![]() |
rivieren meanderen
waarom meandert een rivier in de benedenloop vaak sterk?
gr, |
omdat er meer water stroomt in kubieke meter per minuut, dus meer waterkracht om zand weg te 'slijten'.
Ook denk ik dat de bovenloop vaak meer door bergachtig gebied is, meer rots/vaste grond. Beneden kom je in de zandgronden, dus meer mogelijkheden iets weg te slijten. |
Okee, dat is fout.
Het meanderen van de rivier heeft juist te maken met het afvlakken van het land, waardoor de stroomsnelheid verlaagt. Hierdoor kan sediment bezinken op de rivierbodem, wat de loop van de rivier verandert. Door het bezinken van sediment aan de binnenkant van de bocht (waar de traagste stroomsnelheid is) en het afkalven van de buitenkant van de bocht (waar de stroomsnelheid hoger is) ontstaat een meander. En het verhaaltje over kubieke meter per seconde. Je kan eenvoudig nagaan dat de stroomsnelheid in een bergriviertje groter is dan die in een meanderende rivier. Wel is het debiet van die grotere rivier over het algemeen groter. |
Citaat:
En, hij heet ook The Economist he, niet The Geographist. |
Citaat:
Maar met name tegen het tweede deel van mijn uitleg, zandgrond vs rotsgrond, valt weinig in te brengen. OK, ik had het neervleien van sediment niet genoemd, en dat is ook een oorzaak, maar het wegslijten van de 'buitenbocht' is net zo van belang. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03. |