![]() |
organische chemie
ook al hebben we alleen algemene cheie dit jaar, moeten we enkele org moleculen kennen, de triviale naam bedoel ik dan. maar bij de examenvragenvoorbeelden stonden enkele moleculen waarvan de formule niet in het boek staan :s of omgekeerd
weten jullie die misschien? *aniline *benzeenring met NH2 aan *benzeenring met OH aan *CH3-C-NH2 (aan C nog dubbelgeb O) *CH3-C-=N2- *alkyl *CH3-CN pfrt ik haat diene gast :mad: |
Achter in binas staan hoe die groepen heten (ik heb geen zin om het op te zoeken (zelfs tabel nummer niet ;)) ik heb geen school :P)
|
ah ja binas
aaaaaaaaaaaaaaaaargh (=frustratie) welke binas? ik zie helemaal geen binas. |
Citaat:
|
hey, megabedankt, u heeft weer wat mensen uit de nood geholpen :D
*CH3-C-=N2- -> wat voor een binding bedoel je met '-=' een driedubbele, sorry tipfoutje |
binas tabel 103c
(zie je hoe vaak ik binas nodig heb) |
ik heb geen binas, hou op met jullie gebinas
|
Citaat:
|
buhu, het is allemeel niet eerlijk. en ik heb ook nog es ontdekt dat mijn zus wel binas mocht gebruiken.
maar ik boycot het, voila :mad: jeej, ik ben een lieverd :) |
Citaat:
|
ik ben er nog een paar tegengekomen:
natrium amide is dat: NaNH2 ? methylamine s dan CH3NH3 ??? |
volgens mij hebben jullie het nu helemaal niet over de triviale namen, maar over de namen volgens de IUPAC nomenclatuur.
verschil triviaal en IUPAC voor bv H2O... triviaal: water IUPAC nomenclatuur: diwaterstofoxide triviale namen zijn juist de namen die men ervoor gebruikt en gangbaar zijn, terwijl je aan de naam op zich niet de molekullformule af kan leiden. IUPAC nomenclatuur is gewoon een systematische naamgeving. |
oh excuseer
wordt ik nu gearresteerd? :s |
Citaat:
|
zo moeten we ze niet kennen hoor, we moeten gewoon de brutoformules weten als hij metaplumbaat of salpeterigzuur of weetikveelwat vraagt in een vraagstuk
ofzo |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56. |