![]() |
Irrationele functie
Hallo,
Kan iemand me zeggen hoe ik deze functie omzet? Wortel( 3 - 3x) = 2 + wortel (5 + 2x) Het antwoord is: 3 - 3x = 4 + 4wortel (5 + 2x) + 5 + 2x Hoe kom je aan de vier en waarom staat de 5 + 2x er twee keer? Merci! |
Het gaat uiteraard over een irrationale functie .. ipv irrationele.
|
Irrationaal is toch gewoon wortels? En geen complexe getallen?
Om te vereenvoudigen moet de wortel weg, dus moet je beide kanten kwadrateren. Links is makkelijk rechts is er echter soraken van een merkwaardig product: (a+b)^2=a^ 2. + 2ab + b^2 2 ab is dus 2 * 2 * wortel(...) Een wortel vervalt als je hem kwadrateerd. edit: A -> a |
Ik begrijp het nog niet helemaal .... Weet dat een wortel wegvalt als je het kwadrateert, maar ik weet niet hoe ik aan dit stukje kom 4 + 4wortel (5 + 2x) + 5 + 2x
|
Voorbeeld:
Wortel5x = 3 + wortel(3x+2) Wortel aan linkerkant wegkrijgen door macht tot 2 te nemen (kwadrateren), zelfde doen aan rechterkant. (Wortel5x)^2 =(3+ wortel(3x+2))^2 (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2 waarin a=3 b= wortel(3x+2) 5x = 3^2 + 2 * 3 * wortel(3x+2) + (wortel(3x+2))^2 4x = 9 + 9wortel(3x+2) + 3x +2 Met dank aan ThomasJu! Tijd geleden dat ik wiskunde heb gehad, lol. |
Nu om het even makkelijker te maken: Bij het vermenigvuldigen van die a+b tussen haakjes moet je alles met elkaar vermenigvuldigen, dit wordt het merkwaardig product genoemd. Als je het nu nog niet helemaal begrijpt moet je dat even op google zoeken. Daar is een betere uitleg te vinden (met een oppervlakte als voorbeeld) @hunter: haha, graag gedaan hoor! (a moet wel 2 zijn ipv 3 hoor...) |
Citaat:
|
Sorry! mijn fout.:bloos:
|
Citaat:
Het merkwaardig product dat je kan gebruiken moet zijn: @xxceline: Het woord 'functie' is hier niet echt toepasbaar, het draait hier om een irrationale vergelijking: Beide leden kwadrateren geeft: Let wel op met kwadrateren! Je moet normaal gezien nog kwadrateringsvoorwaarden opleggen (indien nodig) als je irrationale vergelijkingen wilt oplossen. Heb je hier al van gehoord? |
Ik snap het! Super, bedankt! :')
|
@Siron
Ik heb die post gemaakt op m'n tablet. die doet automatisch een hoofdletter aan het begin van de regel. of de plus hierdoor weg gevallen is weet ik niet, maar die heeft er in mijn gedachte iig wel gestaan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16. |