Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Het Officiële Topic der Verzameling van Em.'s Gedichten (behalve sommige). (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1852737)

Em. 04-02-2012 18:11

Het Officiële Topic der Verzameling van Em.'s Gedichten (behalve sommige).
 
Het duurde even voor ik iets had dat een lelijke, doch uitspreekbare afkorting had (HOTVEG). De 'behalve sommige' is omdat dit topic is geboren uit de noodzaak van gedichten die (nog) geen eigen topic verdienen en óók niet in het kleine gedichtentopic passen. Daar slaat 'behalve sommige' dan ook op, op de gedichten die wel prachtig in die categorieën passen.

En nu dus het gedicht waaruit dit topic geboren is.

Ziek

Geestelijk ziek zit vanbinnen
je ziet het op de plaatsen waar de huid dun is
en je van binnen naar buiten druipt
met het trekken van je mond en het trillen van je handen.
Als een schaduw openbaart het zich vooral in helder wit licht.

Lichamelijk ziek komt van buiten en vecht zich van binnen
de ogen tranen, dan maakt het bootjes en vecht zich in je hoofd.
Je mond staat open, dan legt het zich op je tong
laat het zich doorslikken.
Eenmaal doorgeslikt kun je het enkel nog uitspugen.

Beter geef je zieke mensen koele lakens, en doekjes voor de ogen
je blijft uit hun buurt, met mond en ogen gesloten.
In de trein druk je je in jouw hoekje
kijk je strak door krasserig glas.

Zieke mensen mogen niet.

Aldan 04-02-2012 20:22

:eek: Wat ontzettend mooi tof gaaf! gedicht. 'je ziet het op plekken waar de huid dun is/en je van binnen naar buiten druipt'. <3

Alleen de laatste zin, mja, ik weet niet. Die valt erbuiten en is te hard en te heftig enzo. :o Die moet weg. Maar verder moet jij ergens vermeld worden als OPPERDICHTERES.
*in hart opschrijft*

Sorry dat de eerste post in je topic zo stilistisch lelijk is trouwens, maar dit moest ik kwijt, natuurlijk. :y

Geel 04-02-2012 20:53

Is het niet in de tweede strofe 'vecht zich naar binnen'? :o

Verder vind ik dit niet zo'n goed gedicht van jou. Als het begrip gedicht is het natuurlijk een prima goed gedicht, maar ik vind dat het het ritme mist dat je andere gedichten hebben. :y

Aldan 04-02-2012 20:58

Ik vind dat Geel geen gelijk heeft.

Geel 04-02-2012 21:18

:D

Em. 05-02-2012 18:48

Citaat:

Aldan schreef: (Bericht 32328747)
:eek: Wat ontzettend mooi tof gaaf! gedicht. 'je ziet het op plekken waar de huid dun is/en je van binnen naar buiten druipt'. <3

Dank je!

Citaat:

Alleen de laatste zin, mja, ik weet niet. Die valt erbuiten en is te hard en te heftig enzo. :o Die moet weg. Maar verder moet jij ergens vermeld worden als OPPERDICHTERES.
*in hart opschrijft*
Ik had ook de neiging om erna op te schrijven DAT IS MIJN MENING NIET HOOR. Dus ik zie het wel. Maar ergens vind ik het ook wel fijn om zoiets als een conclusie erachteraan te gooien. Als ik stop na 'krasserig glas' heeft het zoiets onafs vind ik. Maar misschien helpt het al als je het bij de vorige strofe stopt met een 'want' erbij?

Beter geef je zieke mensen koele lakens, en doekjes voor de ogen
je blijft uit hun buurt, met mond en ogen gesloten.
In de trein druk je je in jouw hoekje
kijk je strak door krasserig glas
want zieke mensen mogen niet.

Dan valt het minder buiten het gedicht. In ieder geval op het oog. :D

Citaat:

Sorry dat de eerste post in je topic zo stilistisch lelijk is trouwens, maar dit moest ik kwijt, natuurlijk. :y
Ik vergeef het je hoor. :y

Citaat:

Geel schreef: (Bericht 32328823)
Is het niet in de tweede strofe 'vecht zich naar binnen'? :o

Verder vind ik dit niet zo'n goed gedicht van jou. Als het begrip gedicht is het natuurlijk een prima goed gedicht, maar ik vind dat het het ritme mist dat je andere gedichten hebben. :y

Ohja, naar binnen, ik weet ook niet wat 'van' daar doet, het zal wellicht te snel geschreven zijn. :P Er staat trouwens ook een 'de' waar een 'je' moet.

En misschien ligt het van het ritme aan mijn regels? Die heb ik aangepast omdat ik altijd zo'n rare regelafbraak. Zou het uitmaken als het weer meer zo is?: (Oh, ik doe ook automatisch andere wijzigingen in woorden enzo, dus het is niet hetzelfde maar dan met enters.)

