Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Profielkeuze E&M (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1846275)

ADO070 05-11-2011 23:44

Profielkeuze E&M

Ik wil E&M gaan doen met M&O maar met Duits/Aardrijdskunde/biologie(om de keuze breed te houden, en het is verdomd simpel). Graag ervaringen van andere havo/vwo'ers die dit profiel hadden gekozen. Welke was het makkelijkst?? En niet te saai .....

GezondVerstand 06-11-2011 08:40

Ik zou sowieso Wiskunde B erbij doen. Biologie wordt overigens echt wel een stuk lastiger dan in de onderbouw, hoor. :)
Verder ziet het eruit als een prima profiel. Kijk alleen niet naar wat het makkelijkst is, want daar ga je later echt enorme spijt van krijgen.

faithfully 06-11-2011 11:17

Ik zit nog in de derde, maar ik heb gehoord dat als je biologie in de bovenbouw wilt doen, scheikunde ook zeker aan te raden is. Alleen biologie kan dus erg lastig worden. Dus overweeg of je dan wel wilt kiezen, tenzij je er goed in bent en het heel leuk vindt. Ik zou Duits of aardrijkskunde kiezen.

Apate 06-11-2011 12:27

Ik heb biologie zonder scheikunde gedaan, en dat was prima te doen. Je hebt misschien net even wat meer tijd nodig om de scheikundige dingen te snappen, maar dat is echt geen probleem. Overigens ben ik niet goed in biologie verder.

Jorosaurus 06-11-2011 12:31

Zelf heb ik ook E&M, en ik raad het dan ook aan om er ABSOLUUT GEEN Wiskunde B bij te doen. E&M heeft er standaard wiskunde A in zitten, en is in combinatie met economie ook erg fijn. Met een economisch profiel heb je meer aan Duits, aangezien Nederland veel handel voert met Duitsland (als je ook echt iets economisch wil gaan studeren hierna). Aardrijkskunde zou ik zelf niet nemen, omdat je aan dat vak het minst hebt omdat het bij weinig vervoglopleidingen wordt gevraagd. Biologie is ook wel te doen, en er worden inderdaad weleens scheikundige dingetjes gevraagd. Maar daarvoor hoef je écht geen scheikunde te kiezen.

Succes :)

Apate 06-11-2011 12:32

E&M heeft niet standaard wiskunde A.

Geel 06-11-2011 15:04

Wiskunde B moet je alleen kiezen als je er goed in bent. Ik ken een meisje dat een E&M profiel heeft, maar met Wiskunde B, omdat ze goed is in Wiskunde B.
Ik ken ook een meisje met een E&M profiel dat biologie heeft zonder wiskunde. Ze zit nu in de zesde en het kost haar wat meer moeite om bij te blijven. Maar als je het biologie snapt en en het niet te lastig vindt, dan is dat heel goed te doen.

Maar, ik snap je vraagstelling eigenlijk niet. Je vraagt om meningen van mensen die hetzelfde profiel hebben als jij, en dan vraag je 'welke was het makkelijkst'. Wat bedoel je met dat laatste?

ADO070 06-11-2011 16:59

Citaat:

Geel schreef: (Bericht 32074256)
Wiskunde B moet je alleen kiezen als je er goed in bent. Ik ken een meisje dat een E&M profiel heeft, maar met Wiskunde B, omdat ze goed is in Wiskunde B.
Ik ken ook een meisje met een E&M profiel dat biologie heeft zonder wiskunde. Ze zit nu in de zesde en het kost haar wat meer moeite om bij te blijven. Maar als je het biologie snapt en en het niet te lastig vindt, dan is dat heel goed te doen.

Maar, ik snap je vraagstelling eigenlijk niet. Je vraagt om meningen van mensen die hetzelfde profiel hebben als jij, en dan vraag je 'welke was het makkelijkst'. Wat bedoel je met dat laatste?

Of het wel makkelijk is, want sommige vakken zijn in de onderbouw heel makkelijk en daarna niet meer ..

Jorosaurus 06-11-2011 17:40

Citaat:

Apate schreef: (Bericht 32073670)
E&M heeft niet standaard wiskunde A.

Serious? Oh, bij ons op school wel!

Apate 06-11-2011 18:17

Ik heb E&M gedaan met wiskunde B, dus het lijkt me sterk :P

Geel 06-11-2011 18:21

Citaat:

ADO070 schreef: (Bericht 32074653)
Of het wel makkelijk is, want sommige vakken zijn in de onderbouw heel makkelijk en daarna niet meer ..

