![]() |
Het jaartallenspel
Je noemt een jaartal, de volgende persoon post een gebeurtenis die plaatsvond in dat jaartal en noemt weer een ander jaartal. Via wikipedia en google is eenvoudig informatie te vinden.
Ik begin met 1761. |
In Frankrijk was toen de melodie van Twinkle, Twinkle Little Star was gepubliceerd. Op een onbekende datum, maar wel in 1761.
1531 |
Op 29 september 1531 trouwt Willem de Rijke met Juliana van Stolberg. Zij zijn de ouders van Willem van Oranje.
1862 |
Otto von Bismarck wordt premier minister van Pruisen.
1820 |
Op 20 november brengt een potvis in de Stille oceaan de walvisvaarder Essex van kapitein Pollard tot zinken. Deze gebeurtenis en het vervolg zullen het raamwerk vormen van de roman Moby Dick van Herman Melville.
1470 |
In dat jaar heeft Europa voor het eerst contact gemaakt met inwoners van de Goudkust.
1812 |
De Verenigde Staten verklaren Groot-Brittannië de oorlog: begin van de Oorlog van 1812.
1955 |
De IJslandse schrijver Halldór Kiljan Laxness ontvangt de Nobelprijs voor de Literatuur.
200 v.Chr. |
In Bolivia wordt de stad Tiwanaku gesticht, op de hoogvlakte van de Andes.
1017 |
De dom van Utrecht vernietigd door brand.
1674 |
Einde van de Derde Engelse Oorlog.
Oh en het jaar dat de Dom instort door een tornado. In Utrecht wederom. 2001 |
Er vlogen wat vrolijke vliegtuigjes in gigantische gebouwen.
2020 |
Men herinnert zich met veel gelach hoe vroeger werd gedacht dat de wereld zou eindigen in 2012.
1992 |
31 oktober: Paus Johannes Paulus II erkent namens de kerk het gelijk van Galileo Galilei in de opvatting dat de aarde rond de zon draait en niet omgekeerd. Het proces tegen Galilei waarin hij werd veroordeeld had 359 jaar eerder plaatsgevonden.
900 |
SPARTA!
ik ben geboren in 1992, dat is nog veel belangijker! 800 |
Toen werd Karel de Grote gekroond tot keizer. Dat weet ik toevallig uit mijn hoofd, want bij geschiedenis moest ik het weten voor een tentamen, en toen had ik het woord 'penis' als ezelsbruggetje. Nu associeer ik het getal 800 altijd met penissen en Karels.
1001. |
Vikingen beginnen Noord-Amerika te bewonen.
1313 |
Op 22 oktober 1313 wordt het Friese dorpje Engelum getroffen door een watervloed, waarbij ongeveer 800 mensen verdronken.
554 |
Slag bij Volturnus: De Byzantijnen onder Narses verslaan de Franken en Alemannen die Italië waren binnengevallen.
17 |
Oprichting van de godenpijler, een monument, waarschijnlijk ter ere van de Romeinse keizer Tiberius, in Noviomagus Batavorum (huidige Nijmegen). Het monument is een bewijs voor het feit dat Nijmegen de oudste stad van Nederland is.
1223 |
Citaat:
1834 |
Edgar Degas, Frans impressionistisch schilder, wordt geboren.
1969 |
Citaat:
http://www.metallized.it/public/arti...odstock_69.JPG 1899 |
De Spaanse overheersing in Cuba eindigt.
1990 |
Het Wit-Russisch wordt tot nationale taal van Wit-Rusland verklaard.
1877 |
Alexander Graham Bell demonstreert de telefoon voor het publiek met een verbinding tussen Boston en Salem, MA.
1996 |
2 Unlimited komt met het weergaloze, wereldbekende, alom geprezen 'Jump for Joy'.
55 na Chr. |
Keizer Nero wordt door de Senaat gekozen tot consul van het Imperium Romanum.
1919 |
In Nederland treedt de Invaliditeitswet van Talma in werking.
0 :D |
De jaartelling kent geen nuljaar, maar een nulpunt!
Dus die gaat niet. 1823 |
Even tussendoor, maar is het geen leuker idee om wat minder moeilijke jaartallen te gebruiken (waarin echt iets belangrijks gebeurd is dat de meesten wel weten) en gewoon te raden zonder Wikipedia en stuff? Wat regeltjes kopieren van Wiki dat kan elke mongool.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik bedoel, op die manier zit er nog beetje een uitdaging en een spel-element in. Wat is er leuk aan dom Wikipedia copy pasten? |
Aangezien dit het idee was van Kensington (die starte tenminste dit topic) zou ik 'even tussendoor zeggen' dat het misschien een beter idee is om daar een ander topic voor te maken. Nu of wanneer dit topic niet meer gebruikt worden.
OT; In 1823 wordt het Genootschap tot Zedelijke Verbetering der Gevangenen opgericht, de voorloper van de tegenwoordige Reclassering Nederland. (ik wist niet eens dat zoiets bestond ...) 1050 |
Rutger II volgt Rutger I van Kleef op. Rutger I is toen overleden.
1479 (ik kom er net achter dat het een belangrijke datum is geweest :o) |
Columbus is in 1479 getrouwd met een vrouw en krijgt geen bruidsschat in de vorm van geld, maar kaarten van de wateren ten westen van Portugal.
1552 |
Bartolomeo Eustachi doet belangrijke ontdekkingen over de structuur van het oor en het hart.
1923 |
Tokio wordt getroffen door een zeer zware aardbeving met een kracht van 8,2 op de schaal van Richter. Er vallen meer dan 140.000 doden.
1723 |
In de katholieke gemeenschap in Nederland vindt een schisma plaats. Men vindt dat de paus en de jezuïeten ten onrechte de Nederlandse katholieken tegen de Republiek proberen op te stoken en men stelt een eigen aartsbisschop van aartsbisdom Utrecht aan. Dit is het begin van de Oudkatholieke Kerk.
2009 |
Dood van Michael Jackson.
1648 |
Voltooiing van de Taj Mahal
2011 |
"doe eens normaal man!" :D
537 |
Koning Arthur overlijdt. (DE koning Arthur, dus, met dat zwaard en de ronde tafel enzo.)
1477 |
5 januari -overlijdt Karel de Stoute (43), hertog van Bourgondië
1982 |
Scott Fahlman bedenkt de eerste emoticons
1532 |
Bretagne en Frankrijk gaan weer samen in een land, want hun koningen trouwden steeds met elkaar enzo.
1666 |
Isaac Newton ontdekt de Wet van de Zwaartekracht.
1217 |
Een of andere kruistocht (de Vijfde, om precies te zijn, een kruistocht van Friezen en Belgen enzo) komt aan in Akko. Ze waren eigenlijk op weg naar Jeruzalem, maar ene Jan van Brienne haalt alle kruisvaarders over om Egypte maar aan te vallen. :d De kruistocht mislukt jammerlijk.
1954 |
Oprichting van De Graafschap in Doetinchem.
1863 |
In Kansas City stort de gevangenis in waarin het gouvernement de vrouwen van de Bushwhackers heeft opgesloten. Dit ongeluk is de aanleiding van het "bloedbad van Lawrence".
470 v.C. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03. |