Geestelijk ziek zit vanbinnen, je ziet het
op de plaatsen waar de huid dun is.
Waar je van binnen naar buiten druipt
met het trekken van je mond
het trillen van je handen.
Als een schaduw openbaart het zich
vooral in helder wit licht.

Lichamelijk ziek komt van buiten
vecht zich een weg naar binnen.
Als je ogen tranen, dan maakt het bootjes
en wurmt zich in je hoofd.
Je mond staat open,
dan legt het zich op je tong
laat het zich doorslikken.
Eenmaal doorgeslikt kun je het enkel nog uitspugen.

Beter geef je zieke mensen koele lakens, en doekjes voor de ogen
je blijft uit hun buurt, met mond en ogen gesloten.
In de trein druk je je in jouw hoekje
kijk je strak door krasserig glas
want zieke mensen mogen niet.

Ratatouille 05-02-2012 21:13

Wat doet die trein daar? :o Het voelt zo random, alsof je het er een beetje aanplakt. Verder gebruik je mooie zinnen enzo. Maar ik heb je andere gedichten meer lief. Denk ik. Geel heeft meer gelijk dan Aldan. Over dit gedicht dan, niet over alles.

Wanneer komt de volgende HOTVEG?

Em. 15-02-2012 20:36

Oh! Vergeten te reageren. Wel een reactie bedacht: in de trend van, dat die trein me zelf ook niet helemaal beviel zo ineens. Maar schijnbaar vergeten hem te typen en te verzenden (ik weet echter niet in welk stadium het misging maar ik vrees het eerste!)

En hier! Een snelle HOTVEG met een titel zoals ik normaal nooit zou doen, maar die - denk ik - nu wel heel goed bij het gedicht past.

Originele versie onder spoiler

Spoiler


En aangepaste versie:

A thought about translation

Wie vertaald wordt, heeft niets aan mooie woorden
aan hemelschblauwe schone schijn
aan treurwilgen, hun geurige haar gebogen
wenend aan een rivier van stil venijn.

Wie vertaald wordt, zal moeten zeggen, van die boom
en hoe ze stond. De treurwilg, zal hem hier niet redden
als is ’t woord nog zo wonderschoon.

Ratatouille 16-02-2012 12:52

En ga je nog iets doen met die trein? Weg laten rijden ofzo? Of een half uur vertraging geven?
De snelle HOTVEG is fijn, deftige woorden. Om eerlijk te zijn zou ik niet 'hemelschblauw' schrijven, maar goed, het past wel goed in het gedicht. Enne, dit stukje:

Citaat:

van die boom
en zus en zo.
Vind ik niet zo zo. Ik snap het niet helemaal en het is ook een niet zo deftig stukje in een best wel deftig gedicht. Trouwens, de eerste strofe is geweldig! En dat meen ik :)

Em. 16-02-2012 18:13

Ik heb IETS met de trein gedaan (volgens mij de halve strofe weggehaald) maar ik weet niet meer wat het eindresultaat nu was. Iets met dat je zieke mensen ruimte gaf en je 'sluit je huid voor buiten'. Mja. Ik heb 'm verder nergens opgeslagen dus die versie heb ik niet meer. :D :P

En hemelschblauw is net als de titel iets wat ik normaal niet zou doen, maar nu juist bij het idee van het gedicht paste (vind ik): dat je met je mooie woorden niets kunt als je vertaald wordt. Je perfecte alliteratie is waardeloos in het Chinees - dan blijft alleen je boodschap en je beeld overeind.

En 'zus en zo' is inderdaad een beetje lelijk. Ik denk dat ik er beter van kan maken 'hoe ze stond' ('Wie vertaald wordt zal moeten zeggen, van die boom / en hoe ze stond. De treurwilg zal hem hier niet redden').

En dankjewel!

Em. 03-03-2012 15:01

Ik had geen kameel
maar een dromedaris met kanker
het viel op toen zijn ene bult groeide
en de ander kromp
terwijl de droogte toenam.

Em. 13-04-2012 18:44

Herinneringen aan een veranderende stad


Er waren groene en rode straten
hoewel dat men van losse stenen
nooit kon zeggen van welke straat ze waren.

Ze leiden me naar wegen vol zand
het stadscentrum was een gapend hart
op plaatjes voorbarig volgetekend met kabbelend water
en bewegingloze zwanen.

De rivier herinner ik mij, de rand van het kanaal
het zoemen der boten en het wegslaan van het water
de onderkant van bruggen en de namen
de paaltjes en het mos.

En zelfs de struiken en de tegels, de geuren
van eten, cacao en het walgelijke ligazoet
maar nooit het Tsaar Peterhuis.

Slechts het grauw, de hoeken, het gruis
de herkenning en het gevoel van thuis.

