Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Saaiferbet #1557 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1847313)

Chicka Little 21-11-2011 16:27

Saaiferbet #1557

*O**O*

Vowel 21-11-2011 16:28

Ik snap de titel niet. :o

Quintiano 21-11-2011 16:28

Ik ben nog meer Politichicks aan het kijken, wat een heerlijkheid zeg <3 Thanks a lattee, Para (y)

:D(Y)

Sarah 21-11-2011 16:28

Ik ook niet!

Vowel 21-11-2011 16:29

Citaat:

Quintiano schreef: (Bericht 32117762)
Ik ben nog meer Politichicks aan het kijken, wat een heerlijkheid zeg <3

Ga je je daar wel beter door voelen? :p

Sarah 21-11-2011 16:29

met de zaklamp zag ik geen witte dingetjes op Theodoors amandelen, maar zijn huisarts zag ze met ooglampje en tongspatel wel, dus nu heeft hij Broxil :Y

Aldan 21-11-2011 16:29

Wat is eigenlijk het verschil tussen een ergatief en een absolutief? En begrijp ik het goed dat een absolutief altijd gebruikt kan worden in situaties waar een ergatief gebruikt kan worden, maar andersom niet altijd? En dat een taal dus niet zowel een ergatief en een absolutief kan hebben?

Zijn er forumers die dit soort dingen weten? :o

Apate 21-11-2011 16:30

Nou ik dus niet. Terwijl ik het wel hoor te weten :O

Chick Rock 21-11-2011 16:30

Zo, dat was college. Fijn om er weer eens uit te zijn (Y) nu als een gek die presentatie van morgen voorbereiden.

Sarah 21-11-2011 16:32

En van zijn huisarts moest hij vitamine B gaan gebruiken tegen diarree als bijwerking van de Broxil? Maar hij weet niet of hij dat goed verstaan heeft. Ik kan er in de richtlijnen ook niets over terugvinden. \

Quintiano 21-11-2011 16:32

http://www.imdb.com/title/tt0787985/ is trouwens wel een aanrader, grappige serie :D(Y)

Keith Allen (de vader van Lily, blijkbaar) speelt echt een meesterlijke rol <3

Quintiano 21-11-2011 16:33

Citaat:

Vowel schreef: (Bericht 32117765)
Ga je je daar wel beter door voelen? :p

Haha nou dit is ook way beyond plaatsvervangende schaamte, dus daar kan ik ook volmondig "ja" op antwoorden :D(Y)

Maar goed, je zult 'ze' de kost moeten geven die echt een waardige spreekbuis vinden in deze tuthola's :D

Chick Rock 21-11-2011 16:34

Ik heb zin om een spijker in de muur te rammen om een lichtsnoer aan op te hangen. Misschien moet ik me even inhouden..

Aldan 21-11-2011 16:34

Ik zit nu allemaal dingen te lezen die ik voor de helft snap, en de helft die ik snap vind ik ontzettend gaaf.

Sarah 21-11-2011 16:35

Ah, bij de informatie over vitamine B6 staat wel dat het bij sommige antibiotica gesuppleerd kan worden :Y

Chicka Little 21-11-2011 16:35

mijn knie is hardstikke dik.

ik ga eten laterzz

Pippeloen 21-11-2011 16:43

Volgens mijn dokter is dit mijn huidaids : http://nl.wikipedia.org/wiki/Pityriasis_rosea
en dat klopt als een bus, met die ene gekke vlek in het begin gevolgd door bultjes :y nu heb ik een zalf tegen de jeuk.

Sarah 21-11-2011 16:45

Citaat:

Pippeloen schreef: (Bericht 32117798)
Volgens mijn dokter is dit mijn huidaids : http://nl.wikipedia.org/wiki/Pityriasis_rosea
en dat klopt als een bus, met die ene gekke vlek in het begin gevolgd door bultjes :y nu heb ik een zalf tegen de jeuk.

"Bij mensen met een donkere huidskleur is de diagnose lastiger te stellen."
Dat kun je bij elke dermatologische aandoening op Wikipedia er wel bij zetten :o

Behalve bij aandoeningen die pigmentloze vlekjes veroorzaken natuurlijk.

