoolfeesten, gala's en valentijnsacties

omnomnom 09-02-2013 17:25

Op ROC Landstede Harderwijk is er wel een leerlingenraad maar die heeft geen enkel invloed op het bestuur van de school of wat dan ook, dus eigenlijk compleet nutteloos.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.