Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lifestyle (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Zelf kant maken? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=184694)

punkyfish 12-08-2002 22:32

Zelf kant maken?

Volgens mij heeft ooit eens iemand tegen me gezegd dat zij zelf kant maakte, en laatst scheen er ook al iets over op tv zijn geweest, maar nou vroeg ik me dus af, kan iedereen dat doen of moet je dan geweldig goed met naald en draad overweg kunnen? Zijn er van die bouwpakketjes of slaat mijn fantasie nou op hol? :confused: I'd like to know...

AtHell 12-08-2002 22:53

..wat is kant ?

rodina 12-08-2002 22:56

Citaat:

AtHell schreef:
..wat is kant ?
Doorkijk stofje, met vaak (geborduurde) patroontjes, zoals op lingerie, en vitrage..

Geen idee of je het zelf kan maken.. Misschien op zo'n heel fijn borduurstof/lapje en dan creatief bloemetjes er op naaien?

rodina 12-08-2002 22:57

oow wacht, ken je dat spul van Klamboe's dat gaas-achtige? Tule heet het geloof ik, dat kan je denk ik wel gebruiken. Kan je in een fourniturenzaak meestal in alle kleurtjes van de regenboog krijgen. Dan heb je iig de basis, naald en draad is over al wel te koop :)

kaleidoscope 12-08-2002 23:08

:| dat lijkt me echt een rotwerk :|
Zou wel handig zijn :D

ruby soho 12-08-2002 23:16

zo duur is een lapje/reepje kant toch niet?

punkyfish 12-08-2002 23:17

Citaat:

rodina schreef:
oow wacht, ken je dat spul van Klamboe's dat gaas-achtige? Tule heet het geloof ik, dat kan je denk ik wel gebruiken. Kan je in een fourniturenzaak meestal in alle kleurtjes van de regenboog krijgen. Dan heb je iig de basis, naald en draad is over al wel te koop :)
Tule ja, is heel koel en schijnt ook heel fijn te zijn om dingen mee te maken... Ik zal eens rond gaan kijken enzo :) Misschien dat er op internet iets over staat...

gentleman 13-08-2002 03:43

wat, wil je jezelf van kant maken? :eek: :eek: :eek:

fibonacci 13-08-2002 03:44

ik zie het probleem niet

lareno 13-08-2002 08:18

kantklossen :D

feline 13-08-2002 11:24

Citaat:

lareno schreef:
kantklossen :D
Nooou je was te snel ! :D
Volgens mij kunnen ze je wel bij de Zaanse schans leren kantklossen. Is heel oud gebruik, je moet er eigenlijk zo'n gaaf mutje bij op. Is ook erg leuk om bij je hobbies te schrijven, doe ik nu al, maar ik doe t eigenlijk niet :o

punkyfish 13-08-2002 11:33

Citaat:

feline schreef:
Nooou je was te snel ! :D
Volgens mij kunnen ze je wel bij de Zaanse schans leren kantklossen. Is heel oud gebruik, je moet er eigenlijk zo'n gaaf mutje bij op. Is ook erg leuk om bij je hobbies te schrijven, doe ik nu al, maar ik doe t eigenlijk niet :o

Hmmz, ja, ken ik, dat doet mijn tante heel erg fanatiek enzo... Maarja, mijn vriend wil dus kant maken maar ik zie hem nog niet met zo'n kantklosgedoetje zitten :)...

feline 13-08-2002 11:37

Citaat:

punkyfish schreef:
Hmmz, ja, ken ik, dat doet mijn tante heel erg fanatiek enzo... Maarja, mijn vriend wil dus kant maken maar ik zie hem nog niet met zo'n kantklosgedoetje zitten :)...
Niet ? Haha zal hem anders eeeeenig staan zo'n lief mutsje erbij. Huisnijverheid wordt weer helemaal hip.

punkyfish 13-08-2002 11:54

Citaat:

feline schreef:
Niet ? Haha zal hem anders eeeeenig staan zo'n lief mutsje erbij. Huisnijverheid wordt weer helemaal hip.
Ik zal het hem zeggen :D.

Bor 13-08-2002 12:06

op het psychologie forum zijn ze wel goed in het "van kant maken"

:o

misschien kan je t daar ns proberen

punkyfish 13-08-2002 12:19

Citaat:

Bor schreef:
op het psychologie forum zijn ze wel goed in het "van kant maken"

:o

misschien kan je t daar ns proberen

Niet té grappig proberen te zijn, hè.

Bor 13-08-2002 12:24

Citaat:

punkyfish schreef:
Niet té grappig proberen te zijn, hè.

ik deed niet eens mijn best..

fibonacci 13-08-2002 12:25

Citaat:

Bor schreef:

ik deed niet eens mijn best..

kun je nagaan

Paranoide 13-08-2002 15:49

mn moeder kan het :)
zij is meestal ook degene die het kant aan mn kleertjes zet.. kant is geweldig :)

*schopt msn het raam uit* ik wil socializen :(

[edit] ik kom er net achter dat ik de hele topicvraag niet eens beantwoord heb.. voor kant heb je een soort van speciale naald nodig, als ik me niet vergis..

kaleidoscope 13-08-2002 17:26

olga hiero

kant haken is wel alto

maar altos hebben nooit geld (?toch?)

en aangezien het goedkoper is om kant te kopen, slaat deze topic dus nergens op...

punkyfish 13-08-2002 17:31

Citaat:

CemetarySlut schreef:
olga hiero

kant haken is wel alto

en aangezien het goedkoper is om kant te kopen, slaat deze topic dus nergens op...

Ok.

Paranoide 13-08-2002 17:35

Citaat:

CemetarySlut schreef:
olga hiero

kant haken is wel alto

ik weet niet of het goedkoper is (voor mij is kopen duurder :confused: ) maar dat je veel en veel mooiere dingen kan maken als je 't zelf doet is wel zeker.. als je geen stoffenwinkeltje in de buurt hebt is het enige kant wat je kan vinden kant met bloemetjes ofzo.. niets tegen bloemetjes, maar er zijn veel mooiere dingen die je in kant kan borduren.

Black Sugar 13-08-2002 18:15

Een hoop gedult ul je er zeker voor nodig hebbe.
Denk dat je het idd moet borduren op een dun stofje, en waar je een gaatje wil dat gaatje bijwerken. Bekijk maars eens een stukje kant van dichtbij.

Je moet het trouwens wel zelf kunnen maken want het is al heel oud en vroeger hadden ze daar echt geen machine voor, en het groeit ook al niet in het wild ;)

Ninnoc 13-08-2002 23:25

de zus van een klasgenoot doet dat en eerlijk is eerlijk het is best heel mooi en niet eens zo ouderwets en achterlijk als ik meteen dacht, kantklossen

kirsten 14-08-2002 15:43

Naaldkant bestaat ook... Wordt gemaakt met naald en draad. Kantklossen wordt gedaan met kleine bobijntjes en die worden rondgegooid in een bepaalde combinatie: klos 1 over klos 2en dan 3 over twee en tenslotte 1 over 3 ofzo. Hoe groter het stuk kant is, hoe groter het aantal klosjes. En er zijn ook verschillende slagen zoals bij haken: netslag, linneslag...
Het patroon wordt volgezet met spelden zodat je het patroon blijft volgen terwijl je aan het klossen bent.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.