![]() |
Financiën: Griekenland gaat failliet
Citaat:
Dit terwijl Merkel vanmorgen nog aangaf dat een Grieks faillissement 'geen optie' is. Wat wordt het? |
Geert had gelijk (Y)
|
Griekenland moet failliet maar in de euro blijven. Als ze toch al failliet zijn is dat geen probleem aangezien de overheidsfinancien weer gezond kunnen zijn.
|
Andersom, als ze failliet gaan hebben heel veel banken een probleem ipv griekenland en dan moeten die weer gered worden. En als ze niet failliet gaan kan jankees zich aan zijn belofte houden (Y)
|
Neem maar van mij aan dat jankees zich niet aan zijn belofte gaat houden.
|
Uiteindelijk zal Griekenland wel failliet moeten gaan, de schuldenberg kunnen ze gewoon nooit terug betalen.
Voordat het failliet gaat moet je wel eerst de hele zooi hervormen, zoals de arbeidsmarkt, de economie, de politiek, overheids financien op orde brengen en dergelijke.Het simpel laten vallen van Griekenland, zoals de 'oplossing-Wilders' is echt de meest slechte oplossing. De financiele markten zullen dan direct redeneren dat ook landen als Italie en Spanje niet zullen worden geholpen, iedereen verkoopt de staatsobligaties van die landen, rentes stijgen en als er moet worden geherfinancierd kan dat tegen rentes van 15% ofzo (wat ze niet kunnen betalen), ook deze landen gaan failliet en creëert een flink domino effect waarbij ook de Nederlandse banken en pensioenfondsen miljarden verliezen (als ze al niet failliet gaan) @De Veroorzaker: Als Griekenland failliet gaat maakt het (voor de banken) niet veel meer uit als ze wel of niet in de euro blijven. De Griekse schulden die de banken bezitten moeten worden afgeschreven en zorgt dus altijd voor een verlies bij de banken. |
Uit de euro maar niet failliet zie ik niet gebeuren. Die drachme wordt overnight geen kut meer waard.
|
Citaat:
Mja, ik denk dat het allemaal of niet gaat gebeuren, of op zich laat wachten. Griekenland failliet laten gaan betekend dat de plek waar het pijn doet verplaatst wordt van Griekenland, naar andere landen. Banken zijn als gekken bezig geweest om hun belangen in Griekenland af te bouwen, maar nog steeds zou het fors pijn doen als het nu zou gebeuren. Bovendien, zoals gezegd, zou dat de nekslag zijn voor andere landen die op het randje balanceren. Griekenland nog even vasthouden terwijl het over de rand boven de afgrond hangt, betekend ook dat andere landen meer tijd krijgen om hun positie te versterken. Daar staat tegenover dat plannen die ze hebben in Griekenland, zoals grote privatiseringen, betekenen dat er een frisse(re) start kan zijn na een bankroet, terwijl nu doormodderen kan betekenen dat de effecten van die maatregelen beperkt zijn. |
Konden we Griekenland en de schulden maar gewoon even uitgummen.
|
De Bijbel heeft uiteindelijk gelijk gekregen; Europese landen zullen na de val van het Romeinse Rijk nooit meer verenigd worden tot één eenheid. Met de val van Griekenland is ook de val van de Euro een stapje dichterbij.
|
De Europese landen waren vóór de val van het Romeinse rijk ook niet verenigd. ;)
|
Op radio 1 vertelde een hoogleraar dat de kans is dat EU-landen elkaars schulden gaan garanderen, dat zou juist betekenen dat de eenheid juist weer een stap dichterbij is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja dat snap ik pop, maar wat is het argument voor de kans? Had een vogeltje hem dat verteld of een junk op het station?
|
Citaat:
Anyway, meer serieus, ik kan bij Radio 1 op hun site niets terugvinden over dat onderwerp en die persoon, dus het zal gissen blijven. Er zijn verschillende hoogleraren die opinies geven in dezelfde richting, o.a. europese studies en internationale betrekkingen, maar specifiek dat bij radio 1 is niet terug te vinden. Eentje, Luc Soete, internationale betrekkingen, voerde aan dat men bij het vormen van de monetaire unie zo'n Europese garantie en een fonds voor de euro gewoon is vergeten, en toen al had moeten doen vanuit het idee van stabiliteit. Ik denk toch wel dat hij daar gelijk heeft. |
En opinies worden ondersteund met wat precies?
|
In mijn opinie is de wereld vierkant. Als een prisma.
