![]() |
Wat wordt er met dit stukje tekst bedoeld?
Hallo
Ik ben was informatie aan het zoeken over de rente stand in de jaren 90 en dit is wat ik heb gevonden. Wat ik zoek moet vooral over Amerika gaan. Nu heb ik dit gevonden alleen ik snap nou niet precies wat zou bedoelen. Citaat:
Is dit een beetje een goede vertaling? Ik snap dat een aflossingscrisis is dat je het niet meer terug kan betalen maar wat is een intrinsieke crisis? Bedoelen ze hiermee inflatie in een land? En de laatste vraag valt Amerika ook onder "westerse landen" :bloos: Bedankt! |
Ja, ongeveer alles wat je aannam is juist.
Er kwamen vele olie-dollars vrij. (overschot op de lopende rekening) van het Midden-Oosten. Da's leuk, zo'n zak geld, maar wat doe je er mee ? Beleggen in Z-Am was dus nu minder lucratief geworden. Als dat minder wordt, wordt er bijna vanzelf in een andere beleggingsmarkt meer belegd. Met intrinsieke crisis wordt gedoeld op het begrip 'intrinsieke waarde', van geld dus in dit geval. Dat is de koopkracht van het geld, dus gecorrigeerd voor inflatie. En die infltatie was daar (Z-Am) erg hoog, zodat je per saldo minder overhoudt aan je belegging in obligaties. Aandelen zijn altijd een concurrent van obligaties: een belegger twijfelt vaak tussen 't een of 't ander, en nu werden de obligaties dus minder aantrekkelijk => dan vlucht men sneller in aandelen. En ja, Amerika valt ook onder de westerse landen. |
Super bedankt!
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37. |