![]() |
Jaar Overslaan
Hallo,
Momenteel ben ik een 3VWO leerling, maar eigenlijk hoor ik een 4VWO leerling te zijn. Dat is omdat ik een paar jaar in het buitenland naar school ben gegaan. Daar had ik de vakken Nederlands en Frans niet. Toen ik terug naar Nederland kwam werd gezegd dat ik 2VWO moest, terwijl ik eigenlijk in 3VWO hoorden, omdat ik voor een paar jaar geen Nederlands en Frans heb gehad. Ik zit nu inmiddels al in 3VWO, ik haal erg hoge cijfers voor al mijn vakken inclusief Frans en Nederlands. Dus ik vroeg me af of het nou mogelijk is om een jaar over te slaan? Ik wil namelijk mijn verloren jaar terug. |
Volgens mij doen ze dat niet in het voortgezet onderwijs.
|
je kunt wel overleggen met je school over de mogelijkheid om na 4vwo, 5+6 vwo in één jaar te doen. Dat kan aan een vavo (volwassenenonderwijs) maar als je nog geen 18 bent moet je worden 'uitgezonden' door je eigen normale middelbare school.
|
Natuurlijk zou dat moeten kunnen. Overleg met je school!
|
Doen ze wel in het voorgezet onderwijs! Ga inderdaad overleggen met je decaan, je zou de rest van het jaar kunnen gebruiken om zelfstandig of in een vierde klas 4VWO af te maken en dan volgend jaar in de 5e beginnen. Houd er wel rekening mee dat de overstap van de onderbouw naar de tweede fase erg groot is qua moeilijkheid en inspanning die het vergt, dus er is geen garantie dat je uitmuntende cijfers blijft halen. Maar het zou zeker moeten kunnen.
Ik zou met wat ik nu weet (ik zit nu in 6VWO) eerder 4VWO in een half jaar doen dan 5+6VWO in een jaar. Ik ken je natuurlijk niet, maar denk dat het laatste je wel eens te veel zou kunnen worden, waardoor je minder kan gaan presteren dan je eigenlijk kunt. 4VWO in een half jaar is best te doen, maar van 5V en 6V in een jaar weet ik het nog zo net niet. In ieder geval veel succes :)(y) |
4+5+6 VWO in een jaar is prima te doen hoor, het tempo ligt zo laag op het VWO, vooral in de zesde, dat dat weinig problemen moet opleveren. 5+6 VWO moet dan helemaal goed te doen zijn, al zijn er natuurlijk bureaucratische obstakels.
|
Ik denk dat het een beetje afhangt van de middelbare school waar je naartoe gaat, maar ik denk dat ze over het algemeen niet aan meerdere schooljaren in 1 jaar doen. Bij ons op school bijvoorbeeld niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10. |