Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Communicatie op hbo- of wo-niveau? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1848234)

stefano12 03-12-2011 21:02

studie Communicatie

Hallo,

ik zit in de vijfde klas VWO en wil iets met communicatie studeren. Nu heb ik praktisch twee keuzes: op HBO-niveau Communicatie studeren op de hogeschool Rotterdam of International Bachelor Communication and Media(volledig Engelse studie) aan de Erasmus Universiteit.

Het leek mij in eerste instantie logisch om voor die tweede te gaan en om keihard mijn Engels te verbeteren. Mijn Engels is namelijk niet echt sterk.

Maar toen ik me er in ging verdiepen, las ik dat op de universiteit de vaardigheden zoals presenteren vele malen minder aan bod komen in vergelijking met de hogeschool. Terwijl dit best belangrijk is, lijkt me.

Wat vinden jullie? Heeft iemand advies?

Bedankt.

Freyja 05-12-2011 17:34

Ben ik nou gek of zijn er nog veel meer universiteiten die communicatie aanbieden? En dan niet in het Engels?

Weet niet precies hoe het bij communicatie zit, maar bij Nederlands en Engels op de universteit heb ik al heel veel presentaties gedaan; dat leer je daar ook wel echt. Ik ga er vanuit dat dat bij communicatie alleen maar meer zal zijn.

Het belangrijkste onderscheid tussen hbo en wo is simpel: Op het hbo leer je een vak; op de universiteit leer je wetenschappelijk onderzoek uit te voeren. Ondertussen leer je ook allemaal praktische dingen als presenteren, teksten schrijven, etcetera, maar dat is meer zijdelings. Het hbo is schoolser en je krijgt heel duidelijk les in de praktische dingen die je later op de werkvloer zult moeten toepassen (en dan valt presenteren maar ook informatie verkrijgen bijvoorbeeld of teksten schrijven ook onder praktische zaken). Het universitaire werk- en denkniveau kan heel lekker staan op je c.v. en echt een meerwaarde hebben in je carrière, maar het is ook fijn als je echt een opleiding hebt gekregen op basis waarvan je weet hoe je een vak moet uitvoeren.

Je moet gewoon kijken wat je het meest ligt. Loop bij beide studies eens een dag of wat mee. Ga met studenten praten. Verdiep je in wat er specifiek voor die opleidingen is.

Tink* 05-12-2011 21:16

Ik heb een aantal vakken samen met Communicatie- en informatiewetenschappen gevolgd (ook een communicatieopleiding op WO-niveau dus) en daar wordt er redelijk wat aandacht besteed aan presenteren (vakken als academisch schrijven en presenteren) en ik hoorde dat er nog redelijk wat gepresenteerd moest worden bij andere vakken. Dus ik denk dat het wel meevalt. Een vriend van me doet communicatie op HBO-niveau en ik heb juist niet echt het idee dat hij vaak iets moet presenteren, hij doet juist allerlei andere dingen die minder met het echte presenteren te maken hebben.

Verder wat Freyja zegt, dit alleen even over het presenteren.

X__Roos 06-12-2011 19:56

HBO Communicatie blijkt een soort MBO niveau te zijn, zou ik niet doen dus!

Schrödinger 07-12-2011 17:49

Als WO een mogelijkheid is, doen natuurlijk. Verder lag er bij mijn universitaire opleiding veel nadruk op presenteren, maar ik vermoed dat dat wat meer was dan bij een opleiding communicatiewetenschappen (o.i.d.).

stefano12 08-12-2011 07:48

Ok, dank voor jullie reacties en tips! Ja, dat is waar Schrödinger. Het vervelende zit hem in het feit dat de opleiding volledig Engelstalig is, en mijn Engels is al 5 jaar lang een 6. Bovendien is de opleiding numurus fixus. Daarom houdt ik rekening met het feit dat ik daar niet wordt toegelaten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.