Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   15jaar en wilt zelfstandig wonen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1854654)

dubblemind101 04-03-2012 19:29

15jaar en wilt zelfstandig wonen

hallo,

ik ben sinds september 15 jaar geworden
ik heb al drie maanden een relatie met een iemadn van 17
ik wil heel graag een kamer huren waar we met zijn tween in kunnen wonen
zou dat mogenlijk zijn, vanwege je van je 18e zelfstandig bent en niet meer afhankelijk bent van je ouders.

Telesmurf 04-03-2012 19:33

Nou, in principe is dit geloof ik niet mogelijk aangezien dat je ouders hier dan voor moeten tekenen, en ik niet weet of zij hiermee akkoord gaan.

Adore 05-03-2012 11:07

't Wordt behoorlijk lastig.

Tot je 18e zijn je ouders verantwoordelijk voor je. Je mag zelf dus nog geen contracten aangaan (behalve arbeidscontracten vanaf je 16e officieel), wat nogal lastig is als je wil gaan samenwonen.
Het is heel lastig om een woning / kamer te vinden als je niet of maar kort ingeschreven staat, wat meestal het geval is als je nog zo jong bent als jullie.

Als het al lukt om een kamer toegewezen te krijgen, zijn deze kamers meestal maar voor één persoon. Een verhuurder wil over het algemeen niet meerdere personen in één kamer en het mag om meerdere redenen vaak niet: vanwege de brandweer of de inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie (ter uitleg: in een huis worden 4 kamers verhuurd en de gemeente is akkoord met vier ingeschreven personen op dat adres. Dan mogen er dus geen 5 mensen wonen. Het is helemaal niet wenselijk om zonder inschrijving in een kamer te wonen.)

Als je voor een woning zou willen gaan, zijn woningbouwverenigingen niet uit op huurders van jullie leeftijd: er is nog geen stabiel en vast inkomen. Een verhuurder wil graag dat je de huur (op tijd) betaalt.

Laatste: hoe denk je al de kosten van op jezelf wonen te gaan bekostigen? Je bent leerplichtig en als je naast school een bijbaantje vindt, verdien je minimumloon.
Je ouders moeten tekenen op het huurcontract voor je, denk je dat ze meewerken?

Balance 05-03-2012 17:08

Begin inderdaad eerst bij de kosten. Maak maar eens een begroting waaruit blijkt hoe jullie dat samen gaan doen.

Martiño 05-03-2012 17:20

Op je 15e moet je gewoon naar school gaan en kun je nooit genoeg verdienen om de huur te betalen, laat staan dat je geldt overhoudt om van te leven en de rekeningen te betalen. Maak inderdaad eens een begroting, realiseer je dan dat het gekkenwerk is, en wacht dan nog een paar jaar geduldig af en geniet van het leven bij paps en mams.

Daarnaast: elkaar 3 maanden kennen lijkt voor een 15-jarige wel lang, maar het is nog maar heel kort en als je dan al zo dicht op elkaars lip gaat zitten kan dat het einde van je relatie betekenen. Als jij en je vriend/vriendin over 4 jaar nog bij elkaar zijn kunnen jullie het dan proberen.

arPos 05-03-2012 20:07

Nee dat kan niet, tenminste niet zonder toestemming van je ouders.

de (bijna) 18 jarige kan meestal wel huren (als je 17 ben krijg je meestal wel dispensatie zoals ze dat zo mooi noemen, maar dat is afhankelijk van de omstandigheden bij de ouders (denk aan jeugdzorg, de relatie in het algemeen, eventueel huishoudelijk geweld e.d.))

Maar jij als 15 of 16 jarige hebt in principe nog steeds toestemming nodig ookal ben je geen hoofdhuurder, in de praktijk deden ze daar heel weinig aan, tegenwoordig vanwege de vele gedwongen minderjarige meisjes zijn ze daar echter iets strenger in geworden, de gemeente zal je inschrijving in principe niet zomaar goedkeuren.

