Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nederlands spreken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1855050)

alissa 10-03-2012 13:11

Nederlands spreken

Hoooi,

Ik moet op schoo een debat houden over de volgende stelling:

Mensen die op openbare plaatsen geen nederlands spreken, moeten het land worden uitgezet.

Ik moet voor deze stelling zijn.

Hebben jullie argumenten??

Alvast bedankt!!

Alissa

the economist 10-03-2012 16:05

ik vind dit een slechte stelling voor een debat. er valt nl geen zinnig woord te zeggen voor de stelling, de reden, de controle erop en handhaving, en voor het trekken van een lijn in bepaalde regio's. gedlt het ook voor friesland, groningen, twente en limburg ?

alissa 10-03-2012 20:35

Ik weet het, ik vind de stelling ook niet goed maar mijn leraar blijkbaar wel!

AzN 10-03-2012 20:52

Ik vind dit wel 'n hele extreme maatregel en ik zou ook niet weten hoe deze in de praktijk toegepast zou moeten worden.

Als ik dus met m'n broertje op 't station Chinees sta te praten, zou ik dus opgepakt kunnen worden en linea recta terug naar China gestuurd kunnen worden. Ofzoiets? :confused:

HomoSignificans 11-03-2012 02:30

Je kunt aanvoeren dat veel mensen toch al een hekel hebben aan toeristen. En dat we dan eindelijk een excuus hebben om uit de EU te stappen.

Reverend 11-03-2012 11:27

Citaat:

alissa schreef: (Bericht 32412327)
Ik weet het, ik vind de stelling ook niet goed maar mijn leraar blijkbaar wel!

Het punt van de stelling is dan ook om te leren iets vanuit een ander perspectief te zien en dat ook te kunnen onderbouwen, hoe moeilijk dat ook is. Op mijn oude school moest ik ook constant stellingen verdedigen waar ik het compleet niet mee eens was.

hoihoi5 12-03-2012 17:03

Om dan toch maar even een argument aan te dragen.

1. Het is belangrijk om een eenheid als samenleving te vormen. Elkaar begrijpen is daar een belangrijk onderdeel van. Dat kan alleen door dezelfde taal te praten. Je voelt je meer met elkaar verbonden.

2. Als je je niet veilig voelt en je denkt dat iemand iets in z'n schild voert is het misschien goed om te begrijpen wat die mensen tegen elkaar zeggen.

3. Een van de belangrijkste aspecten die een cultuur/land bij elkaar brengt is dezelfde taal spreken. De cultuur van een land moet niet te sterk versnippert worden.

4. Het stimuleert het integratie proces omdat je bv. makkelijker een praatje krijgt met Nederland sprekende. Je word dus meer geaccepteerd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

hoihoi5 12-03-2012 17:09

Sorry ik heb nu vooral toegelicht waarom het verstandig is om als burger Nederlands op straat te gebruiken.

Ik zal nog wat proberen te bedenken om voor jouw stelling te pleiten.

1. Je zou kunnen zeggen dat mensen die geen Nederlands in het openbaar spreken in het integratie proces niet willen meewerken. Ze willen dus geen onderdeel van de Nederlandse samenleving worden. Dat is wel de bedoeling.

2. Van het eerste punt kom ik ook gelijk op het tweede. Als je dus niet bereidt bent te integreren, een onderdeel daarvan is de taal beheersen kom je bv. moeilijker aan een baan, woning etc. Kortom je leven functioneert hier dan dus niet.

Voor de duidelijkheid ik heb deze argumenten verzonnen om de bovenstaande stelling te laten lukken.

alissa 12-03-2012 18:41

@hoihoi5 dankjewel!!! :D

the economist 14-03-2012 23:07

ja, meteen terugsturen naar hun eigen land
en voor degenen bij wie dat niet kan resteert goed beschouwd niet anders dan de doodstraf.
bah, geen nederlands spreken, afschuwelijk gewoon.

Em. 15-03-2012 15:53

Citaat:

the economist schreef: (Bericht 32420785)
en voor degenen bij wie dat niet kan resteert goed beschouwd niet anders dan de doodstraf.

Je bent sarcastisch, ja?

HomoSignificans 15-03-2012 19:45

Citaat:

the economist schreef: (Bericht 32420785)

Ik zou nog willen aanvullen dat Nederland gewoon een overvol land is. Buitenlanders moeten dus maar wat leefruimte voor ons vrijmaken.

the economist 15-03-2012 20:03

Citaat:

HomoSignificans schreef: (Bericht 32421721)
Ik zou nog willen aanvullen dat Nederland gewoon een overvol land is. Buitenlanders moeten dus maar wat leefruimte voor ons vrijmaken.

dat lit er maar net aan wie je met 'ons' bedoelt.
Als je ome Geert zijn gang laat gaan, en alle "buitenlanders" weg stuurt,
en alle geemigreerde Nederlanders zouden ook weer terugkomen, dan werd het hier nog een stuk voller.

JackBrouwer 17-03-2012 16:51

Citaat:

HomoSignificans schreef: (Bericht 32421721)

AKKOORD! mehr lebensraum für die holländer !!!!!!!11eins

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.