![]() |
proefexamens slecht maken
Ik sta voor mij SE best hoog. voor sommige vakken een 8 en voor de meeste vakken een 7. Ik heb nu aantal proefexamens gedaan, en daarbij scoor ik duidelijk lager. Ik heb wiskunde gedaan. Daar sta ik met SE een 8 voor en bij CE maar een 6. Is dit wel goed en hoe kan ik dit verhogen?
|
Wiskunde is een kwestie van doen. Het kan zijn dat je docent toets-opgaven geeft die net ietsjes anders in elkaar zitten kwa structuur. Het beste wat je daaraan kan doen is gewoonweg veel oefenen met oude eindexamens.
|
Volgens mij zit er altijd we een verschil in het cijfer van het SE en het CE (waarbij dat van het SE in bijna alle gevallen wat hoger ligt), maar volgens mij moet je je pas zorgen gaan maken als er meer dan 2,5 punten verschil tussen zit. Dat is ook volgens mij de algemene norm waarbij bij scholen een onderzoek wordt ingesteld naar de SE's.
|
Het kan natuurlijk gewoon zo zijn, dat jouw school veel makkelijkere SE´s geeft.
|
Een regel die dit jaar trouwens wel ingaat (om te voorkomen dat mensen puur slagen door te makkelijke SE's) is dat je op je CE gemiddeld een 5,5 moet halen, met een 5,4 zak je dus. Zelfs als je gemiddeld, met je SE's erbij, wel aan de eisen voldoet.
Maar het kan natuurlijk heel goed dat je wat moet wennen aan de opgaven. Je bent de toetsen van je school waarschijnlijk allang gewend en je weet een beetje hoe ze in elkaar steken, hoe je moet leren en hoe je moet antwoorden. Ik merk(te) zelf ook dat het steeds beter ging als ik even geoefend had met oude eindexamens. En als je oefent, leer je ook de stof nog eens (én wen je dus aan de opgaven). En er is nog tijd zat om een zooi oude eindexamens te oefenen! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Doe je dit jaar examen of volgend jaar? Want dit jaar is nog het overgangsjaar en gelden regels als 'je mag maar één vijf staan voor wiskunde, Engels en Nederlands' nog niet, die gaat volgend jaar pas in.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee, de inspectie vindt een verschil van meer dan 0,5 onaanvaardbaar.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:10. |