![]() |
Onaangekondigd slot op gemeenschappelijke ruimte, verhuurder vraagt borg voor toegang
In het pand waar ik woon (onderverdeeld in een stuk of zes studio's) is een ruimte waar een wasmachine en droger staan voor gemeenschappelijk gebruik (tegen betaling).
Er is blijkbaar sprake geweest van diefstal, dus de verhuurder heeft een slot geplaatst op die ruimte. Nou, prima natuurlijk (hoewel ik niet inzie hoe die sleutel diefstal tegenhoudt als iedereen een sleutel heeft...) maar nu vraagt hij dus €50,- borg voor een kopie van die sleutel. Dit is zonder aankondiging gebeurd, dus nu heeft opeens niemand meer toegang tot de wasruimte. Mag hij dan ook zomaar borg eisen voor die sleutel? |
In jouw huurcontract of algemene voorwaarden staat niets vermeld over een extra borg voor het gebruik van de gemeenschappelijke wasruimte.
Dus nee, je moet gewoon zonder extra kosten toegang hebben tot die ruimte. Deze eenzijdige wijziging in de voorwaarden hoef jij niet te accepteren. |
Dat flikte een huurbaas ook een keer in mijn oude huis in Utrecht. Hij liet daarbij even buiten beschouwing dat ik met een reus van een Bosniër samen woonde die de deur inclusief slot in één keer doormidden trapte.
Ondertussen heeft de huisbaas excuses gemaakt en een nieuwe deur geregeld. |
Ik heb nu dit verstuurd:
Citaat:
|
"ik vind" zou ik niet gebruiken, dat impliceert dat je het niet zeker weet, dus dan zal hij vast gaan zeiken. Zeg gewoon "ik ben dus uit hoofde van de huurovereenkomst niet verplicht borg te betalen...", dat je dus niet gaat betalen en eventueel nog, afhankelijke van welke toon je aan wilt slaan dat hij dus wel verplicht is jou toegang tot de gemeenschappelijke ruimtes te geven.
|
Too late!
|
Zonde. Ben benieuwd hoe het afloopt.
|
ach, er kan altijd nog een tweede mail volgen :)
|
Helaas, verhaal krijgt toch een flauw staartje.
Citaat:
Citaat:
|
Ik zou iets verder gaan in je antwoord. Geef aan dat toegang tot de wasruimte onderdeel is van je huidige huurovereenkomst. Het afsluiten van deze ruimte betekent dat de verhuurder niet voldoet aan zijn verplichtingen. Geef aan dat je overgaat tot evenredige vermindering van de huurprijs + verrekening van extra kosten totdat de verhuurder zijn verplichtingen weer nakomt.
|
Dat onderdeel zijn van je huidige huurovereenkomst vind ik een goede (y) thanks LL.
Ik vind het een beetje eng om het conflict op te drijven voor €50,- borg (ik krijg ze toch terug). Ik weet niet of die borg het waard is om te gaan dreigen met overgaan tot verminderen van de huurprijs etc. Ik wil toch een beetje de lieve vrede bewaren en wil de beheerder liever niet tegen me in het harnas jagen. |
Citaat:
|
Keurig!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01. |