![]() |
Osmotische waarde
Klopt dit?
Als de Osmotische waarde van stof A groter is dan de Osmotische waarde van stof B, dan zal er verplaatsing plaatsvinden in de richting van Stof A. Dat is toch zo? |
Verplaatsing van wát? Want je hebt zowel de verplaatsing van de deeltjes als de verplaatsing van het water. In eerste instantie zullen deeltjes zich willen verplaatsen (van de hoogste osmotische waarde naar de laagste) om de osmotisch waarde aan beide kanten gelijk te maken, alleen is dat niet altijd mogelijk. Als deeltjes zich níet kunnen verplaatsen, dan zal het water zich verplaatsen (en dan van de laagste osmotische waarde naar de hoogste).
En heb je het over stof A en B, of over cel/ruimte A en B? Want als de osmotische waarde van de ene stof groter is dan van de andere stof, zegt dat niets over verplaatsing, maar is dan enkel een stofeigenschap (zoals dat steen zwaarder is dan aluminium). |
Verplaatsing van water bedoelde ik, sorry.
Dus van laagste naar de hoogste? |
Als de CONCENTRATIE bij A het hoogst is, dan gaat het water naar B. Dus de verplaatsing is van A naar B.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Diffusie= + > -
Osmose= - > + Tenminste, dat denk ik. |
Bij diffusie gaat het van een hoge concentratie naar een lage concentratie. En bij osmose gaat het van een lage naar een hoge concentratie, geloof ik.
|
Citaat:
Morgen eerste diagnostische toets........ Topic kan dicht trouwens. Thx iedereen! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42. |