Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] Halfreacties afleiden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1849131)

Diamera 16-12-2011 12:44

Halfreacties afleiden

Ik heb net een SE scheikunde gehad, en ga bij steeds dezelfde soort vragen standaard de fout in. In mijn boek staan ze niet, daar moet je meestal met behulp van halfreacties de totaalreactie (de echte redoxreactie zeg maar) opstellen. Op mijn examen net kreeg ik, net als vorige keer, een vraag waarbij je een totaalreactie van een elektrolyse had, een halfreactie aan de negatieve elektrode had, en zelf de andere halfreactie moest opstellen.

Hier kwam ik dus niet uit, ik wist alleen dat de elektronen na de pijl moesten omdat het de halfreactie aan de positieve elektrode betrof. Nou weet ik ook niet precies de vraag meer, alleen dat het iets met 4 HF in de halfreactie en 2 HF in de totaalreactie was, en er F2 en H2 ontstonden in een van beide reacties.

Ik snap dat dit een vage vraag is, ook omdat ik geen voorbeeld heb, maar misschien kan iemand me toch helpen aan de hand van een voorbeeld: hoe kun je als je de totaalreactie weet, de halfreactie makkelijk bepalen?

mathfreak 16-12-2011 13:55

De totaalreactie heeft de vorm m Ox1+n Red2→m Red1+n Ox2. Bij de negatieve elektrode heb je de halfreactie Ox1+ne-→Red1. Bepaal nu eens de halfreactie bij de positieve elektrode.

Diamera 16-12-2011 14:02

Red2 ---> Ox2 + ne- ?

Diamera 16-12-2011 14:06

Wacht, wat zijn m en n dan eigenlijk?

Erato 16-12-2011 14:40

Citaat:

Diamera schreef: (Bericht 32197504)
Wacht, wat zijn m en n dan eigenlijk?

De hoeveelheden van elk deeltje natuurlijk. Als je weet hoeveel elektronen er opgenomen en afgestaan worden. Kun je bij de totaal reactie alles kloppend maken.

Diamera 16-12-2011 15:52

Citaat:

Erato schreef: (Bericht 32197566)
De hoeveelheden van elk deeltje natuurlijk. Als je weet hoeveel elektronen er opgenomen en afgestaan worden. Kun je bij de totaal reactie alles kloppend maken.

Oh ja :facepalm:

Ik wilde ook vragen waarom het aantal opgenomen elektronen n dan gelijk is aan het aantal mol van de reductor dat je nodig hebt, maar dat is natuurlijk omdat je ze vermenigvuldigt. Maar stel je hebt dit:

NO_3^- + 2H^+ + e --> NO_2 + H_2O is de halfreactie

2 NO_3^- + 4H^+ + Cu --> 2 NO_2 + 2 H_2O + Cu^2+ is de volledige.

Bij deze die je het meteen, maar die op mijn SE was moeilijker. Wat ik hier zou doen is gewoon die halfreactie keer 2, dan heb je de totale, en dan weet je dat er 2 elektronen in de halfreactie van koper zaten. Maar op het SE stonden niet alle deeltjes er meer in, ik heb het zo geprobeerd als hierboven met vermenigvuldigen, maar kwam er niet uit zo. Shit dat ik die reactie niet meer weet.

Maar jullie manier om het te bekijken, met m en n, hoe pas je dat op een (deze) reactie toe? Hoe zouden jullie dit doen?

mathfreak 16-12-2011 17:15

NO3- + 2H+ + e- → NO2 + H2O is de halfreactie en
NO3- + 4H+ + Cu → 2NO2 + 2 H2O + Cu2+ is de volledige reactie. De andere halfreactie is Cu → Cu2+ + 2 e-, wat je kunt zien door naar de volledige reactie te kijken.
Zie voor het gebruik van subscript en superscript overigens http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=849279

Diamera 17-01-2012 18:27

Citaat:

Diamera schreef: (Bericht 32197381)
Op mijn examen net kreeg ik, net als vorige keer, een vraag waarbij je een totaalreactie van een elektrolyse had, een halfreactie aan de negatieve elektrode had, en zelf de andere halfreactie moest opstellen.

Hier kwam ik dus niet uit, ik wist alleen dat de elektronen na de pijl moesten omdat het de halfreactie aan de positieve elektrode betrof. Nou weet ik ook niet precies de vraag meer, alleen dat het iets met 4 HF in de halfreactie en 2 HF in de totaalreactie was, en er F2 en H2 ontstonden in een van beide reacties.

Ik heb de reactie nu uiteindelijk wel, hopelijk kan iemand zijn werkwijze stap voor stap aan me uitleggen?

Halfreactie negatieve elektrode: 4 HF + 2e --> H2 + 2 HF-
Totaalreactie: 2 HF --> H2 + F2

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.