Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   lage cijfers (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1852006)

survivingrabbit 24-01-2012 19:13

lage cijfers

Beste mensen,

Ik heb een vraagje. een tijdje terug hadden wij een schoolexamen. bij het schoolexamen was het hoogste cijfer in mijn klas een 6,1 en lag het gemiddelde ergens onder de 5. mag dit zomaar? zijn er geen regels voor? het was niet zo zeer moeilijk maar vooral veel te lang, 2 mensen waren binnen de tijd klaar...

Em. 24-01-2012 19:25

Volgens mij mag dat wel. Alleen hele hoge cijfers voor schoolexamens en daardoor slagen ook al is het CE niet goed gemaakt wordt geprobeerd te voorkomen, geloof ik. Qua lage cijfers gaat men er vanuit dat de school er wel voor zorgt dat dat niet heel laag wordt, want dat is alleen maar ten nadele van haar slaagpercentage en dat soort zaken.

Ik neem aan dat je school hier ook niet blij mee is, en liever heeft dat haar leerlingen met goede cijfers het CE ingaan en een beetje een mooi gemiddelde halen en daarmee slagen enzovoort. En als het zo slecht is gemaakt door iederéén, dan kan ik me niet voorstellen dat er dan niets wordt verzonnen. Dat was bij ons wel praktisch altijd zo als de resultaten echt bedroevend waren, behalve bij natuurkunde, dat werd altijd herkansen (hoewel, dat dat SE destijds zo slecht werd gemaakt gaf volgens mij wel de doorslag tot het toestaan van die herkansing). Dan werd het wat opgehoogd (minder hoog totaal puntenaantal, puntentotaalvermindering van moeilijkste vragen, andere rekenmethode, gewoon X punten optellen) tot het gemiddelde iets van een 6 was.

Eén dingetje: je kan niet zomaar cijfers ophogen omdat ze bedroevend waren, er moet ook een beetje rekening gehouden worden met wat jullie zouden móeten kunnen. Ik weet niet hoe (on)redelijk het was, maar stel dat het CE uiteindelijk op zo'n zelfde manier gaat en jullie nu al zo snel moeten kunnen werken, dan kun je niet zeggen 'hey we maken er gewoon een zes van!' en dat de hele klas dan met het CE weer op hun bek gaat. Dus daar hangt het ook wel vanaf, denk ik.

Maar wettelijk is daar niets over vastgelegd, of iig, daar heb ik nooit van gehoord. Maar is er al gezegd wat ermee gaat gebeuren? Ik neem aan dat dat wel belangrijk is, gezien de cijfers.

survivingrabbit 24-01-2012 19:33

Ze beweren zelf dat ze al lief waren, maar ik vind het lichtelijk vreemd omdat ik voor de proefwerken meestal een 9 haal (ook voor het pw over dit onderwerp) en ik nu opeens een 5,4 heb en ik het beter had voorbereid dan normaal. Voor mij is het een extra keuzevak en dus niet heel dramatisch maar ik vind het toch vrij raar dat het hoogst behaalde cijfer een 6,1 is...

Zanzonyx 02-02-2012 20:02

Dat gebeurde bij mij ook in 6VWO.
Leraren gingen extra streng nakijken, en de norm wat strenger maken zodat de cijfers lager werden.
Het is namelijk de bedoeling dat de cijfers van je Centraal Examen overeenkomen met je Schoolexamen cijfers, en als je voor je toetsen op school altijd 9ens haalt, en dan ineens voor je CE een 6 is dat toch een beetje vreemd. Vandaar dat ze het cijfer wat naar beneden proberen te halen.

Schrödinger 02-02-2012 20:24

Ja hoor, als je er een probleem mee hebt kun je natuurlijk altijd wat beter leren.

Sarah 03-02-2012 08:46

ja, vervelend, maar het mag. Je zou eventueel kunnen proberen te vragen of de hele klas een herkansing mag, maar meestal zitten leraren daar ook niet op te wachten.
Zit je in de voorexamenklas? Dan gaan leraren vaak wat meer tijdsdruk op de proefwerken leggen, omdat je op het eindexamen ook te maken hebt met tijdsdruk en het niet altijd afkrijgt. Je leert daardoor alvast om strategisch toetsen te maken: eerst de vragen die je meteen weet, dan de vragen waar je niet zo lang over na hoeft te denken, dan pas de vragen die je echt moeilijk vindt. Zodat als er een vraag is waar je geen tijd meer voor hebt, dat een vraag is die je anders misschien ook wel fout zou hebben, en je alle vragen die je zeker weten goed hebt ook hebt beantwoord.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.