Carn 21-11-2011 16:50

nog maar een goeie 4 maanden :cool:

Chick Rock 21-11-2011 16:57

Citaat:

Carn schreef: (Bericht 32117808)
nog maar een goeie 4 maanden :cool:

[filmpje]

:cool::cool:

Sarah 21-11-2011 16:58

:cool:

Pippeloen 21-11-2011 17:06

http://www.krabbelme.nl/krabbels/Mannen/mannen20.gif

Trimm Trabb 21-11-2011 17:30

Citaat:

Quintiano schreef: (Bericht 32117778)
http://www.imdb.com/title/tt0787985/ is trouwens wel een aanrader, grappige serie :D(Y)

Keith Allen (de vader van Lily, blijkbaar) speelt echt een meesterlijke rol <3

Nee, Lily is de dochter van Keith. :nono: Hij was ook die dooie huisgenoot in Shallow Grave. Die film moet ik trouwens weer kijken, want hoewel ik 'm vroeger duizentvaak heb gezien en ik de dvd heb, wist ik niet meer dat creepy attic guy Christopher Eccleston is :eek: :o

Absinthe 21-11-2011 17:31

Rare film, vond ik dat. Op zich wel tof, maar ik had er meer/iets anders van verwacht, I guess.

Absinthe 21-11-2011 17:34

Aargh, m'n lamp is gesprongen in de badkamer en ik weet niet hoe je dat lampenkap-ding (van glas) eraf haalt, dus krijg het niet voor elkaar om hem te verwisselen. En nu heb ik in de (scheer)lamp boven m'n spiegel, die nooit gebruikt wordt en waar ook geen lamp in zat, een nieuwe lamp gedraaid, maar die doet het nog steeds niet. Vast de reden waarom ie niet gebruikt wordt. Grr.

Chick Rock 21-11-2011 17:34

He GVD :mad: elke keer als ik een harde enter doe in word gebruikt 'ie ineens weer een andere lettertype en alles. Ik haat word soms zo grondig (N)

Schrödinger 21-11-2011 17:52

Citaat:

Chick Rock schreef: (Bericht 32117937)
He GVD :mad: elke keer als ik een harde enter doe in word gebruikt 'ie ineens weer een andere lettertype en alles. Ik haat word soms zo grondig (N)

LaTeX (Y)

Chick Rock 21-11-2011 18:03

Que?

Schrödinger 21-11-2011 18:05

Professionele, gratis tekstverwerkingssoftware.

Chick Rock 21-11-2011 18:06

Ah. Nee, ik hou het maar even bij word. Heb ook al gemerkt dat als ik ctrl+enter doe het wel goed gaat (Y)

Pippeloen 21-11-2011 18:12

gratis fat keetje gekregen van mijn bff (y) heerlijk eten.

Chick Rock 21-11-2011 18:21

Mmmmmmmmm ik heb roti (Y) oke, het is kant-en-klaar, maar toch :o

Commendatore 21-11-2011 18:24

Citaat:

Schrödinger schreef: (Bericht 32117989)
LaTeX (Y)

Ik postte op Tweakers.net ooit eens een opmerking over een klein probleempje met LibreOffice in combinatie met het schrijven van m'n bachelorscriptie, en meteen tuimelden ze over mekaar heen om me LaTeX aan te raden.:D

(Ging overigens over een bugje m.b.t. veel voetnoten dat inmiddels al opgelost is.)

Andijvie 21-11-2011 18:26

Citaat:

Aldan schreef: (Bericht 32117768)
Wat is eigenlijk het verschil tussen een ergatief en een absolutief? En begrijp ik het goed dat een absolutief altijd gebruikt kan worden in situaties waar een ergatief gebruikt kan worden, maar andersom niet altijd? En dat een taal dus niet zowel een ergatief en een absolutief kan hebben?

Zijn er forumers die dit soort dingen weten? :o

Er zijn juist ergatief-absolutieve talen! In een pure ergatief-absolutieve taal wordt het subject van een intransitieve zin hetzelfde gemarkeerd als het object van een transitieve zin (die krijgen de absolutief), het subject van een transitieve zin wordt anders gemarkeerd (ergatief). Dus bijvoorbeeld:
"De man(ABS) zit."
"De man(ERG) eet een appel(ABS)."

