Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   18 jaar, leerplicht? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1851878)

master111 22-01-2012 21:00

18 jaar, leerplicht?

Ik heb op mijn 17e mijn VMBO diploma behaald en ben nu HAVO aan het doen. In de loop van dit jaar word ik 18 en ik vroeg me een aantal dingen af als ik 18 word.

Ben ik verplicht elke les te volgen?
Mag ik mijn eigen verzuim briefjes ondertekenen zonder tussenkomst van mijn ouders?

Lusi 23-01-2012 09:21

Ja, je moet net als alle andere leerlingen elke les volgen. Niet vanwege leerplicht, maar omdat het gewoon onderdeel is van je 'opleiding'. Ja, je mag wel je eigen briefjes ondertekenen. Ja, het is hoog tijd wat volwassener te worden en je niet deze dingen af te vragen.

Zeepje 23-01-2012 19:11

Hoe wou je je diploma gaan halen als je de helft van de lessen mist?

Woyt_oud 23-01-2012 19:38

Wie zegt dat hij de helft van de lessen wil missen?

master111 23-01-2012 21:27

Ik vroeg het me gewoon af, ik wilde altijd al havo doen maar dat kon om redenen niet, en ik nu die kans wel heb ga ik er ook voor. Dus ik ga niet expres lessen missen.

Kitten 24-01-2012 08:24

Citaat:

master111 schreef: (Bericht 32297996)
Ik vroeg het me gewoon af, ik wilde altijd al havo doen maar dat kon om redenen niet, en ik nu die kans wel heb ga ik er ook voor. Dus ik ga niet expres lessen missen.

Bedenk je dat je school veel ervaring zal hebben met leerlingen van 18+. Vraag eens aan je mentor wat er voor je verandert, want dat kan per school deels verschillen. Uiteindelijk betekent op school zitten wel gewoon aanwezig zijn.

Sarah 24-01-2012 09:43

De leerplicht geldt niet meer voor jou, maar de schoolregels gewoon nog wel. En daar staat ongetwijfeld in dat je geen lessen mag missen zonder verzuimbriefje. Je mag inderdaad wel je eigen verzuimbriefjes ondertekenen, maar je school mag er wel consequenties aan verbinden als je daar misbruik van maakt.

Kitten 24-01-2012 10:24

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 32298530)
De leerplicht geldt niet meer voor jou, maar de schoolregels gewoon nog wel. En daar staat ongetwijfeld in dat je geen lessen mag missen zonder verzuimbriefje. Je mag inderdaad wel je eigen verzuimbriefjes ondertekenen, maar je school mag er wel consequenties aan verbinden als je daar misbruik van maakt.

Ik dacht dat je tegenwoordig zonder startdiploma (MBO / HAVO / VWO) langer leerplichtig bent... of haal ik dingen door elkaar? :S

Em. 24-01-2012 11:02

Citaat:

Kitten schreef: (Bericht 32298613)
Ik dacht dat je tegenwoordig zonder startdiploma (MBO / HAVO / VWO) langer leerplichtig bent... of haal ik dingen door elkaar? :S

Ik vind het ook altijd een beetje vaag, maar vanaf 18 mag je dus je eigen briefjes ondertekenen, en pas als je mbo/havo/vwo hebt afgerond mag je een tussenjaar doen, maar volgens mij is er dan nog steeds iets aan leerplicht (leerwerkplicht?) oid.

Citaat:

De volledige leerplicht duurt tot en met het schooljaar waarin uw kind 16 jaar wordt. Als uw kind bijvoorbeeld in februari 16 jaar wordt, dan moet uw kind het schooljaar afmaken. Een schooljaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli. Als uw kind tenminste 12 volledige schooljaren naar school is geweest, is de termijn van volledige leerplicht afgelopen. Een groep overslaan telt ook mee als volledig schooljaar.
En:

Citaat:

Kwalificatieplicht voor jongeren zonder startkwalificatie

Sinds 1 augustus 2007 geldt de kwalificatieplicht. De plicht houdt in dat jongeren zonder startkwalificatie tot hun achttiende verjaardag onderwijs moeten volgen. Een startkwalificatie is een diploma op havo-, vwo- of mbo-2 niveau. Tijdens de kwalificatieplicht gaat uw kind elke dag naar school of kiest hij voor de combinatie van leren en werken.
Dus je bent niet meer leerplichtig als je 18 bent óf als je een mbo-, hbo- of vwodiploma hebt. De TS is straks dus niet meer leerplichtig is, ook al heeft hij nog geen startkwalificatie, volgens citaat.

Oftewel, je bent vanaf je 5e tot je 16e (12 leerjaren) volledig leerplichtig. Daarna gaat dat over in kwalificatieplicht, die niet meer geldig is zodra je een startkwalificatie hebt óf als je 18 wordt. Volgens in ieder geval de site van de rijksoverheid (http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...eerplicht.html).

Sarah 24-01-2012 12:13

Citaat:

Kitten schreef: (Bericht 32298613)

5-15 jaar heeft iedereen leerplicht, 16-17 jaar is er de kwalificatieplicht oftewel dat je naar school moet tot je een startkwalificatie hebt, 18-26 jaar is er de leerwerkplicht oftewel dat als je langer dan een bepaald aantal maanden werkloos bent en geen opleiding/studie volgt, je geen werkloosheidsuitkering krijgt maar door het UWV aan een betaald werkleeraanbod wordt geholpen.

Em. 24-01-2012 12:30

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 32298873)
18-26 jaar is er de leerwerkplicht oftewel dat als je langer dan een bepaald aantal maanden werkloos bent en geen opleiding/studie volgt, je geen werkloosheidsuitkering krijgt maar door het UWV aan een betaald werkleeraanbod wordt geholpen.

Ah, dat stukje miste ik nog. :cool:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.