![]() |
Wiskundevraag! Help!
Hallo iedereen:)
Ik moet voor maandag een reeks sommen oplossen, maar ik snap er helemaal niets van. Mijn wiskundelerares zie ik op zijn vroegst volgende week, dus die kan me niet helpen. Ze zijn allemaal ongeveer van dit type: Gegeven is f(x)=-px²-8x+2 Voor welke p ligt de top van de grafiek op de x-as? Ik heb zelfs geen idee hoe te beginnen, dus hulp is zeer welkom! |
Wat weet je m.b.t. de discriminant en het aantal oplossingen?
Kom je er niet uit:
Spoiler
|
Hoe bepaal je de top van een parabool? (er zijn meerdere manieren)
Als de top op de x-as ligt wat weet je dan over y-coordinaat van de top? |
De x-coordinaat van de top van een parabool (ax^2+bx+c) bereken je met -b/(2a) (stukje abc formule)
Hier dus 8/(-2p) Dat vul je in en je wilt dat er 0 uit komt (op de x-as) Dan krijg je -p.64/(4p^2) + 64/(2p) +2 = 0 Dat kan je oplossen met de GR, maar de bedoeling is algebraische vaardigheden te oefenen. Dus eerst maar eens vereenvoudigen -16/p + 32/p + 2 =0 We houden niet van breuken dus alles keer p -16 + 32 + 2p = 0 2p = -16 p = -8 Formule invoeren op GR en controleren Klaar (heeft je docent geen e-mail?) |
Of meer algemeen: trek het probleem uit elkaar
eigenlijk spelen er twee zaken: 1. y moet nul zijn, want dan ligt t op de x-as 2. het moet de top van de parabool zijn het 'uit elkaar trekken' van een probleem in deelproblemen is een erg belangrijke vaardigheid, die ook in vele andere gebieden van pas kan komen. Met name bij discussiepunten. |
Gebruik niemand hier LaTeX?
We moeten oplossen: discriminant ( |
Citaat:
|
:eek:
|
Citaat:
OT: wat de mensjes hier boven zeggen |
Je kunt uiteraard de standaardformules (zoals de abc-formule) gebruiken. Echter kun je ook de afgeleide gebruiken, waarmee je een manier gebruikt die breder toepasbaar is. Zie hieronder.
De afgeleide berekenen en die gelijkstellen aan 0, om de x-waarde van de top te krijgen. Die x-waarde invullen in de oorspronkelijke formule en nog wat uitwerken. De top moest op f(x) = 0 zijn, dus de twee formules gelijkstellen, uitwerken en je hebt je antwoord. |
Bedankt iedereen! Het is allemaal gelukt, en nu is mijn bedroevend slechte gemiddelde weer wat omhoog getrokken. Alleen zou ik graag willen weten waar die post van kaketoe op slaat:s
|
Gewoon negeren, je hebt er niks aan, en hij/zij ook niet.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53. |