Tegenover ergatief-absolutieve talen staan de nominatief-accusatieve talen, dus dan krijg je:
"De man(NOM) zit."
"De man(NOM) eet een appel(ACC)."

Vervolgens zijn er talen die 'split-ergative' zijn, die zijn gedeelte ergatief, maar ook gedeeltelijk accusatief. Het kan dan bijvoorbeeld zo zijn de persoonlijke voornaamwoorden volgens het accusatieve-systeem gaan en zelfstandige naamwoorden volgens het ergatieve.

Aldan 21-11-2011 18:30

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 32118151)
Er zijn juist ergatief-absolutieve talen! In een pure ergatief-absolutieve taal wordt het subject van een intransitieve zin hetzelfde gemarkeerd als het object van een transitieve zin (die krijgen de absolutief), het subject van een transitieve zin wordt anders gemarkeerd (ergatief). Dus bijvoorbeeld:
"De man(ABS) zit."
"De man(ERG) eet een appel(ABS)."

Tegenover ergatief-absolutieve talen staan de nominatief-accusatieve talen, dus dan krijg je:
"De man(NOM) zit."
"De man(NOM) eet een appel(ACC)."

Vervolgens zijn er talen die 'split-ergative' zijn, die zijn gedeelte ergatief, maar ook gedeeltelijk accusatief. Het kan dan bijvoorbeeld zo zijn de persoonlijke voornaamwoorden volgens het accusatieve-systeem gaan en zelfstandige naamwoorden volgens het ergatieve.

Oooo, op die manier! :cool: Dank je zo duizenderg voor deze uitleg. <3

Commendatore 21-11-2011 18:31

En wat doet dit in de praktijk?:p

Schrödinger 21-11-2011 18:36

Citaat:

Commendatore schreef: (Bericht 32118143)
Ik postte op Tweakers.net ooit eens een opmerking over een klein probleempje met LibreOffice in combinatie met het schrijven van m'n bachelorscriptie, en meteen tuimelden ze over mekaar heen om me LaTeX aan te raden.:D

(Ging overigens over een bugje m.b.t. veel voetnoten dat inmiddels al opgelost is.)

En terecht! Scripties en LaTeX gaan net zo goed samen als PVV'ers en racisme. (Y)

Aldan 21-11-2011 18:37

Citaat:

Commendatore schreef: (Bericht 32118162)
En wat doet dit in de praktijk?:p

De vorm van woorden veranderen! Het zijn naamvallen. Dus, kijk, in het Russisch (nominatief-accusatief systeem) zeg je:
"Я (ik, nominatief) хочу (wil) кашу (pap, accusatief)."
"Каша (pap, nominatief) хочет (wil) меня (accusatief. Of genitief, dat weet ik eigenlijk niet, het heeft iets met een rare niet-relevante regel in het Russisch te maken.)"
"Я (ik, nominatief) умираю (sterf)"
Maar in taal X zou je zeggen:
"Ik (absulutief) sterf."
"Ik (ergatief, want er gaat bij het werkwoord een lijdend voorwerp komen) eet pap (absulutief (ik weet niet hoe je dat woord in het Nederlands schrijft), omdat het het lijdend voorwerp is en de onderwerpsfunctie een ergatief heeft.)"

Zoiets. :p Maar Andijvie kan dit vast duidelijker uitleggen!

Commendatore 21-11-2011 18:39

Citaat:

Schrödinger schreef: (Bericht 32118181)
En terecht! Scripties en LaTeX gaan net zo goed samen als PVV'ers en racisme. (Y)

Ook bij Alfastudies?:p

Commendatore 21-11-2011 18:42

Citaat:

Aldan schreef: (Bericht 32118187)
De vorm van woorden veranderen! Het zijn naamvallen. Dus, kijk, in het Russisch (nominatief-accusatief systeem) zeg je:
"Я (ik, nominatief) хочу (wil) кашу (pap, accusatief)."
"Каша (pap, nominatief) хочет (wil) меня (accusatief. Of genitief, dat weet ik eigenlijk niet, het heeft iets met een rare niet-relevante regel in het Russisch te maken.)"
"Я (ik, nominatief) умираю (sterf)"
Maar in taal X zou je zeggen:
"Ik (absulutief) sterf."
"Ik (ergatief, want er gaat bij het werkwoord een lijdend voorwerp komen) eet pap (absulutief (ik weet niet hoe je dat woord in het Nederlands schrijft), omdat het het lijdend voorwerp is en de onderwerpsfunctie een ergatief heeft.)"