Em. 18-04-2012 10:55

Dier.

als mensen dieren worden kleden ze zich uit
verdwijnen borsten billen en lange benen
krommen schouders terug naar de grond

dan zijn ze zacht en simpel te verstaan
kleine dingen die slapen in de nacht
en het liefst aaien ze elkaar
of eten en drinken wat

je zou er eentje willen houden
en dan bekijken als het lacht

maar zo naakt zijn ze niet vaak
ze stoppen hun diertjes diep weg
en kopen lampen tegen het duister ’s nachts

Em. 06-06-2012 23:23

Er zijn geen hoofden zonder woorden behalve
van de hoofden die enkel beelden kennen en de hoofden
van mensen die doof en blind geboren zijn

en zijn die klanken noch beelden kennen vullen hun hoofd
met smaak, geur en gevoel - met zacht zoet aai je voeten de grond
het lopen zout zuur de handpalm de vingertop de afstand tussen beide
zo herken je moeder vader en onbekende.

De wereld ligt buiten en binnen en binnen zijn vertrouwde dingen
in het woord alleen al kun je schuilen.
Buiten is raar en vreemd, de verandering is snel en duidelijk
je kunt buiten op de trein stappen, dan ben je binnen
en waar je uitstapt is het weer anders.

Is het weer ook anders. Als je denkt in geur kun je
dan de regen ruiken en weten op tijd te schuilen
en zo van buiten naar binnen? Zeker kun je de druppels voelen
op je huid en als ik mijn handen op je armen dan ook en
je kunt misschien je mond zo doen en schreeuwen zodat
mijn oren ja - ik kan je horen
ik kan je alleen niet verstaan.





Ofzo.

Geel 08-06-2012 11:49

Ik vind dat laatste een leuk gedicht, maar ik heb een gevoel alsof het een gedicht is dat eigenlijk te persoonlijk is om openbaar te maken. Of iig dat het zo'n gedicht zou kunnen zijn.

Em. 08-06-2012 15:20

Ja? Ik ken het gedicht niet zo heel goed (ik heb dit vrij snel geschreven in een gedachtestroom en toen aangepast naar wat meer gedichtvorm, dus ik ken 'm nog niet zo goed, want er zit nog niet zoveel tijd in) - maar het is in ieder geval niet persoonlijk/gebaseerd op iets uit mijn leven. Het was wel waar mijn gedachten naar uitgingen op een onbewaakt moment, schijnbaar, maar het moet wel komen van een krantenartikel en totaal niet van mij of mijn omgeving, want ik ken niemand die doof en blind (geboren) is. Ik vind het stiekem wel leuk dat je het zo persoonlijk over vindt komen, omdat het juist met mij persoonlijk niets van doen heeft, hoewel je het volgens mij niet zozeer als positief (dan wel negatief) iets noemt.

Roosje 10-06-2012 20:51

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 32591242)
Het was wel waar mijn gedachten naar uitgingen op een onbewaakt moment, schijnbaar, maar het moet wel komen van een krantenartikel en totaal niet van mij of mijn omgeving, want ik ken niemand die doof en blind (geboren) is.

Het artikel van vorige week (of de week daarvoor) in de wetenschapsbijlage van de volkskrant toevallig? ;)

Ik vind het een gedicht dat fijn doorleest, wat enerzijds denk ik goed is, want het leest fijn door, maar anderzijds sta ik daardoor minder stil bij de inhoud dan ik zou willen. Als het minder snel las, zou ik me bewuster zijn van waar het over ging en ook dat is goed. Verder vind ik de laatste zin erg uit de toon vallen - hij is zo helder plotseling, zo stellig, terwijl de rest van het gedicht dat niet is. Was je je daar bewust van en deed je het met een reden, of iets anders?

Em. 11-06-2012 16:16

Citaat:

Roosje schreef: (Bericht 32595422)
Het artikel van vorige week (of de week daarvoor) in de wetenschapsbijlage van de volkskrant toevallig? ;)

Ja, dat artikel! :Y

Citaat:

Ik vind het een gedicht dat fijn doorleest, wat enerzijds denk ik goed is, want het leest fijn door, maar anderzijds sta ik daardoor minder stil bij de inhoud dan ik zou willen. Als het minder snel las, zou ik me bewuster zijn van waar het over ging en ook dat is goed. Verder vind ik de laatste zin erg uit de toon vallen - hij is zo helder plotseling, zo stellig, terwijl de rest van het gedicht dat niet is. Was je je daar bewust van en deed je het met een reden, of iets anders?
Ik snap wat je bedoelt met dat doorlezen, ja. Ik merk het zelf ook als ik mijn gedicht nalees. :P

En die laatste regel: ik ben me ervan bewust wat hij doet, ja. Dat hij ineens zo opvalt, omdat de toon daar ineens heel anders is. In mijn originele tekst (die ik aan één stuk had geschreven om te kijken wat er nou weer in mijn gedachten zat :P) was het stuk van 'ik kan je niet verstaan' langer en minder helder/plotseling. Daar was het einde dit:

Ik denk alleen dat jij en ik elkaar dat nooit zouden kunnen zeggen. Ik kan mijn handen
op jouw armen en je kunt misschien je mond zo doen en dat mijn oren dan - maar
elkaars talen kennen we niet, elkaars gedachten spreken we niet.