|
Oja wat was het ook weer? Een goede econoom kan je morgen vertellen waarom de modellen van gisteren niet klopte. Waarom iemand die internationale betrekkingen doceert verstand van geld heeft snap ik ook niet helemaal maar het zal vast kloppen, dat hebben we de afgelopen maanden wel gezien. En natuurlijk ook tijdens de bankencrisis van en paar jaar geleden, toen de hoogleraren ook klaarstonden met messcherpe observaties nadat alles al lang en breed ingestort was (Y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het higgs deeltje?
|
Voorspellen heeft een kans element erin, toekomst kijken is vooraf 100% zeker zijn van wat er gaat gebeuren. Toegegeven, in de beta wetenschappen is dit deels al mogelijk omdat bepaalde natuurkundige wetten bekend zijn die altijd en overal gelden. In de sociale wetenschappen zijn er maar weinig wetmatigheden die altijd en overal gelden.
|
Een kind kan me vertellen dat als je geld wat niet bestaat blijft uitgeven, je ooit in de problemen komt. Het wanneer is dan misschien niet te voorspellen, maar die dag komt geheid.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ik den dat er nog wel een aantal keer zal worden geprobeerd om Griekenland te redden met nieuwe leningen. Maar uiteindelijk zullen ze toch failliet gaan. Het is gewoon een kwestie van tijd. Hoop alleen dat dan Spanje niet word meegesleurd. Want dan gaat het ons helemaal veel kosten.
|
Citaat:
|
Het is moeilijk door de bomen het bos te zien. Wat is nu verstandig om te doen? Uiteindelijk lijkt mij het gezonde boerenverstand gebruiken de beste optie en Griekenland falliet laten gaan. Als dat betekent dat de economie slechter wordt, so be it. Uiteindelijk trekt het wel weer aan, op dat moment zou je een gezondere basis hebben om te bouwen. Nog meer leningen geven aan Griekenland lijkt mij alleen maar de zeepbel groter maken.
Maar goed, ik ben geen econoom. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Laat maar liggen hij is dood!!
|
ehm ja, zoals ik jaren terug al aangaf een gevolg van het falende economische systeem.
het punt is een beetje dat niet alleen griekenland failliet gaat, maar iedereen (zo zat de VS kort geleden tegen de betaaltermijn aan, wat ze hebben af weten te wenden met het verhogen van de maximaal toegestane schuld (driemaal hoezee voor de heilige dollar). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik snap de hele Japan vergelijking niet :confused: maar als Italie en Spanje onderuit gaan zal dat waarschijnlijk Nederland en de rest van de wereld in een flinke recessie gooien
|
Gaan we misschien weer terug naar het economische niveau van 2006, stel je eens voor :'(
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In de economie is 10 jaar "een paar jaar". |
Citaat:
|
jonguuuhhh tuurlijk gaat Griekenland failiet dat is al bijna zeker als hun faiiet gaan zitten wij met de gebakken bananen en wij moeten dubbele belasting betalen omdat Griekenland zijn zaken niet op orde kan houden en dan hebben we het nog niet over Italie gehad die kan zijn zaakjes ook niet op orde houden mijn vader is voor 2 jaar verhuist naar Griekenland om de mensen die de belasting regelen het even te leren mijn vader is namelijk 1 persoon die dat hier in NL doet b.i.w Hij komt volgende week weer terug want ze hadden te veel mensen gestuurd!!!
|
Als jij leraar in het primair onderwijs wil worden is het misschien verstandig om je Nederlands bij te spijkeren. Het is echt een onleesbaar verhaal op deze manier...
|
Steun geen gyros 555
Daarmee help je griekenland niet uit de shit Ze kunnen beter dwingen de wet aan te passen en anders uit de EU gooien Grieken hoeven bijv. hun belasting niet te betalen wanneer hun huis niet af is. Ze maken hun huizen dus niet af door er geen dakpannen op te zetten. Het word niet gecontroleert of Ambtenaren aanwezig zijn zodat er veel werk blijft liggen Er is een te groot aanbod van Taxichauffeurs puur alleen omdat vergunningen goedkoop te krijgen zijn. Dus veel taxichauffeurs verdienen weinig. |
Denk nu eens 1 of 2 stappen verder, wat gebeurd er als Griekenland en andere landen niet worden geholpen?
|
Citaat:
Volgens mij kon Griekenland tot door Europa geadopteerd werd "prima" z'n eigen boontjes doppen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20. |