Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WI] Vergelijking (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1844915)

xxceline 15-10-2011 17:21

Vergelijking
 
Hallo!

Kan iemand me helpen met deze vergelijking? Het zou een tweedegraads vergelijking moeten worden, maar ik heb geen idee hoe ik de breuken eruit krijg..:bloos:

((x² -x) / 3 ) - ( x + 4) / 2 =1

Tochjo 15-10-2011 18:10

Je moet de breuken in het linkerlid van de vergelijking gelijknamig maken en daarna het linkerlid schrijven als één breuk. Dat geeft


Vervolgens kun je beide kanten van de gelijkheid met zes vermenigvuldigen, waarna je een tweedegraads vergelijking krijgt.

xxceline 15-10-2011 18:23

Heel erg bedankt! :)

xxceline 15-10-2011 19:16

Hoe gaat het in zijn werk als er geen gehele getallen onder de teller staan?

Dus bij deze bijv:


(2x)/ (x-2) = ((2)/(x + 2) ) - ((x-6)/ x² -4))

Siron 15-10-2011 19:23

Nu heb je te maken met een rationale vergelijking ... Heb je dit al eerder gezien/gedaan in de les?

Eerst en vooral is het belangrijk om de x-waarden uit te sluiten waarvoor de noemer =0 zou kunnen worden, in dit geval is/zijn dat ... ?

Breng eerst alle breuken naar één lid en maak vervolgens een gelijknamige noemer, merk daar voor op dat

Daarna moet je enkel rekening houden met de teller, immers wordt een breuk gelijk aan 0 als de teller gelijk is aan 0.

xxceline 15-10-2011 19:38

Ik heb het middelbaar al 2 jaar geleden gedaan op het vwo, maar dit heb ik allemaal niet gezien. Nu doe ik zelfstudie wiskunde.. Ben begonnen met leerjaar 4, en bij veel dingen loop ik al vast omdat het boek niet terug spreekt als ik een vraag heb ;)
Waarom is het de formule die jij weergeeft? Ik zie de stap niet ..

Siron 16-10-2011 11:05

Ik zal je proberen een opzetje te geven. De rationale vergelijking is:

1) Sluit de (x-)waarden uit waarvoor de noemers =0, waarom mag dit niet? Wat is/zijn deze (x-)waarden?
1) Breng alle termen naar één lid, d.w.z:

2) Maak een gelijknamige noemer, merk daar voor op dat en dus:


Kan je nu de breuken gelijknamig maken?

xxceline 16-10-2011 12:07

Mag je het eerste (met 2) en de derde (met 2x) achtereenvolgens vermenigvuldigen:
De eerste met: (x-2) en de derde met (x + 2)
Dan blijft de tweede gelijk? (mag dat zo zomaar?)

En dan zijn alle noemers hetzelfde en valt het weg en wordt het:

2(x -2) - (x-6) - ((2x)(x+2)) = 0
(2x - 4) - x + 6 - (2x² - 4x) = 0
-2x² - 3x + 2 = 0
x = .5

mathfreak 16-10-2011 12:19

Zelf zou ik de volgende aanpak kiezen: maak om te beginnen alle breuken gelijknamig door uit te gaan van
x²-4 = (x+2)(x-2). De breuk is dan te schrjven als en de breuk is dan te schrjven als . De vergelijking is dus te schrijven als . Schrijf nu de uitdrukking rechts als 1 breuk en maak gebruik van de eigenschap dat uit volgt dat a = b en .

xxceline 16-10-2011 12:31

Dankjewel! Dit helpt me enorm, beide! :)
Ik zie nu hoe je dit soort sommen moet aanpakken, maar het gaat toch terug fout bij een volgende ..


bijv

2 / (x-2) + 6/ (x +3) + x/ (x-4) = 1

Ik had dan de 1 al naar dezelfde kant gebracht

(2 / (x-2)) + (6/ (x +3)) + (x/ (x-4)) - 1 = 0

Ik dacht eerst, ik zorg dat ik iets ga doen met het getal 24, maar dat kwam al niet uit ..
Als je je zo'n som ziet, wat is dan de beste tactiek om het op te lossen? Want bij de vorige, waren de noemers al redelijk gelijkmatig. Zegmaar, hoe weet je met welk getal/getallen je moet vermeningvuldigen? Begin je het het grootste oid?

Siron 16-10-2011 13:03

Hier kan je ook de breuken gelijknamig maken door te schrijven:



Je ziet duidelijk dat je een derdegraadsveelterm krijgt in de teller die je eventueel kan uitwerken met Horner ...

xxceline 16-10-2011 13:31

Wow. Dat ziet er complex uit :P (ik zie de stappen wel) maar om dan een 3e graads te bekomen die je dan weer moet omzetten in een 2e graads en dan nog díe vergelijking op te lossen.. lijkt me wel al van wat hoger niveau, gezien ik tot zover nog geen 3e graads ben tegengekomen.
Ik heb deze sommen uit "van Basis tot limiet, klas 4.

Siron 16-10-2011 16:41

Ik zie juist dat ik het iets te moeilijk heb gemaakt, om het gemakkelijker te maken kan je bijvoorbeeld schrijven:





Nu krijg je in de teller een tweedegraadsveelterm wat gemakkelijker is om op te lossen :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.