Misschien is zo'n einde wel mooier? In gedichtvorm dan:

Is het weer ook anders. Als je denkt in geur kun je
dan de regen ruiken en weten op tijd te schuilen
en zo van buiten naar binnen? Zeker kun je de druppels voelen
op je huid en als ik mijn handen op je armen dan ook en
je kunt misschien je mond zo doen en schreeuwen zodat
mijn oren ja - ik kan je horen maar
elkaars talen kennen we niet
elkaars gedachten spraken we niet.


Nog steeds wel wat abrupt, maar minder dan het huidige einde, geloof ik.

Em. 24-06-2012 23:49

Kom langs en aanschouw! Wie ik ben. Dat ik ben.
Mijn gave huid mijn zelfvertrouwen hoe jij bent afgebroken
terwijl ik ben opgebouwd - Zie wat van je hield en
niet meer van je hou. Dat van mij en niet van jou.
Kom langs! En wees jaloers en toon berouw.

Etmakas 25-06-2012 22:07

Ik snap er niks van. :o Het loopt heel mooi en klopt helemaal, technisch heb ik er geen aanmerkingen op, maar waar gáát het in 's Heeresname over? En, de eerste keer dat ik het las vond ik het een beetje té, maar de tweede keer al niet meer.

Geel 25-06-2012 22:10

Citaat:

Etmakas schreef: (Bericht 32622723)
Ik snap er niks van. :o Het loopt heel mooi en klopt helemaal, technisch heb ik er geen aanmerkingen op, maar waar gáát het in 's Heeresname over? En, de eerste keer dat ik het las vond ik het een beetje té, maar de tweede keer al niet meer. een beetje minder


Em. 04-07-2012 21:04

Ontmoet me als de hemel bloedt en
laat dan jouw huid
tegen mijn huid
zoals een ongeboren vogeltje
tegen de randen van zijn ei

laat de nacht blind en onze zijn
en pas als ze met scherven daglicht openbreekt
mag je weg en verder gaan

Maylena 07-07-2012 02:37

Ik ben niet slim genoeg om dit te snappen :3

Dasherman 08-07-2012 13:25

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 32636965)
Ontmoet me als de hemel bloed en
laat dan jouw huid
tegen mijn huid
zoals een ongeboren vogeltje
tegen de randen van zijn ei

laat de nacht blind en onze zijn
en pas als ze met scherven daglicht openbreekt
mag je weg en verder gaan

Moet het niet 'bloedt' zijn?o.o

Em. 08-07-2012 13:50

Ohja. Dat lijkt me inderdaad wel zo logisch. :O

Mr.Banana 15-07-2012 20:37

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 32480696)
Herinneringen aan een veranderende stad


Er waren groene en rode straten
hoewel dat men van losse stenen
nooit kon zeggen van welke straat ze waren.

Ze leiden me naar wegen vol zand
het stadscentrum was een gapend hart
op plaatjes voorbarig volgetekend met kabbelend water
en bewegingloze zwanen.

De rivier herinner ik mij, de rand van het kanaal
het zoemen der boten en het wegslaan van het water
de onderkant van bruggen en de namen
de paaltjes en het mos.

En zelfs de struiken en de tegels, de geuren
van eten, cacao en het walgelijke ligazoet
maar nooit het Tsaar Peterhuis.

Slechts het grauw, de hoeken, het gruis
de herkenning en het gevoel van thuis.

Dat eerste couplet vind ik heel diep :)

Kareltje 19-07-2012 22:13

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 32636965)
Ontmoet me als de hemel bloedt en
laat dan jouw huid
tegen mijn huid
zoals een ongeboren vogeltje
tegen de randen van zijn ei

laat de nacht blind en onze zijn
en pas als ze met scherven daglicht openbreekt
mag je weg en verder gaan

Ik breek even in maar hier moest ik een beetje van huilen. Wat fantastisch mooi Em.

Em. 19-07-2012 22:24

Citaat:

Maylena schreef: (Bericht 32640795)
Ik ben niet slim genoeg om dit te snappen :3

Ik zal het (alsnog?) even uitleggen. :Y

Het gaat eigenlijk gewoon over de wens om één nacht nog heel dicht bij elkaar te zijn:

Het nachtdeel:

laat de nacht blind en onze zijn

(Als de nacht van 'ons' is, ben je 's nachts bij elkaar. En deze nacht is ook nog eens blind. Het is blind voor alle pijn en verdriet, of misschien wel blind voor de reden dat jij & ik niet bij elkaar mochten zijn.)

