![]() |
profielwerkstuk economie- hulp nodig!!
kzit in 6vwo en heb als onderwerp voor mijn pws kartelvorming en cuncurrentie. Nu ben ik bezig met het verzinnen van een onderzoeksvraag, maar kan nix bedenken :S
Heeft iemand misschien een idee over wat ik precies zou kunnen onderzoeken met betrekking tot mijn gekozen onderwerp? alvast bedankt. |
Je kunt iets onderzoeken als:
Hoe erg beïnvloedt kartelvorming de koopkracht van de consument tegenover normale concurrentie? Voor de rest weet ik het eigenlijk ook niet, je kunt het altijd aan je leraren vragen, die zijn er tenslotte om je te helpen ;) |
Waarom kies je een onderwerp als je er geen vraag bij kan bedenken?
Maar goed: er zijn de afgelopen jaren verschillende voorbeelden geweest van kartelvorming. Je zou twee van die 'casussen' kunnen vergelijken. Dat kan heel algemeen of vrij specifiek: bijvoorbeeld: op basis waarvan heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit veroordeeld of vrijgesproken? Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederla...ingsautoriteit |
Bij een onderzoeksvraag zou je iets willen zeggen over wat je eigenlijk al weet, je hebt een heimelijk gevoel dat er iets aan de hand is, etc. Om daar iets meer zekerheid over te gaan krijgen, doe je op die manier een gericht onderzoek.
Dus wat weten we al, of denken we, te weten van kartelvorming en concurrentie ? Tja, dat de eerste de tweede niet bevordert. Dat is dus nog niet specifiek genoeg. Specifieker wordt je bijvoorbeeld wat Simon hierboven schrijft. Bedenk verder dat wanneer je zelf field research zou willen doen bij bedrijven, bijv in de buurt, dat het een onderwerp is waar je weinig medewerking van bedrijven zult krijgen "nee meneer, wij doen niet aan kartelvorming" |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06. |