![]() |
Enredal: taal gebaseerd op Nederlands
Ik ben sinds kort bezig een taal te maken die gebaseerd is op het Nederlands, maar waar geen onregelmatigheden in zitten. Hij heet Enredal en berust op het omkeren van lettergrepen, rekening houdend met de uitgangen van de woorden. Verder is de grammatica stukken anders dan die van het Nederlands. Ook is er een andere alfabet voor de taal, maar die kan ik niet schrijven op de computer. Voorbeeld:
Té danare wuorav dińip te terawiz pá'č'. (De andere vrouw doet een zwart schaap pijn.) Wie meer informatie wil, kan reageren op deze topic! :) Tňrelávne |
Ben je zelf van oorsprong Nederlands?
Waar zit de logica in het omkeren van de lettergrepen? Welke regel voor het omkeren van een lettergreep hoort bij welke uitgang? Waarom heb je accenten toegevoegd op de woorden? Hoe spreek je een c met een omgekeerde ^ uit? * Rekening houdend |
Is jouw gebruikersnaam dan 'rotvertalen', zeg maar?
|
Hallo flyaway,
Zelf ben ik van oorsprong Nederlands. De logica zit zo: kamerplant = ka-mer-plant, maar rekening houdende met de uitgang -er wordt het kam-er-plant. Dan draai je het om: mak-re-tnalp. Dan volgen er nog een paar regels die wat moeilijker uit te leggen zijn, als je nog interesse hebt mag je reageren, dan leg ik ze uit. Het wordt in ieder geval makretanalep. (of tanalep makroa), maar dat is weer iets anders. Veelvoorkomende uitgangen zijn: en, er, el, je, us, a, um, lijk, heid etc. Alleen op de c heb ik een accent toegevoegd bij de moeilijk om te draaien lettergroep 'sch'. Sch = 'č'. Je spreekt het uit als 'tsj'. Verder worden twee dezelfde achtereenvolgende klinkers als 'aa' en 'ee' als 'á' en 'é' geschreven. Tőrevlátne |
Hallo Em.,
Nee, het betekent zoiets als 'ik heb de wil de vertalen', met verschillende prae- en infixen. |
Oh. Nou, als je het opdraait kom je uit op iets als 'rot-ve-tal-en' dus. :P
|
Leuk idee. :) Wat wil je er mee gaan doen?
|
Hallo Issun,
Ik heb eigenlijk nog geen idee. Ik heb de taal al aardig uitgewerkt en ook al een paar verhalen geschreven. Ik en een paar mensen bij mij op school spreken het ook (bijna vloeiend). Ik dacht, als ik het hier post en het een beetje aanslaat ik een website kon bouwen voor mensen die het willen leren. Tőrevlátne |
Tőrevlátne is een samenstelling van (revlátne)=vertalen en (tő)=(een verkorting van) moeten, de wil hebben om.
Dus: ik heb de wil om te vertalen. (Een beetje vaag, maar het klinkt wel leuk.) |
Hoe leg je de regels van de taal uit aan iemand die geen idee heeft wat Nederlands is? Ik bedoel - hoe leg je de taal uit aan een buitenstaander, die misschien wel Chinees maar geen op Nederlands gelijkende taal kent? Ben benieuwd wat de intrinsieke regels (dat heet vast niet zo) zijn.
|
Hallo Roosje,
Voor een basis van Enredal verwijs ik je door naar http://enredal.webs.com/. Niet alles is meer up-to-date, maar dat pas ik nog wel aan. |
Citaat:
|
Ik ben die site aan het lezen, interessant dit. :P
Maar Enredal heeft dus wel minder klanken dan Nederlands, want dubbele klinkers als oe, eu en ou/au kan je niet krijgen door het omdraaien van woorden (in tegenstelling tot ei, want dat krijg je als je ie omdraait). |
Ik snap alleen helemaal niet waarom. Wat wil je ermee?
|
Mooie website :) Heb je ook al een keer een langere tekst vertaald? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Overigens kun je met de zoekfunctie nog wel andere topics vinden over conlangs/ artificiële talen, als je dat leuk vindt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De vertaling van Bohemian Rhapsody staat nu online voor de liefhebbers, op de website onder 'Extra documenten'. Ook heb ik nu een stuk toegevoegd aan de pagina 'Enredal leren'.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53. |