En hier staat de wens heel dicht bij elkaar te zijn:

laat dan jouw huid
tegen mijn huid
zoals een ongeboren vogeltje
tegen de randen van zijn ei


- zo dicht bij elkaar dus, dat de huid van de jij en de huid van mij elkaar net zo nauw raken, net zo verbonden zijn als een ongeboren vogeltje dat is met z'n ei-omhulsel.

Ontmoet me als de hemel bloedt

(...)

en pas als ze met scherven daglicht openbreekt
mag je weg en verder gaan


Dit beschrijft het tijdstip. De hemel 'bloedt' eigenlijk twee keer, bloeden is rood, een bloedende hemel is óf zonsopgang óf zonsondergang (bij normaal weer dan :P). Bovendien klinkt bloeden lekker dramatisch, het beschrijft de pijn die er ook een beetje inzit (heel graag samen willen zijn en dan moeten smeken of het voor één nacht kan, dat is wel pijnlijk want dan mis je elkaar dus). In dit geval is het de zonsondergang, want hierna komt de nacht.

En als ze ('ze' slaat hier op de nacht) met scherven daglicht openbreekt, gaat het er dus om dat de nacht kapot gaat aan/door de dag. Oftewel: het wordt ochtend. Breken en scherven weer voor het dramatische, de pijn, want ook de jij en de ik breken hier (de jij mag/zal hier weer weg en verder gaan).

Citaat:

Mr.Banana schreef: (Bericht 32657426)
Dat eerste couplet vind ik heel diep :)

Dankje. Hoewel ik dat eigenlijk een toevalstreffer was, ik had pas door dat het veel dieper kon worden opgevat toen iemand me erop wees. :D :( Ik wilde gewoon de rode en groene straten beschrijven, die er nu eenmaal waren!

Citaat:

Ingegerd schreef: (Bericht 32665875)
Ik breek even in maar hier moest ik een beetje van huilen. Wat fantastisch mooi Em.

Wauw. :bloos: Dank je. (Bijna) moeten huilen vind ik wel één van de grootste complimenten die je kan krijgen!

Kareltje 19-07-2012 23:06

:) Ik dacht: Kijk eens even op DoP en ik wqas wel beniuewd naar je schrijfsels, en toen zat ik in een keer helemaal emotioneel te zijn en heel hard te slikken enzo :o Ik ben nog altijd op zoek naar iets om boven ons bed te schilderen, een tekst of een spreuk, en dit is wat mij betreft een serieuze kanshebber :o

Em. 12-08-2012 19:01

Citaat:

Ingegerd schreef: (Bericht 32666005)
:) Ik dacht: Kijk eens even op DoP en ik wqas wel beniuewd naar je schrijfsels, en toen zat ik in een keer helemaal emotioneel te zijn en heel hard te slikken enzo :o Ik ben nog altijd op zoek naar iets om boven ons bed te schilderen, een tekst of een spreuk, en dit is wat mij betreft een serieuze kanshebber :o

Ik weet niet precies hoe ik deze post gemist had (hij was nota bene nog op mijn verjaardag ook! :eek: maar misschien wel daarom) maar wat geweldig om dat te horen. :O

Lenthe 22-08-2012 14:50

Ik vind het eerste gedicht heel sterk beginnen en daarna meer afzwakken, laatste strofe zou ik weglaten. Maar het begin, over de dunne huid, ik zou willen dat ik het zelf had bedacht. Het tweede gedicht over translation, heeft een hele originele inval. De rivier van stil venijn snap ik alleen niet zo goed, het lijkt me een metafoor of iets dergelijks, maar ik kan het niet helemaal vinden. Verder vind ik het een bundelwaardig gedicht!
Andere gedichten nog niet echt aan toegekomen, wat me wel opvalt is dat je origineel schrijft en veel verschillende onderwerpen hebt en dat vind ik knap, origineel blijven is een kunst opzich, vind ik.

Em. 11-09-2012 19:04

Hm, ik mis echt teveel reacties. :O Dat ik 'm nu pas lees! Wat slecht! En wat erg dat mijn vorige post datzelfde mankement had. :(

Wel zinnige opmerkingen! Teruglezend zie ik dat het inderdaad te overwegen is om de laatste strofe van het eerste gedicht weg te halen (wellicht doe ik dat nog als ik ooit eens iets met dat gedicht verder ga doen). 'Stil venijn' slaat volgens mij ook nergens op (wat slecht eigenlijk, hè? :bloos:) of ik weet het in ieder geval niet meer. Ironisch genoeg is dat enkel afgaan op mooie woorden en rijm, precies wat ik in dat gedicht aanval (maar dan staat het tenminste wel in de juiste strofe! de strofe waarin ik het "fout" doe :P).

