![]() |
Tegen kritiek kunnen
Hallo,
Ik heb vaak dat ik te snel geraakt ben bij kritiek. Hoe kan ik hier een goede methode op vinden om mee te oefenen? Merk dat dit veel triggert in mijn dagelijks leven. :bloos: Zou erg blij zijn met jullie tips. :) Liefs, Yora |
Als je kritiek krijgt, je even beseffen dat het kritiek iets op iets dat je doet, niet op jou als persoon.
|
Kritiek wordt bovendien over het algemeen gegeven als hulpmiddel, zodat je een fout kan verbeteren. Zie dit dus als een middel om beter te worden (als wat dan ook), niet als iemands middel om jou de grond in te stampen dus maar het tegenovergestelde. Dat probeer ik ook altijd.
|
Citaat:
|
Hangt er wel van af of het opbouwende of afkrakende kritiek is... Als het kritiek is waarmee je niets kan of waarmee je het echt niet eens bent, is het ook nog jouw keus of je er iets mee doet, of niet.
|
Gewoon goed oefenen op het niet erop reageren. Op een gegeven moment hoor je kritiek geeneens meer.
|
Ik zou sowieso altijd de rede achter de kritiek vragen, dan heb je het voor jezelf wat duidelijker.
Dus(om ff een heel saai voorbeeld te geven) niet als iemand zegt 'ik vind jou tekening niet mooi' daar genoegen mee nemen, maar vragen naar waarom, dus bijvoorbeeld 'ik vind jou tekening niet mooi want ik vind de kleuren niet bij elkaar passen' probeer kritiek snel te vergeten als het nergens op slaat ofzo, en onthou juist de complimenten die je krijgt. |
Citaat:
|
Niet elk kritiek is iets positief, probeer deze ook meer positief te vinden. Als je niet mee eens bent of niet begrijpt waarom je kritiek krijgt op iets wat je niet helemaal goed hebt gedaan, vraag het aan die persoon wat hij ermee bedoelt of waarom hij dat kritiek geeft.
|
Waarom kun je eigenlijk niet tegen kritiek?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02. |