Aha. Ik heb al wat gezegd over wiskunde en biologie. En, hmm, Duits is volgens mij helemaal niet zo moeilijk op de bovenbouw. Behalve als je heel slecht bent in talen, zou je het prima moeten kunnen. En, aardrijkskunde. Ik heb aardrijkskunde altijd een kutvak gevonden, dus daarom heb ik het ook niet gekozen. Maar, bij ons op school zeiden ze in de vierde en de vijfde dat het soms heel veel stof leren was voor een proefwerk, maar dat het voor de rest meeviel.

Citaat:

Apate schreef: (Bericht 32075039)
Ik heb E&M gedaan met wiskunde B, dus het lijkt me sterk :P

Als er ergens standaard wiskunde B bij zit, dan hoeft het toch niet te betekenen dat daar niet afgeweken van mag worden? :p

Apate 06-11-2011 18:23

Het ging meer over het feit of er wel of niet standaard wiskunde A erbij zit. Aangezien ik wis. B heb gedaan met een E&M profiel lijkt het me dus duidelijk dat er niet standaard wis. A bij E&M zit. Ik zeg niet dat er niet van afgeweken kan worden, ik geef alleen aan dat het niet standaard zo is!

ADO070 06-11-2011 19:01

Citaat:

Apate schreef: (Bericht 32075049)
Het ging meer over het feit of er wel of niet standaard wiskunde A erbij zit. Aangezien ik wis. B heb gedaan met een E&M profiel lijkt het me dus duidelijk dat er niet standaard wis. A bij E&M zit. Ik zeg niet dat er niet van afgeweken kan worden, ik geef alleen aan dat het niet standaard zo is!

Je moet Wis A doen, maar je MAG(!!) ook Wis B doen.

Apate 06-11-2011 21:03

Ik moest niks. Ik heb alleen wiskunde B gedaan ;) dus het is prima acceptabel om wiskunde B erbij te doen. Je moet alleen verplicht een vorm van wiskunde hebben!

ADO070 07-11-2011 16:07

Ja dat bedoelde ik ook, en je moet zeker wel wat: naar school!! Anders krijg je leerplicht op je dak.

Rainbowcake 09-11-2011 17:26

Citaat:

ADO070 schreef: (Bericht 32077739)
Ja dat bedoelde ik ook, en je moet zeker wel wat: naar school!! Anders krijg je leerplicht op je dak.

Leerplicht is een bepaalde wet, je bedoeld zeker:'maatschappelijk werkster' :3

Silvano08 10-11-2011 06:14

Citaat:

ADO070 schreef: (Bericht 32075165)
Je moet Wis A doen, maar je MAG(!!) ook Wis B doen.

Bij ons op school heb je, net als bij Apate, de keuze tussen wiskunde A en wiskunde B. Bij ons is er geen sprake van moeten.

ADO070 13-11-2011 15:43

jawel. ik bedoel je moet er eentje kiezen, sowieso een vorm van Wiskunde.

Silvano08 14-11-2011 06:27

Ow, in dat geval wel, ja.

Myzzzz 14-11-2011 16:52

Ik zou wiskunde A doen, zoiezo, dat is beter te combineren met economie of m&o, wiskunde B is meer gericht op natuurkunde namelijk. ;)

Gastt 14-11-2011 16:59

Hmm, eigenlijk zou ik als ik jou was wiskunde B doen. Want onderwerpen zoals differentieren krijg je eerder bij wiskunde B en deze zijn toch wel erg belangrijk voor Economie. Ook is er de laatste tijd veel kritiek gekomen van de universiteiten dat veel Economie studenten de nodige wiskundekennis missen, omdat ze die bij wiskunde A niet krijgen. Daarnaast is het in mijn Economie klas zo dat de mensen die wiskunde B hebben veel makkelijker meekomen.

nightrise 14-11-2011 17:06

Citaat:

Myzzzz schreef: (Bericht 32095772)
Ik zou wiskunde A doen, zoiezo, dat is beter te combineren met economie of m&o, wiskunde B is meer gericht op natuurkunde namelijk. ;)

Ik ben het niet met je bewering eens.
Ik zelf volg wiskunde B en merk dat ik niet achterloop met wiskundevaardigheden tov de a'ers bij economie (en over M&O hoor ik hetzelfde).
Het grote verschil tussen A en B is dat je op A statistiek hebt en op B niet en dat B dieper ingaat op de meeste andere onderwerpen die A heeft en dat B dit (sneller) algebraïsch moet kunnen.
Als je wiskunde B aan kan zou ik het doen.

Silvano08 15-11-2011 06:48

Citaat:

Myzzzz schreef: (Bericht 32095772)

Klopt niet helemaal, neem bijvoorbeeld de studie Econometrie, waarbij economische vraagstukken en problemen worden benaderd op een wiskundige manier. Hiervoor moet je wiskunde B gehad hebben, want aan wiskunde A heb je bij deze studie niet genoeg...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.