En dank je! Ik denk dat originaliteit vooral voortkomt uit het ontbreken van één groot iets waarover ik moet schrijven, want toen ik nog verliefd was, gingen al mijn gedichten stug over verliefdheid en was de onderwerpkeuze weinig verrassend. :P


En een schrijfseltje (ik ga er trouwens vanuit dat ik hieromheen nog heel wat meer ga neerpennen en dan later kijken wat er voor zinnigs tussen staat - het heeft iets van een voorproefje, dit, denk ik):



de bladeren die van de bomen zullen vallen
de hemel die door de open plekken schemert
dat ben je, daar ben je.

en deze herfst zo zonder jou, is voor jou en om ons heen
en verdiept het licht en vergroot de gaten.

Em. 16-09-2012 19:17

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 32774804)
En een schrijfseltje (ik ga er trouwens vanuit dat ik hieromheen nog heel wat meer ga neerpennen en dan later kijken wat er voor zinnigs tussen staat - het heeft iets van een voorproefje, dit, denk ik):


Dood kun je nooit meer gaan


De leegte tussen de takken is de leegte van de nacht
waarin we slapen gaan met de herinnering aan jouw lach je hoofdknik
je schouder de kuiltjes de dag de dagen en alles - opdat we de tijd
vertragen, opdat we niet vergeten, opdat we morgen en overmorgen
ook nog weten hoe het was

en we leven en we schrijven en we huilen en weten en weigeren te eten
en zeggen tegen elkaar dat dit allemaal voor jou - deze bloemen
en deze letters die ik op mijn mooist geschreven - is voor jou
voor jouw leven

en zo liegen wij en bedriegen wij alsof er nog laatste dingen te doen zijn
terwijl we alleen maar zeggen dat dit het allerlaatste is - want
het allerlaatste is alweer een week geleden en ook toen
was je al meer af- dan aanwezig en al bijna overleden en nu ben je dood

en dit is voor ons want wij leven
en wij vergeten
en wij weten
en wij herhalen en willen dat je bij ons blijft en huilen voor onszelf en liegen
voor onszelf en niet voor jou - dat moet je toch weten? want jij bent dood
en wij leven

wij leven (voelen, ademen, eten, denken, weten, vergeten, eten, leven)

en voor jou hoeft het niet meer
en voor jou is het niet meer
want jij bent geweest
en verleden
en we hoeven nooit meer te vrezen

je bent niet ziek je hebt geen pijn je zult geen vriend begraven
je lichaam doet je niets meer het leven doet je niets meer en
dood kun je niet meer gaan

Dasherman 17-09-2012 06:47

Ik weet niet waarom, maar ik vond deze niet zo fijn als jouw andere gedichten uit dit topic.:(

Is het trouwens de bedoeling dat 'eten' tweemaal voorkomt in die opsomming tussen haakjes?

Em. 17-09-2012 14:19

Waarschijnlijk doordat het een enorme gedachtestroom is. Verklaard ook de tweemaal 'eten' trouwens, bij bijschaven zou ik die er waarschijnlijk wel uithalen, maar daar had ik nog geen zin in. :P

Dasherman 17-09-2012 20:06

Er zit ook wat te veel herhaling in voor mij, wat misschien te maken heeft met die gedachtenstroom.

Verder vind ik de dood gewoon geen fijn thema voor een gedicht, maar dat is mijn persoonlijke smaak :p

Em. 22-09-2012 20:55

Hm, ja, kan. Ik had liever ook niet dat gedicht geschreven, wat dat betreft.

---

Met zachte rookwolken uit zijn mond
werd de nacht de ochtend en de ochtend
werd middag en hij keek me aan

hij zei dat waar ik was hij niet was en andersom
de wegen die hij maakte op mijn armen zijn nieuwe wegen
alsof ik de regen was die neerroffelde en van vertrouwde
straten plassen maakte

en als de middag avond werd en ik wegging dan zag ik
op mijn benen de vegen waar hij ze had aangeraakt en vaak
volgde ik de wegen naar mijn heupen en vond dat die benen
echt de mijne waren - hoewel ze anders voelden
en er modder aan kleefde.

Miekepieke 22-09-2012 21:49

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 32795644)
Hm, ja, kan. Ik had liever ook niet dat gedicht geschreven, wat dat betreft.

---

Met zachte rookwolken uit zijn mond
werd de nacht de ochtend en de ochtend
werd middag en hij keek me aan

hij zei dat waar ik was hij niet was en andersom
de wegen die hij maakte op mijn armen zijn nieuwe wegen
alsof ik de regen was die neerroffelde en van vertrouwde
straten plassen maakten

en als de middag avond werd en ik wegging dan zag ik
op mijn benen de vegen waar hij ze had aangeraakt en vaak
volgde ik de wegen naar mijn heupen en vond dat die benen
echt de mijne waren - hoewel ze anders voelde
en er modder aan kleefde.

