![]() |
2 Studies combineren
Hey allemaal!
Ik doe op dit moment mbo, maar zit in mijn laatste jaar. Nu wil ik volgend jaar psychologie studeren op hbo, maar wil ook erg graag Japans op hbo leren, ik heb al bij 2 scholen gekeken (1 voor psychologie en 1 voor Japankunde) Maar ik vraag me af, kan je alle opleidingen en of studies combineren die je maar wilt? En hoe doe je dat dan met tijd en roosters etc? Alvast bedankt! |
Dat is waarschijnlijk erg lastig te combineren omdat je voor beide opleidingen verplichte vakken hebt (waarbij je dus gewoon bij colleges/lessen aanwezig moet zijn) en met twee opleidingen ga je echt heel veel overlap krijgen, dus ga je onmogelijk alles kunnen volgen. Helemaal als het ook nog eens op twee verschillende instellingen is. Maar goed, je kunt natuurlijk altijd eens informeren bij beide opleidingen, misschien bestaat er van een ook wel een deeltijdvariant met les in de avond ipv overdag. Alles bij elkaar; het is érg veel, verkijk je er niet op! Als ik jou was zou ik één opleiding kiezen en daar eens mee beginnen, als je dan over een jaar nog denkt genoeg tijd over te hebben, dan kijk je naar opties om er een tweede opleiding bij te doen (in deeltijd, misschien?).
|
Wat ik wel wist is dat het super pittig zal zijn! Psychologie is op zich al een studie om u tegen te zeggen kwa huiswerk, research e.d. maar als ik dan ook nog Japankunde er bij wil gaan doen en om de taal ook maar een beetje te willen beheersen moet ik er ook super hard aan trekken, dus wat ik wel wist is dat het super hard bikkelen is.
Maar jij denkt dus dat er geen mogelijkheid is die twee te combineren? |
Citaat:
|
Kun je er niet een gewoon volgen en de idd als je genoeg tijd hebt kijken of er voor de ander thuisstudie ofzoiets bestaat?
|
Is psychologie doen, dan zelf Japans leren en een JLPT (http://www.jlpt.jp/e/) proberen geen optie?
|
hee Camou, wat uitleg misschien?
|
Misschien zo:
Beginnen met Japankunde. Na behalen P ook starten met psychologie WO. Dat is veel zelfstude, weinig uren dus, denk k wel te combineren met Japankunde. |
WO is de universiteit, voor nu heb ik het over hbo niveau
|
Citaat:
Daarnaast kan je zelf ook in je vrije tijd nog de taal leren. Die test die ik linkte is een test die je kan maken met verschillende niveau's. Hiermee kan je dan een certificaat behalen die jouw Japanse vaardigheden laat zien (schrijven, spreken, presenteren etc.). Met een steeds hoger niveau zal je misschien ook kunnen werken in een Japans bedrijf, en kan je je favoriete series kijken zonder te moeten wachten op ondertiteling. Een vriendin van me studeert nu Japanse Taal & Cultuur aan de Universiteit van Leiden. Als je wilt kan ik haar wel wat dingen vragen, ook al is het niet op HBO niveau. |
Bij mij op de universiteit is het ook mogelijk om in de avonduren een taalcursus te doen. Misschien is dat op HBO ook mogelijk?
Dan zit je in ieder geval niet met overlappende lessen. |
Ik vraag me dan alleen af of ze Japans aanbieden. Vaak wel via een talencentrum oid, maar op het HBO worden er vaak extra vakken als Frans en Spaans aangeboden, maar geen dingen als Japans. Het kan wel, maar dan kost het je dus wat op privébasis.
Ik zou ook gaan kijken naar wat je later wilt gaan doen qua beroep en je eerste keuze daarop baseren. Er zijn verder altijd bijvakken en extra cursussen te doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10. |