Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Tegen kritiek kunnen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1849431)

Yora 21-12-2011 19:55

Tegen kritiek kunnen

Hallo,

Ik heb vaak dat ik te snel geraakt ben bij kritiek.
Hoe kan ik hier een goede methode op vinden om mee te oefenen?
Merk dat dit veel triggert in mijn dagelijks leven. :bloos:
Zou erg blij zijn met jullie tips. :)

Liefs, Yora

Freyja 21-12-2011 20:01

Als je kritiek krijgt, je even beseffen dat het kritiek iets op iets dat je doet, niet op jou als persoon.

fizzle-fluffy 21-12-2011 23:59

Kritiek wordt bovendien over het algemeen gegeven als hulpmiddel, zodat je een fout kan verbeteren. Zie dit dus als een middel om beter te worden (als wat dan ook), niet als iemands middel om jou de grond in te stampen dus maar het tegenovergestelde. Dat probeer ik ook altijd.

Kikaa 22-12-2011 07:52

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 32212118)
Kritiek wordt bovendien over het algemeen gegeven als hulpmiddel, zodat je een fout kan verbeteren. Zie dit dus als een middel om beter te worden (als wat dan ook), niet als iemands middel om jou de grond in te stampen dus maar het tegenovergestelde. Dat probeer ik ook altijd.

Inderdaad. Soms is kritiek helemaal niet leuk om te krijgen, maar je kunt het wel in iets positiefs ombuigen en het gebruiken voor als je hetzelfde opnieuw moet doen. Je zal er dus alleen maar beter van worden.

GodSaveTheQueen 22-12-2011 11:25

Hangt er wel van af of het opbouwende of afkrakende kritiek is... Als het kritiek is waarmee je niets kan of waarmee je het echt niet eens bent, is het ook nog jouw keus of je er iets mee doet, of niet.

Reverend 22-12-2011 11:42

Gewoon goed oefenen op het niet erop reageren. Op een gegeven moment hoor je kritiek geeneens meer.

winnie the pooh 22-12-2011 12:50

Ik zou sowieso altijd de rede achter de kritiek vragen, dan heb je het voor jezelf wat duidelijker.
Dus(om ff een heel saai voorbeeld te geven) niet als iemand zegt 'ik vind jou tekening niet mooi' daar genoegen mee nemen, maar vragen naar waarom, dus bijvoorbeeld 'ik vind jou tekening niet mooi want ik vind de kleuren niet bij elkaar passen'
probeer kritiek snel te vergeten als het nergens op slaat ofzo, en onthou juist de complimenten die je krijgt.

ThomasTripleT 22-12-2011 15:04

Citaat:

Yora schreef: (Bericht 32211483)
Hallo,

Ik heb vaak dat ik te snel geraakt ben bij kritiek.
Hoe kan ik hier een goede methode op vinden om mee te oefenen?
Merk dat dit veel triggert in mijn dagelijks leven. :bloos:
Zou erg blij zijn met jullie tips. :)

Liefs, Yora

Het feit dat je dit van jezelf weet is al meer dan de helft in de weg naar tegen kritiek kunnen. Neem elke week even een tijdje voor jezelf en bedenk dan: Wanneer heb ik kritiek gehad en hoe heb ik toen gereageerd, hoe voelde het en was het nodig om mezelf geraakt te voelen.

::Tom:: 24-12-2011 11:51

Niet elk kritiek is iets positief, probeer deze ook meer positief te vinden. Als je niet mee eens bent of niet begrijpt waarom je kritiek krijgt op iets wat je niet helemaal goed hebt gedaan, vraag het aan die persoon wat hij ermee bedoelt of waarom hij dat kritiek geeft.

Volk 27-12-2011 17:13

Waarom kun je eigenlijk niet tegen kritiek?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.