Zoiets. :p Maar Andijvie kan dit vast duidelijker uitleggen!

Er begint me iets te dagen.:p

Geel 21-11-2011 18:44

Ik snap het niet. Wat is het verschil tussen 'De man eet een appel' en 'De man eet een appel'? :o

Aldan 21-11-2011 18:45

Citaat:

Geel schreef: (Bericht 32118198)
Ik snap het niet. Wat is het verschil tussen 'Ik eet een appel' en 'Ik eet een appel'? :o

Я яблоко ем =/= Яблоко меня ест?

Ook omdat het tweede onzin is, natuurlijk.

Schrödinger 21-11-2011 18:49

Citaat:

Commendatore schreef: (Bericht 32118191)
Ook bij Alfastudies?:p

Ja hoor, daar heb je toch ook voetnoten, literatuurlijsten, een opmaak van je document, inhoudsopgaven, etc. Gaat allemaal makkelijker, sneller en mooier met LaTeX.

Aldan 21-11-2011 18:50

Citaat:

Schrödinger schreef: (Bericht 32118219)
Ja hoor, daar heb je toch ook voetnoten, literatuurlijsten, een opmaak van je document, inhoudsopgaven, etc. Gaat allemaal makkelijker, sneller en mooier met LaTeX.

Dit doet me om een of andere reden denken aan een geweldig gedicht over Singer-naaimachines. Even zoeken.

Edit:
Spoiler

:cool:

Schrödinger 21-11-2011 18:52

Citaat:

Aldan schreef: (Bericht 32118223)
Dit doet me om een of andere reden denken aan een geweldig gedicht over Singer-naaimachines. Even zoeken.

Ik ken het, al weet ik niet meer wie de schrijver is. Maar wat heeft het precies te maken met tekstverwerken? ;)

Aldan 21-11-2011 18:54

Citaat:

Schrödinger schreef: (Bericht 32118230)
Ik ken het, al weet ik niet meer wie de schrijver is. Maar wat heeft het precies te maken met tekstverwerken? ;)

De Singer-naaimasjien an sich heeft weinig te maken met tekstverwerken, maar de manier waarop je LaTeX-ding aanprees deed me eraan denken.

Geel 21-11-2011 18:55

O, Aldan, op die site waar jij dat gedicht had gevonden (staat nog wel ergens in gedachten over gedichten) kun je dat gedicht ook voor laten lezen. Door een Belg. :cool: Zelfs meerdere Belgen voor verschillende stemmetjes :cool::cool:

Aldan 21-11-2011 18:56

Citaat:

Geel schreef: (Bericht 32118237)
O, Aldan, op die site waar jij dat gedicht had gevonden (staat nog wel ergens in gedachten over gedichten) kun je dat gedicht ook voor laten lezen. Door een Belg. :cool: Zelfs meerdere Belgen voor verschillende stemmetjes :cool::cool:

Echt! :cool: Dat ga ik luisteren. Als het het gaat doen, en dat is twijfelachtig omdat maar weinig dingen het doen op mijn internet. Maar hoe dan ook bedankt! :y

Andijvie 21-11-2011 18:58

Citaat:

Geel schreef: (Bericht 32118198)
Ik snap het niet. Wat is het verschil tussen 'De man eet een appel' en 'De man eet een appel'? :o

In het Nederlands is er natuurlijk geen verschil, maar je moet het met die ergatief en absolutief zien; er zijn talen die die woorden op die posities anders markeren. In het Nederlands doen we dat met persoonlijke voornaamwoorden en nominatief versus accusatief. ("Ik zie een vogel." versus "De vogel ziet mij.")

Apate 21-11-2011 18:59

Pfoe. Ik moet me daar nog maar eens heel erg in gaan verdiepen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.