![]() |
bestaat god echt?
dit heb ik gehoord van een arme een gelovige man van de islam
maar ik ben niet islamitiche 1;Er was een jongeman die voor langere tijd in het buitenland ging studeren. Toen hij terugkwam, vroeg hij zijn ouders voor hem een godsdienstgeleerde of deskundige te zoeken die in staat was drie belangrijke vragen van hem te beantwoorden. Uiteindelijk hadden ze zo'n iemand gevonden. Jongeman: Wie bent u? Kunt u mijn vragen beantwoorden? Geleerde: Ik ben een van God's dienaren en als God het wil kan ik je een antwoord geven op jouw vragen. Jongeman: Weet je het zeker? Ik heb vele professoren en experts ontmoet die dit niet konden. Geleerde: Ik zal mijn best doen, God sta me bij. Jongeman: Ik heb dus drie vragen: 1- Bestaat God? Zoja, toon me hoe hij er uit ziet. 2-Wat is het lot (taqdier)? 3-Als de Satan uit vuur is geschapen, waarom wordt hij dan uiteindelijk in de hel geworpen, waar ook alles van vuur is? Dit zal hem dan toch zeker niet pijnigen omdat hij zelf al van vuur is. Hoe kan het dat God dit feit over het hoofd heeft gezien? Plotseling haalde de geleerde uit met een enorme klap in het gezicht van de jongeman. De jongeman, duidelijk bezeerd: Waarom word je boos op me? Geleerde: Ik ben niet boos. De klap was het antwoord op de drie vragen. Jongeman: Ik begrijp er niets van. Geleerde: Hoe voelde je je na die klap? Jongeman: Dat deed pijn natuurlijk. Geleerde: En geloof je dat pijn bestaat? Jongeman: Ja. Geleerde: Laat me dan zien hoe het eruit ziet! Jongeman: Dat kan ik niet. Geleerde: Dat is mijn antwoord op je eerste vraag. Wij voelen allen dat God bestaat, maar we weten niet hoe hij er uit ziet. Geleerde: Heb je gisteravond gedroomd dat ik je zou slaan? Jongeman: Nee. Geleerde: Had je ooit gedacht dat je vandaag door mij geslagen zou worden? Jongeman: Nee. Geleerde: Dat is nu het lot. Geleerde: Van wat voor materiaal is mijn hand, waar ik je een klap mee gaf, gemaakt? Jongeman: Van huid. Geleerde: Hoe voelde je je na die klap? Jongeman: Het deed me pijn. Geleerde: Ook al zijn de Satan en de hel beide uit vuur gemaakt, maar als God het wil wordt de hel toch een zeer pijnlijke verblijfplaats voor Satan. 2;_O__O__O__O__O__O__O__O__O__O__O__O__O_ |
Erg leuk maar wil je van ons weten of God bestaat of wil je dit gewoon delen ;)
|
Citaat:
|
Best bijzonder eigenlijk, zo heb ik er nog nooit naar gekeken
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor de rest is het geweldig bericht :) |
Klinkt als een mop :)
Maar ja, ik ben een atheïst, anderen zien dit misschien als hun ultieme wapen om de rest van de mensheid mee te overtuigen van Gods bestaan. |
Citaat:
|
Citaat:
2. Dat het lot is dat je geslagen wordt is ook te omschrijven als een gebeurtenis. Je had vast ook niet gedroomd dat je in de poep zou trappen als je op de stoep loopt. Wat is nu dus het lot? Kan volgens dit voorbeeld ongeveer alles zijn. 3. Vuur versus vuur. Sowieso lijkt het me vreemd iets te voelen als je van vuur gemaakt bent. Is misschien een leuk onderwerp voor een afstudeer scriptie: 'hoe voelt lava zich?' Verder leuk verhaal hoor :) Zou het ook kunnen met iets wat geen geweldadige aard heeft? Bijvoorbeeld het ontvangen van een geschenk. 1. Je voelt je gelukkig omdat je het geschenk hebt ontvangen. Dit is al een stuk moeilijker te meten met moderne apparatuur. 2. Had je verwacht dat je een geschenk zou krijgen? Dat is het 'lot' 3. Ik vind de opmerking van vuur versus vuur eigenlijk wel geniaal ;D Dat antwoord van vlees en bloed versus vlees en bloed vind ik nergens op slaan. Als goed zo geniaal is kan hij huis wel wat pijnlijkers bedenken dan het vuur 'op te stoken.' |
Kort: Nee.
Wat is god dan wel? Een synoniem voor het "onbekende". |
Ik vind het wel een leuk verhaal. Doet me denken aan de sprookjes die ik vroeger las. Dat zeg ik niet omdat ik wil zeggen 'buhahaha God is een sprookje!' maar gewoon omdat het verhaal me aan (sommigen van die) verhalen deden denken.
Verder vind ik het nergens een bewijs voor of een reden om in God/het lot/de duivel te geloven. Alleen dat de klap die de geleerde hem gaf, op drie manieren te vergelijken was met de antwoorden op de vragen. |
Altijd leuk, religieuze metaforen. :p Maar, ik denk dat god niet te bewijzen is, totdat het super overduidelijk is ofzo. Noch is het niet bestaan van god te bewijzen, al is het alleen maar omdat het zo'n immaterieel begrip is.
|
God bestaat niet echt en dat verhaaltje verandert er niets aan.
|
Citaat:
|
Mooie parabel, maar wat is je punt?
|
Citaat:
|
God bestaat want wie is anders de vader van jezus.
|
Misschien was Maria vreemdgegaan en bang het te vertellen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En nu kan het wel weer on-topic :)
|
Citaat:
Citaat:
Ook wel gebruikt voor een filosofisch concept dat alles dat gebeurd van tevoren vast zou staan. Vergelijkbaar met determinisme. Citaat:
Maar... dan heb ik een vraag: Waarom zou iemand daarvoor een priester opzoeken? Een woordenboek en wat gezond verstand is toch alles dat nodig is om die vragen te beantwoorden? |
Hangt er vanaf hoe je "God" definieerd, als het over een oude man met een baard gaat is het antwoord natuurlijk neen, als je god al het onbekende voor de wetenschap noemt is het antwoord ja.
|
Citaat:
Ik bedoel, je kan God ook wel definiëren als een mooi gevormde kurkentrekker, en dan bestaat God dus inderdaad (mits er een mooi gevormde kurkentrekker bestaat, maar dat zal vast wel), maar je schiet er niet zo heel veel mee op, want jouw God is dan een kurkentrekker en geen antwoord/troost/hogere macht. En dan heb je het wel God genoemd, maar echt een God (zoals de meeste mensen God ongeveer zien) is het nog niet. En dan kun je het wat mij betreft beter gewoon kurkentrekker noemen, dat is wat minder verwarrend. |
Wat een kinderachtige vergelijking, en nog agressief ook, typisch de islam aanpak. Maar toch leuk voor de "oude, arme" man dat hij de jongen ongestraft een oorvijg heeft mogen geven. Van mij had hij een rituele schop in z'n onchristelijke kruis gekregen en 'm verteld dat ik hiermee z'n drie antwoorden had begrepen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16. |