![]() |
Economie, vragen
Lieve mensjes,
Ik zit in de knoop met een opgave van economie, hopelijk kan iemand me daarmee mee helpen. Marktwaarde verkocht goederen: 3295 (+3%) Inkopen: 1415 (+2,5%) Toegevoegde waarde: (bedrag onbekend) (+3,4%) Prijsniveau (+0,5%) Werkgelegenheid (-1,8%) Bedragen: x 1 miljoen Procenten: verandering ten opzichte van het vorig jaar. a) Hoeveel miljoen euro was in dar jaar de bijdrage van deze bedrijfstak aan het nationaal product? b) Hoe blijkt dat in deze bedrijfstak de arbeidsproductiviteit (gemiddelde productie per werkenden) hoger is dan vorig jaar? Andere vraag: overheidsproductie zijn toch gewoon de ambternarensalarissen? |
b) men is 3,4 % meer gaan produceren, en dit zelfs terwijl de werkgelegenhied afnam.
Dat kan dus alleen maar als men per persoon meer is gaan produceren. c) ja (productie = loon+pacht+interest+winst, en die laatste 3 zijn niet zo relevant bij de overheidsproductie, ze maken bijv geen winst, dus nemen we alleen de eerste) en dan a. de TW voor het tweede jaar is 3295 - 1415 = 1880 dit komt overeen met 103,4 % dus 100 % is de TW voor het eerte jaar. (= 1880 / 1.034) ik neem tenminste aan da 'dar jaar' het eerste jaar is. (deze berekening wordt nl altijd gevraagd) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50. |