![]() |
Wed. WW
Kan iemand mij het wederkerend werkwoord in het Frans uitleggen? Ik heb opgelet in de les, hij zegt dan bijv. se me lave ofso. Se Tromper, of se Depecher. En nog veel meer van dit soort shit.
|
Ken je het wederkerend werkwoord in het Nederlands? Het hele werkwoord is dan met 'zich', bijvoorbeeld 'zich wassen', en het vormt met het onderwerp mee. Zo zeg ik niet 'ik was zich' maar 'ik was me', en 'jij wast je' en 'hij wast zich' en 'zij wassen zich' en dat soort dingen. Bij het Frans heb je dus ook andere vormen, in het algemeen zeg je 'se', bijvoorbeeld 'se tromper' (zich vergissen) is dan het hele werkwoord. Dan krijg je bij 'je' 'me', dus 'je me trompe' (hier staat het wederkerende deel na het ow, in tegenstelling tot het Nederlands dus) en bij tu krijg je 'te', dus 'tu te trompes', bij 'il' krijg je weer 'se', geloof ik, dus 'il se trompe'. En tot slot is het 'nous' bij 'nous' en 'vous' bij 'vous' en weer 'se' bij 'ils'.
En de precieze plaats weet ik niet zeker uit mijn hoofd (ten opzichte van ontkenning van bij de PC en alles). Oh wacht, hier is wel een goede uitleg, zo te zien. Want ik geloof dat ik iets te moe ben om helemaal helder na te denken over wederkerende dingen in het Frans. :D (n) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25. |