![]() |
Tandheelkunde
Hallo iedereen,
Ik zit nu in 5Havo en ik wil graag Tandheelkunde studeren alleen zit ik nu met een probleem want Tandheelkunde is een Universitaire opleiding , Ik zit nu te twijfelen ; Of na mijn Havo examen 2 jaar VWO te doen of mijn propedeuse halen op het HBO ( hier weet ik weinig over?) of 4 jaar mondzorgkunde en van daar uit doorstromen naar Master. Nu zou ik graag willen vragen of mensen zijn met deze overstap(pen) en/of ervaringen? Bij voorbaat dank ! , ZondeBok |
Als je geen gezeik wilt en niet door allerlei 'speciale' procedures heen wilt, doe dan vwo. Daar heb je in eerste instantie veel meer aan, en ten tweede zorgt het voor een soepele overgang. Zorg wel dat je het juiste profiel hebt, of aangevuld hebt met:
Wiskunde A of B(weet niet hoe dat geldt voor thk) Natuurkunde Scheikunde Biologie Succes, doe uber je best en het komt goed! :) |
Als je tandheelkunde via vwo wil gaan doen, dan moet je inderdaad wel het juiste profiel hebben. Je moet dan op je vwo sowieso de vakken biologie, scheikunde, natuurkunde en wi A of B (A of B maakt niet uit).
Een propedeuse halen betekent dat je het eerste jaar van je opleiding op de HBO haalt. Ik weet alleen niet met welke opleidingen je na je propedeuse tandheelkunde kunt gaan doen. Als je eerst twee jaar vwo gaat doen en daarna zes jaar tandheelkunde dan kost het je acht jaar. Als je eerst je propedeuse haalt en daarna zes tandheelkunde gaat doen dan kost het je zeven jaar. Als je eerste vier jaar mondzorgkunde doet en daarna drie jaar master tandheelkunde gaat doen dan kost het je ook zeven jaar. Als het echt mogelijk is dat je na een propedeuse gehaald te hebben tandheelkunde kunt gaan doen, dan zou ik persoonlijk voor die optie gaan. |
Citaat:
Ik zou het wel van tevoren even uitzoeken, maar in principe maakt het niets uit voor welke HBO je je propedeuse haalt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb laatst van een tandheelkundestudent gehoord dat je niet meer zomaar van mondzorgkunde naar de master tandheelkunde kunt doorstromen, maar dat er een strenge toelating is. Dat is allemaal van horen zeggen natuurlijk, maar check dus wel even hoe het zit voordat je daar je geld op zet.
|
Hee
Zelf heb ik in een tandartspraktijk stage gelopen, alleen zeggen ze daar dat het niet meer mogelijk wordt om van mondzorgkunde door te stromen naar tandheelkunde. Misschien dat je eigen tandarts je hierbij kan helpen. Succes |
Ik zou het zeker via het VWO doen. Ik denk dat dit in de praktijk het makkelijkst is. Je loopt natuurlijk wel het risico dat je hierna alsnog uitgeloot wordt, maar bedenk je ook dat je, mocht dat gebeuren, met VWO ook weer een heleboel andere mogelijkheden hebt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57. |