April20 06-03-2012 15:28

Word eerst maar eens volwassen..
Jeetje net 3 maanden verkering :P

Ivo 06-03-2012 18:25

Vanaf 16 jaar is in sommige gevallen een kamertraining traject mogelijk. Moet je wel bekend staan bij jeugdzorg als een jongere met een onleefbare thuissituatie.

Op andere manieren is het vrij onmogelijk. Geen enkele verhuurder zal je serieus nemen en het is vrijwel onmogelijk om aan voldoende geld te komen om al je kosten te betalen. Kamers die door twee personen bewoond mogen worden zijn zeer schaars.
Als je ouders hier niet achter staan, vergeet het dan maar voorlopig.

Martiño 07-03-2012 14:49

Los daarvan, hoe ga je die kamer inrichten? Daar heb je ook geld voor nodig (en op je 15e heb je echt geen uitzet bij elkaar gespaard). Meestal moet je voordat je gaat huren ook nog een borg betalen van een x aantal keer de huur. Verzekeringen, energie, belastingen...

Zet het uit je hoofd

Volk 07-03-2012 16:19

Hoe ben je van plan alles te betalen?

Adore 08-03-2012 08:17

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 32404848)
Meestal moet je voordat je gaat huren ook nog een borg betalen van een x aantal keer de huur. Verzekeringen, energie, belastingen...

Zet het uit je hoofd

Hopeft niet, woningbouw doet het vaak niet. Ik betaalde in de maand dat ik de sleutel kreeg een evenredig deel van de huur, verder geen borg o.i.d. Alleen een naamplaatje voor op de deur. ;)

Maar zelf al zou ze dat bespaard blijven, alles bij elkaar is het inderdaad nog steeds veel te duur. Het is ook de reden dat je zelden jongeren al op zichzelf ziet wonen. In mijn starterscomplex ben ik zo ongeveer de jongste.

Lente 08-03-2012 13:17

waarom zou je dit willen?

Martiño 08-03-2012 17:34

Citaat:

Adore schreef: (Bericht 32406533)
Hopeft niet, woningbouw doet het vaak niet. Ik betaalde in de maand dat ik de sleutel kreeg een evenredig deel van de huur, verder geen borg o.i.d. Alleen een naamplaatje voor op de deur. ;)

Oh oke! Ik heb wel borg moeten betalen bij de woningbouw.

Maargoed, TS komt nooit in aanmerking voor woningbouw (of welke woning dan ook), kan me niet voorstellen dat hij/zij al is ingeschreven op zijn/haar elfde.
Tenzij er ergens een zak geld klaarstaat is het gewoon een onbegonnen verhaal.

JackBrouwer 17-03-2012 03:09

Citaat:

April20 schreef: (Bericht 32402309)
Word eerst maar eens volwassen..
Jeetje net 3 maanden verkering :P

HAHAHHAA, sorry maar deze reactie treft het gewoon.*O*

Jezus mina, toen ik nog puber was dacht ik ook dat ik al heeeel zelfstandig was, maarja... de realiteit zit toch iets complexer ineen.

Daarentegen, als de thuissituatie ECHT niet te houden is, kun je terecht bij de bijzondere jeugdzorg, maar dat is reeds vermeld....

.Daan 20-03-2012 18:59

Zet dit idee maar heel snel uit je hoofd want het is niet haalbaar.

Duvelke_024 27-03-2012 08:50

3maanden is echt kort! En op je 15de verdien je nog niet zoveel..of helemaal niet ivm meeste winkels willen iemand van 16 (die achter de kassa kan gaan staan) En fultime werken kan ook niet omdat je nog school plichtig bent

xxaerxx 19-05-2012 08:11

Citaat:

dubblemind101 schreef: (Bericht 32398639)
hallo,

ik ben sinds september 15 jaar geworden
ik heb al drie maanden een relatie met een iemadn van 17
ik wil heel graag een kamer huren waar we met zijn tween in kunnen wonen
zou dat mogenlijk zijn, vanwege je van je 18e zelfstandig bent en niet meer afhankelijk bent van je ouders.

Als ik jou was zou ik nog even wachten en dan bijv bij elkaar in huis gaan wonen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.