Oh dat vind ik echt een heel mooi gedicht!!! Klopt het dat er achter 'voelde' in de een-nalaatste zin nog een n moet, of lees ik het nu verkeerd? :bloos:

Em. 23-09-2012 09:12

Ohja, dat klopt! En ergens anders moet er zo te zien weer een -n weg. :P Ik zal het even aanpassen.

En dankjewel. :bloos:

Em. 21-10-2012 17:10

Droom je diatoom


De nachten worden kouder langer banger
de herfst vreet aan
zoek de zachte stukken van je deken
droom je armen om mij heen

ik kleur de nacht in gedachten zwart en onze lichamen
denk ik diatoom, zodat je enkel cel kunt zijn
je leven bestaat uit eten
je lichaam door een skeletje omgeven

dit gevoel aanhouden, je adem aanpassen aan de zee
je het water indenken dat in je uit je in je stroomt (adem in
adem uit adem)
word rustig, stil, golf met mij mee
dan je armen om mij heen

Miekepieke 21-10-2012 18:24

Oh weer zo mooi, ik vind het heel beeldend geschreven en ik krijg er een onderbuikgevoel bij op de een of andere manier..

twaalf 21-10-2012 18:46

Mooi inderdaad! Met plezier gelezen. :)

Twee dingen die ik niet zo heel sterk vond: De nacht zwart kleuren is volgens mij al wel vaker door schrijvers gedaan.
+ Ik dacht: 'nee! niet de zee erbij halen nu, je was zo sterk met de cellen!'

Maar het feit dat ik hem een paar keer achter elkaar heb gelezen en hem nog mooi vind, geeft alweer aan dat het eigenlijk niet zo storend is.

Em. 20-04-2013 17:04

Misschien moet zee ook oceaan zijn. Ik weet het niet precies. Hoewel, dan mis ik de zee/mee-rijm, dat was geloof ik de reden dat ik dat alsnog niet gedaan had. Ik heb je commentaar geloof ik al drie keer gelezen (?) maar er nooit op gereageerd (waarom weet ik niet, want ik heb er wel over nagedacht.)

---

Neem de ruimte om te ademen, leg je voeten- laat je handen
hier maar luchten; het raam mag open tenzij je liever met het
raam dicht en het maakt mij niet uit welke lucht je ademt
als je maar ademt mijn lief

En of je drinkt en hoe je drinkt dat is mij allemaal om het even
je mag je mond houden en je mag steeds hetzelfde vertellen
ik wil alleen maar bij je, alleen maar naast je, alleen maar met je mogen leven

en zelfs als dat niet kan, als je dan toch dood moet gaan
dan zal ook ik zo ziek en als het zonder ziekte moet
mezelf opeten want
zonder jou gaat dit niet.

Em. 26-04-2013 21:03

Ik zie de mist door je ogen, de dagen schemeren
je plakt aan mij maar niet genoeg, want ik
wil het licht door je lamellen breken
terwijl je binnen bent, het buiten zachtjes regent
je mag niet weg. Ik zet wel thee - dan
je lichaam met mijn handen bekleden

Maar je mist vanbinnen en je horizon is bewolkt
je ogen zijn vreemd en ik vergeet
hoe je niet voor mij ademt
en niet voor mij leeft

Etmakas 28-04-2013 14:01

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 33114627)
Neem de ruimte om te ademen, leg je voeten- laat je handen
hier maar luchten; het raam mag open tenzij je liever met het
raam dicht en het maakt mij niet uit welke lucht je ademt
als je maar ademt mijn lief

Mja, mooi, ja, het loopt prima, maar ik vind het een beetje random. Niet slécht, maar gewoon, ik weet niet, niet echt bijzonder. Misschien verwacht ik te veel van je, maar dit is niet echt alsof je iets heel bijzonders hebt gedaan, meer alsof je gewoon even la la lalala wat hebt getypt, snap je? Ik zie dat bij mezelf ook, dat ik, als ik zin heb om te dichten, maar niks heb om over te schrijven, verval in dit soort dingen. En als je goed kan dichten komt daar meestal wel wat uit, maar wel iets, eh, inwisselbaars, ofzo.

Citaat:

En of je drinkt en hoe je drinkt dat is mij allemaal om het even
je mag je mond houden en je mag steeds hetzelfde vertellen
ik wil alleen maar bij je, alleen maar naast je, alleen maar met je mogen leven

Hier ergens kreeg ik toch een gevoel dat het niet zo inwisselbaar was. Dit stuk is beter. Ja.

