![]() |
Wiskunde Vraag, het is erg belangrijk haha.
Ik heb binnenkort een wiskunde s.o en ik snap alles behalve hoe je dit hieronder kunt uitrekenen!
maar ik snap niet hoe je dit kunt berekenen: de lijnen L en M zijn evenwijdig van de lijn L is de formule: y=5x - 7. De lijn M gaat door het punt A (4,9). Stel de formule van M op. Dat is de vraag en er staat GEEN plaatje bij ofzow? dus hoe bereken je dat?? |
weet niemand het :(?
sorry heb geen geduld :$ |
Okee als ik het maar voor morgen weet hahaha
|
De formule die bij een lijn hoort, is van de vorm y = ax + b. Hier is a het hellingsgetal of de richtingscoëfficiënt (hoeveel de y verandert als de x eentje groter wordt) en b is het startgetal (de waarde bij x = 0).
De formule van lijn m is dus y = ax + b, en we moeten de precieze waarden van a en b nog vinden. Twee lijnen zijn evenwijdig als ze hetzelfde hellingsgetal hebben, dus a = 5. We kunnen schrijven y = 5x + b. Om b te vinden, bedenken we dat "door het punt (4, 9) gaan" betekent dat als ik in de formule x = 4 invul er y = 9 uit moet komen. Invullen geeft 9 = 5·4 + b, dus 9 = 20 + b, dus b = -11. Dus lijn m heeft de formule y = 5x - 11. |
Wow dankje ik begrijp hem!!
|
alleen nu heb ik nog een vraagje:
de lijn H snijdt de x-as in het punt A(6.0) en de y-as in het punt B(0,3) De lijn I gaat door het punt C(-7,18) en is evenwijdig met H. a. stel de formule van I op. hoe moet dat dan want er zijn twee punten waar H ze snijdt.. het antwoord is btw: y= -0.5x+14,5 |
formule voor de richtingscoefficient( de a uit het bericht van tochjo) is a=(y2-y1)/(x2-x1) waarbij (x1,y1) en (x2,y2) de resp. coördinaten zijn van 2 gegeven punten, en 2 punten heb je gekregen. En daarna is het hetzelfde als de vorige oefening.
|
Citaat:
|
graag gedaan
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14. |