Citaat:

en zelfs als dat niet kan, als je dan toch dood moet gaan
dan zal ook ik zo ziek en als het zonder ziekte moet
mezelf opeten want
zonder jou gaat dit niet.
...maar hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de eerste strofe. Behalve de laatste regel, die is niet alleen inwisselbaar, maar ook nog erg cliché. En ik vind hem lelijk lopen met de rest.

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 33122885)
Ik zie de mist door je ogen, de dagen schemeren
je plakt aan mij maar niet genoeg, want ik
wil het licht door je lamellen breken
terwijl je binnen bent, het buiten zachtjes regent
je mag niet weg. Ik zet wel thee - dan
je lichaam met mijn handen bekleden

Maar je mist vanbinnen en je horizon is bewolkt
je ogen zijn vreemd en ik vergeet
hoe je niet voor mij ademt
en niet voor mij leeft

Dit vind ik beter dan het vorige. :y Bij het 'je horizon is bewolkt' haperde ik ergens, daar is denk ik een lettergreep te veel. Het einde vind ik minder dan het begin, wel oké, maar niet zo veel meer dan dat, ofzo.

Maar sowieso goed dat je weer eens wat post hier. :o<3

Em. 30-04-2013 16:42

Hey, weet je, je hebt gelijk. :Y Niet zeggen HAHA DAT WIST IK, dat is onbeleefd. :D

Maar inderdaad, dat eerste is veel minder over nagedacht dan het tweede. Ik zou honderdduizend zinnen zo kunnen typen zonder dat het allemaal teveel moeite kost.

En bij het tweede gedicht stond eerst 'maar je mist vanbinnen en je horizon is wolken'. Dat vond ik beter klinken, maar wel een beetje onjuist allemaal. :P Of is het tóch een beter alternatief dan 'je horizon is bewolkt'? :O Het begin daar had ik al langer en ik moest er nog wat mee, het tweede stuk (de rest van de eerste strofe :Y) heb ik heel lang over gedaan voor ik ineens iets had wat juist voelde en toen móest er nog een tweede strofe bij met iets van 'maar', anders was mijn begin onzin. :O

Misschien kun je de twee stukken nog wel aan elkaar plakken! Als ik het ietsje aanpas lijkt het te passen!

Ik zie de mist door je ogen, de dagen schemeren
je plakt aan mij maar niet genoeg, ik wil
het licht door je lamellen breken
terwijl je binnen bent, het buiten zachtjes regent
je mag niet weg. Ik zet wel thee
daarna je lichaam met mijn handen bekleden

Want ik wil alleen maar bij je, alleen maar naast je
alleen maar met je mogen leven

Bright Blue 26-06-2013 20:16

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 33122885)
Ik zie de mist door je ogen, de dagen schemeren
je plakt aan mij maar niet genoeg, want ik
wil het licht door je lamellen breken
terwijl je binnen bent, het buiten zachtjes regent
je mag niet weg. Ik zet wel thee - dan
je lichaam met mijn handen bekleden

Maar je mist vanbinnen en je horizon is bewolkt
je ogen zijn vreemd en ik vergeet
hoe je niet voor mij ademt
en niet voor mij leeft

Mooi, vooral het einde. Vergeet-leeft is ook heel prettig! De sfeer die je creëert is gewoon heel.. goed.

Em. 24-09-2013 12:42

:)

En!

De wereld is klein deze ochtend. Mist kruipt
aan de randen omhoog en even nog zijn we alleen.
In je armen heb ik een huis gedacht. Ik zet er thee
voor mezelf en voel hoe de warmte ons doorstroomt.
Dit is een wereld op zich, jij en ik, je buik en je armen
waarin ik me steeds vaker verloren vind.
Zo lang, dat je aanraking met mij versmolten raakt
en ik je haast niet meer naast me voel zodat ik niet weet
waar jij eindigt en ik begin.

Azeche 25-09-2013 19:11

In de tweede regel lees ik automatisch 'en even zijn we nog alleen'. Voor mijn gevoel loopt dat beter, zeker als je wil dat je gedicht als gesproken tekst (normaal taalgebruik, dus) overkomt. Dan... 'doorstroomt' leest snel als 'dóórstroomt' (zo van, 'stroom eens door, kutrivier'), dat is een beetje verwarrend maar ligt waarschijnlijk aan mij.
Dan komt er een stukje dat een beetje standaard is maar wel lief/sprekend, dus, okeee. (Y)
Het einde vind ik te cliché. 'Dat je aanraking met mij versmolten raakt' is op zich mooi (niet de jij raakt versmolten, maar zijn/haar aanraking, oké, tof), maar het loopt niet zo goed. Ik snap de komma na 'Zo lang' ook niet helemaal.
De laatste zin is een beetje te cliché.

Dat zijn allemaal negatieve dingen, maar ik vind het niet een slecht gedicht, ofzo. Het geeft in ieder geval heel goed de sfeer van de ochtend weer. (Y) Het is ook heel lievig.

Kusjes! :lief:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.